Cestopis

Japonsko - budget style

Myslíš si, že Japonsko je nedostupná destinace, pokud nemáš na účtě statisíce? Omyl, čti dál...
Cestopis z roku 2018 napsala Sandra Šandová

Jen co jsme na jaře 2017 přistáli z výletu ve Vietnamu a Kambodži, hned jsme s mým chlapem začali vymýšlet, kam se vrhneme příště. Kromě menších víkendových záležitostí po Evropě během roku vyznáváme teorii jednoho většího úniku mimo naší komfortní zónu s batohem a teniskama, ačkoliv jsme převážnou část roku zavření v nóbl kancelářích v obleku a šatech. Volba padla na Kubu. No, kdyby ji v září trochu nespláchnul hurikán Irma, tak by to možná vyšlo. Rozhodnutí se během chvíle přehodnotilo a já navrhla Japonsko. Má top destinace to sice nebyla, ale muž ho toužil vidět od chvíle, kdy objevil pokémony a později lechtivé asijské filmy (film Komorná na doporučení). Oba jsme žili v domnění, že zrovna Japonsko je totálně nedostupná dovolená, ale chtěli jsme to hecnout. Prachy byly, jsou a budou, ale mě zítra může srazit autobus.

Takže jediné, co jsme na začátku věděli - Japonsko, na cca 3 týdny a na jaře (optimálně během Velikonoc, ať ušetříme co nejvíc dovolené v práci), protože kvetou sakury, bude to fotogenické (ach bože, a že bylo… každopádně vzkaz pro Čechy - málo fotíme naše třešně!)

Do chvíle než koupíte letenky do dané destinace, jsou to všechno jenom kecy a plány, takže jsem po Vánocích projížděla letenkové portály skyscanner, kayak a spol. a vyskytl se celkem solidní termín za snovou cenu 12 600,- za letenku s krásným tříhodinovým přestupem v Helsinkách na přelomu března a dubna, což byl shodou okolností přesně termín růstu sakur. Všechno hrálo do karet. Nebylo o čem, banka hlásila mínusovou položku a emailová schránka nové pdfko.

Následovala cesta do knihkupectví pro průvodce k načerpání inspirace a na internet, abych se mohla vrhnout do přesnějšího plánování trasy.

Hned vzápětí jsem se dozvěděla, že rezervaci do hotelů jsem měla, pokud možno, provést už před půl rokem a že vlaky nejsou tak levné jako u nás (kriste pane, naštěstí, protože ta cena odpovídá kvalitě!).

Vytyčili jsme si místa, která nás zajímala a z toho se začala rodit trasa, kterou bychom chtěli projet během 3 týdnů a saturovat se Japonskem pokud možno v co největší míře. Trochu města, trochu hory, trochu pláže a to vše zatočené nori řasou v úhledný all inclusive balíček díky RailPassu.

Tokyo - Takayama - Kanazawa - Kjóto - Nara - Ósaka - Naoshima - Hiroshima - Miyajima - Tokyo ( - Mito - Hitachi Seaside Park).

Díky přesné trase jsme mohli rezervovat ubytování. Ceny byly více než překvapující a tak jsem byla radikální - limit 1 000,- pro oba na noc. A hle, pokud se člověk trochu posnaží, je to reálné. Samozřejmě nemůžete počítat s klasickým hotelem a s vlastní koupelnou už vůbec ne. Nějak extra nám to nevadilo, protože jsme také chtěli vyzkoušet typicky japonské kapslové hostely a tohle byla jedinečná příležitost, neboť je hojně využívají i místní kancelářské krysy, které nestihnou poslední vlak do svého předměstského domova. Úroveň nás fascinovala. Všude extrémně čisto, často včetně jednorázových přezůvek, mýdlo, šampón, krémy a ručníky samozřejmostí. Všechny hostely jednoduché, moderní, ale maximálně funkční a víc než friendly pro batůžkáře. Myslí se na všechno. A japonské toalety jsou třešničkou na dortu!

Pro rezervace hotelů a hostelů jsme převážně využívali booking.com, agoda.com apod., Podmínkou vždy byla dobrá dostupnost na metro.

Dalším bodíčkem na přípravném seznamu byl nákup RailPassu, tedy takové japonské lítačky na všechny státní vlaky po celé zemi. O něm jsem četla spoustu informací a všichni ve fórech houfně doporučovali. Byla jsem trochu skeptická, hlavně vůči té ceně (7denní za 6 000,-, 14denní za 10 000,-, 21denní za 12 500,-), ale nakonec jsme podlehli a koupili 14denní s tím, že prvních pár dní prolezeme Tokyo, následně se vydáme na okruh, kde využijeme maximálně RailPass a nakonec si vychutnáme to, co jsme se v Tokyu nestihli. A upřímně? Nejlepší deal celého výletu. Úroveň vlaků, rychlost přesunů, kvalita služeb je naprosto na jiném levelu než v Evropě. Doporučuji koupit si bento a stolovat jako místní zatímco za okny sledujete horu Fudži (sednout si na pravou stranu ve vlaku podmínkou!)

Zbývalo už jen dostat se z letiště v Tokyu do centra, kde jsme v rámci úsporu času po 15ti hodinovém letu, zvolili rychlý vlak Skyliner včetně 72 hodinové lítačky na metro. Kupovali jsme ještě doma a vyzvedli osobně na přepážce za letištní kontrolou v Tokyu (viz odkaz).

Cestovní pojištění není třeba zmiňovat, ale jen pro kompletnost plánu. Klasicky kupuji přes odkaz níže, kde je optimální srovnání a vybere si každý. https://www.top-pojisteni.cz/ces...-pojisteni

Zbývalo si rozmyslet kolik peněz je potřeba si vzít s sebou na jídlo, vstupy, mhd lístky apod. Opět jsme si dali denní limit a částka se zastavila na 40 000,- pro oba na celou cestu. Peníze jsme měnili již v ČR přímo na japonské jeny, což se ukázalo jako menší problém, protože tolik jenů evidentně nebylo daný den k dispozici v žádné směnárně v Praze, takže jsme byli nuceni vzít část peněz v dolarech. Měnili jsme následně přímo v Japonsku naprosto bez problému v ucházejícím kurzu.

Podrobnější itinerář cesty v dalším článku.

Náklady suma sumárum pro 2 osoby na 21 dní (batůžkáři):

Artový ostrov Naoshima

Zážitky pro tebe sepsala Sandra Šandová

01. 01. 2019, poslední aktualizace 2019-01-01T16:53:40+01:00

Sandra Šandová a procestovala 16 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 2 měsíce, napsala pro tebe 1 cestopis .

No mě to teprve čeká, ale hoďte sem nějaký "luxusní" ubytování v JPY, které by člověk neměl minout. Díky :-)

určitě neminout ubytování v buddhistickém klášteře na hoře Koya, skvělý zážitek :) :)

Nechci remcat, ale mně to jako low-cost nepřipadá. My jeli v roce 2016 na 2 týdny, jeli jsme ve ve třech. Trasa Tokyo, Kyoto, Kanazawa, Shirakawa-go, Nagano, Tokyo. Vše stopem, ubytování urban-camping, občas hostel. Náklady na 1 osobu: letenka 5000, útrata na místě 7 000 Kč.

Jirko, nechci remcat, ale toto je klasický lowcost.

Vy ste kupovali letenku v auguste 2015, keď Turkisch airlines vypustili parádny "error fare". Podobná cena sa odvtedy neobjavila. A na spanie v parku a mrhanie časom na stop (pri vynikajúcej a relatívne lacnej verejnej doprave v Japonsku) je vhodnejší iný názov ako lowcost.

• (upraveno 2019-01-01T19:53:29+01:00)

Jasně, to Jirkovo je extrémní lowcost ve stylu bezdomovců (ale v Japonsku to není u některých místních neobvyklé) a ten autostop je tam sice možný v odlehlejších oblastech (tj. ne zrovna okolo Tokia a Osaky), ale Japonci ho neznají, tak to trvá.

Nevím, za co dali těch 40000 Kč (peníze s sebou), téměř vše za jídlo, možná onseny? Pokud to vše utratili, vychází to na osobu a den 2550 Kč bez pojištění. Mně to teda jako lowcost úplně nepřipadá. Sám jsem v létě 2017 strávil 23,5 dne na Honšú s průměrem 980 Kč na den (bez letenek, 5 nocí ve stanu v placených kempech v horách, jinak hostely, ne restaurace, ale jídlo ze supermarketů, často vpodvečer zlevněné, to jsem se úplně přejídal suši a mnoha druhy jídel ohřátých v mikrovlnce nebo jsem si vařil, žádný autostop) a 14 dní na Hokkaidu, kde jsem většinou spal ve stanu v přírodě nebo kempech (jen 3x hostel, párkrát stop na kratší vzdálenost), mě vyšlo na 800 Kč denně.

Cestuješ podobným štýlom ako ja. V roku 2016 som sa dostal na hodnotu 1700 kč/deň bez letenky pri 14 dňovom pobyte. Vo väčších mestách som spal v kapsulových hoteloch a hosteloh a jednu noc v ryokane. Priemerná cena na noc ma vyšla na 19,50€. K tomu každý deň nejaké vstupné (2 - 10€/za vstup), strava zo supermarketov a lacných jedální, miestna doprava a diaľková doprava mimo Japan railpass a hneď som bol na spomínaných 1700 Kč.

lma
  • (upraveno 2019-01-01T22:14:23+01:00)

No já aktuálně nedávno rezervoval hotely na březen (Osaka,Kumamoto,Numazu,Narita) a cena za pokoj včetně koupelny wc pro dva průměrně 1200 czk v jednom případě v ceně i snídaně. Osobně nevím co by mělo přinutit dát litr na noc za kapsli či hostel ..

• (upraveno 2019-01-01T22:49:52+01:00)

Kapslový hotel je zážitek sám o sobě. V Tokiu to vypadalo jako luxusní pánský klub včetně onsenu, sauny, relaxačních křesílek, automatu na pivo.....to jinde nezažiješ a dostaneš tam slušivý obleček.

lma, skús spraviť rezervácie v marci na máj a nájdeš trochu iné ceny. Japonsko je ideálna krajina pre sólo cestovateľov, preto Libor aj ja sme bývali v hosteloch, kde je ubytovanie lacnejšie ako ubytovanie 1 osoby v hoteli. Pri 2 osobách je hotel väčšinou za rovnakú cenu ako hostel, niekedy dokonca lacnejší, to je stará známe vec.

Tak to mě těší, že cestuju tak levně :-) Nemám přesnou statistiku, ale v cenách ubytování to není. Ty byly kolem 500 Kč na noc a když beru jen Honšú zrovna kemp (2 noci) na Kumano Kodo byl soukromý a docela drahý oproti ostatním levným, tak jen 3 noci v Kamikochi mi něco ušetřily. Něco jsem ušetřil na jídle důrazem na poměr ceny a hodnoty a že nelituju času stráveného v supermarketech a častých návštěv, když je možnost. Místo jídelen jsem si vařil v hostelech nebo na horách na vařiči. Zajímá mě hlavně příroda a za tu se v Japonsku naštěstí nic neplatí. Pokud bylo nějaké vstupné do chrámů nebo zahrad, moc to nebylo. Ty hlavní atrakce v Kjótu a Naře jsou zdarma. Onseny jsem navštívil jen na Hokkaidu.

Asi jsem ušetřil dost na dopravě. Neměl jsem Rail Pass na rychlíky (jen Seishun 18 na běžné vlaky u Osaky a na Hokkaido) a jezdil jsem busem z Tokia k Fudži a do Matsumoto i na zvýhodněné zpáteční lístky a ne tolik km v průměru na den. Nepočítám vnitrostátní lety z Tokia do Sappora a pak do Osaky, ale pokud bych neměl Hokkaido, jel bych z Tokia do Nary či Kjóta nočním busem, který je levnější než vlak a ušetří se za ubytování. Chodím hodně pěšky, takže má náplň přes den byl většinou nějaký trek a neutratil jsem taky tolik za místní dopravu (žádné taxi, jen někdy metro v Tokiu nebo bus v Kjótu, ale to je levné).

Ušetril si dosť na doprave a na vstupnom, chrámy, záhrady a niektoré menej známe hrady sú bezplatné alebo za bagateľ. Ale vstupné napr. na hrad Himeji alebo do železničného múzea v Nagoyi je 8€.

Hurá do Asie! aneb poprvé bez cestovky
Avatar uživatele Bernhard Tengler
Bernhard Tengler 2019-03-23T12:29:09+01:00 0 komentářů
Thajsko 2019

Rozhodl jsem se společně s bráchou a taťkou vyrazit do Thajska na vlastní pěst, neboť už jsme byli znuděni každoročními předraženými zájezdy s cestovkou. Tak se pojď ponořit do našeho příběhu!

Vodácké toulky aneb na Barakách po Albánii
Avatar uživatele Radek Junga
Radek Junga 2019-03-23T09:01:50+01:00 0 komentářů
Evropa 2017

Je den „D“, když parta osmi vodáckých kamarádů vyráží do Makedonie a Albánie splout řeky Radika, Černý Drin, Shkumbini, Osum a Valbona, ale i vystoupat na horu Golem Korab.

Miláno a Benátky
Matúš Bartko 2019-03-22T11:28:51+01:00 2 komentáře

Ako spojiť Miláno a Benátsky karneval za jeden víkend

Na druhou stranu Země druhou stranou aneb Convair nepočká (1. díl)
Kryštof Hájek 2019-03-22T01:00:30+01:00 16 komentářů
Nový Zéland 2019

Pár slov o cestě na Nový Zéland západním směrem přes San Francisco a Sydney a jak jsem se proletěl 63 let starým letadlem.