Co si sbalit na dovolenou

Jak se sbalit jen do příručního zavazadla či batohu?

2019-12-19T11:03:31+01:00

Ty zmatky před dovolenou zná asi každý. Co si vzít s sebou, kolik čeho a do jak velkého zavazadla? Tohle potřebuji, to taky, tamto tričko je nezbytné, šaty nepostradatelné a dobře tedy, jedny kraťasy oželím (abych je tam za půl hodiny zase vrátila). Většina věcí je samozřejmě nezbytně důležitých, takže se táhneme s těžkým kufrem, abychom nakonec použili asi polovinu. Máme proto pro vás univerzální seznam 25 položek, které budete potřebovat k měsíční cestě nejen do jihovýchodní Asie (při cestách po Evropě nemluvě).

Za roky cestování jsem se naučila snížit náklad na minimum. Pokud tedy jedu do místa, kde bude po celou dobu podobná teplota a aktivity (ne jako v Chile, kam jsem musela sbalit opravdu vše - od plavek až po lyžařské oblečení). Při poslední cestě na Bali jsem si věci na měsíc zabalila do jednoho batohu (příručního zavazadla), protože jsem tam jezdila na skútru a to by s kufrem samozřejmě nešlo.

Vzala jsem jen to nejnutnější s tím, že prací prášek nebo nové tílko koupím v případě potřeby na místě. Ovšem pokud máte v plánu odpočinkovou dovolenou do jedné oblasti nebo nechcete ujet stovky kilometrů na motorce, je asi zbytečné si po večerech na pokoji prát pořád dokola dvě trička. To si raději zabalte kufr s jiným modelem na každý den a užijte si zasloužený relax a pohodlí, na které jste zvyklí.

V Asii se také nachází spoustu prádelen, kde vám za zhruba 50 Kč vyperou do voňava veškeré oblečení. Prádelny uvítáte i ve chvíli, kdy nebudete mít pokoj s klimatizací, která je nutná k tomu, aby vám vyprané prádlo uschlo.

Pokud tedy nejste ostřílení cestovatelé, inspirujte se mým seznamem, který mi dělá společníka před každou cestou.

Do batohu o rozměrech 52 x 31 x 26 cm a objemu 35 l si při cestách do teplých krajin balím:

1. Pas a řidičský průkaz
  2. Peníze, kreditní kartu a propisku
  3. Doklad o cestovním zdravotním pojištění
  4. Elektroniku: telefon, počítač, fotoaparát (digitál), sluchátka, nabíječky
  5. Léky: Paralen, Ibalgin, provitamín Betakaroten
  6. Základní verzi kosmetiky pro ženy a dívky: řasenku, tužku na oči, pudr, odličovací mléko, vatové tampóny, pilník (nůžky do letadla nepronesete), pinzetu, vložky a tampóny dle potřeby
  7. Klasickou kosmetiku (tekuté věci pouze do 100 ml, takže buď povezete menší balení nebo vše koupíte na místě): mýdlo, šampon, pastu na zuby, voňavku, deodorant, opalovací krém, kartáček na zuby, holicí strojek, hřeben
  8. Rychleschnoucí cestovní ručník
  9. Papírové kapesníky
  10. Spodní prádlo
  11. Dvoje plavky
  12. Dvoje kraťasy
  13. Dvě tílka
  14. Dvě trička s krátkým rukávem
  15. Dvoje šaty (muži co uznají za vhodné)
  16. Dvě košile (pokud se snadno spálíte, zvolte delší rukáv)
  17. Tričko s dlouhým rukávem
  18. Kalhoty
  19. Kšiltovku
  20. Sluneční brýle (případně i dioptrické)
  21. Žabky
  22. Ponožky
  23. Čelovku / baterku
  24. Tenkou pláštěnku
  25. Repelent

Celkově se pohodlně vejdete do nějakých 7 kilogramů, což bývá maximální hmotnost pro příruční zavazadla. Výhodou batohů je také to, že na letišti vesměs nejste nuceni vkládat zavazadlo do klece kvůli rozměrům. Batoh prostě zmáčknete a velikostně přizpůsobíte.

Nutností je pak i kvalitní cestovní batoh, který musí být dostatečně objemný. Pokud vám nevadí investovat, mohu doporučit tento Burton Traverse Pack s cenou 2.750 Kč (update: batoh již není dostupný, alternativou jsou dobře hodnocené batohy Osprey - vyplynulo z dlouhé diskuze k batohům).

Navíc na sebe do letadla:

• Dlouhé pohodlné kalhoty
  • Tílko
  • Mikinu
  • Lehkou bundu (nepromokavou)
  • Ponožky
  • Tenisky
  • Tašku přes rameno, kam dávám zrcadlovku, protože ta se mi do batohu už nevešla

Před odjezdem zjistěte, do jakého počasí jedete a popřemýšlejte nad aktivitami, které tam budete dělat. Některé věci ze seznamu tak třeba vynecháte nebo naopak přidáte, to už záleží na každém z vás.

Máte nějaké další nezbytnosti, které vám při cestě do zahraničí nesmí chybět?

PS: Článek je určen pro začínající cestovatele s cílem ukázat, že to prostě jde :-) ...