Cestopis

Na elektroskútru v Baganu

aneb po stopách pagod a Kayanských žen
Cestopis z výpravy „Myanmar 2018“ z roku 2018 napsala Lucie Brodecká

Toto starověké město v Myanmaru nás naprosto uchvátilo. Všude je to samá pagoda, chrám a stúpa. Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Stúpy jsou stejně jako pagody součástí chrámů a odkazují na důležité události v životě Buddhy. Bývají zdobeny texty a soškami a není možné do nich vstoupit. Naopak pagodu si můžete prohlédnout také zevnitř a je tím většinou myšlen celý chrámový komplex.

Do Baganu přijíždíme nočním autobusem z Inle regionu asi ve 4h ráno a tak rovnou bereme taxi, které nás zaveze do New Baganu, do hotelu Manisanda, který jsme si zvolili právě kvůli velké střešní terase, odkud lze ráno u snídaně sledovat východ slunce a horkovzdušné balóny. Po snídani sedáme na elektroskútr a vyrážíme k prvnímu chrámu – Sein Nyet Ama. Místní umělec nás malým chrámem provází, ukazuje nám nástěnné malby a sdílí s námi zajímavé poznatky o Buddhismu. Na oplátku jen chce, abychom se podívali na jeho obrazy. Za 360 Kč je Buddhistický Picaso náš.

Sein Nyet Ama

Protože je neděle, doporučuje nám vyrazit nejdříve do oblasti Minnanthu, jelikož je o víkendu Old Bagan narvaný místními a turisty. Když přijíždíme na místo, otevírá se před námi nespočetné množství starodávných chrámů. Je toho tolik k vidění, že by tu člověk mohl strávit klidně i celý den. Za zmínku stojí např. chrám Lemyethna Hpaya (u kterého stojí paní s listím na hlavě, kouří a láká turisty, aby si ji za peníze vyfotili), Paya Thone Zu nebo výhled z věže Bagan Tower.

Lemyethna Hpaya
u chrámu Lemyethna Hpaya
Bagan Tower

Úzkou písčitou cestou projíždíme na hlavní silnici, odkud se vydáváme dále a to k Shwezigon pagodě, která se skládá ze zlaté stupy obklopené menšími chrámy. Tato pagoda byla postavena v roce 1102 a od té doby byla již několikrát renovována.

Shwezigon pagoda

Asi 10min jízdy od Shwezigon pagody stojí další významná památka Old Baganu – Htilominlo Temple (v listopadu 2018 pod rekonstrukcí). Vchod k tomuto chrámu je zaskládán prodejci suvenýrů a můžete zde také vidět tradiční „long-neck women“, které u chrámu vyrábí šátky. Za malý příspěvek je možné si ženy vyfotit. Tyto Kayanské ženy jsou známé svými dlouhými krky, na kterých již od dětství navlékají prstence, které jim krky postupně prodlužují. Dívky začnou navlékat jednotlivé kruhy v 5 letech a během dospívání se postupně vyměňují za větší. Jedno z vysvětlení, proč ženy kruhy nosí je ochrana proti tygrům.

Po cestě zpátky do vesnice Minnanthu navštěvujeme chrám Sulamani a Pyathetgyi pagodu (s krásnými nástěnnými malbami). Máme ještě chvíli času, a tak zavítáme do vesnice, kde nás místní paní provádí, ukazuje nám jejich způsob života a výrobu bavlny. Poslední zastávkou tohoto dne je Dhammayazaka pagoda, odkud doufáme, že uvidíme západ slunce. Pagoda je opravdu skvostná, červeno zlatě zdobená, ale bohužel je na ni zákaz vstupu (jako snad na všechny pagody v Baganu) a tak jdeme pozorovat západ slunce z menší pagody (na mapách pagoda 860), která se nachází hned vedle. Pokud chcete mít opravdu dobrý spot na fotografování, je potřeba přijít včas (okolo půl 5 se začínají scházet turisté).

TIP na západ slunce - pagoda 860, Minnanthu manmade sunset hill

Pyathetgyi pagoda
chrám Sulamani
vesnice Minnanthu

Old bagan

Druhý den ráno vstáváme v 6:15 a čekáme na východ slunce. U snídaně pozorujeme balóny, které pomalu plují oblohou nad pagodami a v 8h se vydáváme prozkoumat Old Bagan. Kolem našeho hotelu zrovna procházejí malé mnišky a vybírají almužny.

Je pondělní ráno, a tak jsme u Manuha temple (až na místní prodejce) sami a v poklidu si prohlížíme chrám, ve kterém je vtěsnaný obrovský zlatý Buddha. Dále po cestě ke Gadawt pagodě zastavujeme ještě u pár (na mapě neexistujících) pagod a pozorujeme u cesty další Kayanské ženy. Následuje zastávka v Grand Palace (vstupné 73kč/os), kde si dáváme kávu a místní smoothie. Na oběd si dopřáváme výborné spring rollsky v Treasure Restaurant.

Ještě předtím, než navštívíme impozantní Ananda temple parkujeme u pagody Minochantha. Někdy opravdu stojí za to vyjít pár schodů i k neznámé památce, kterou ostatní jednoduše míjí. Staré stupy se zvonečky na špičkách cinkali ve větru a všude kolem byl naprostý klid a mír. Pěšky dojdeme až k obrovskému chrámu Ananda, který byl postaven v roce 1105, má celkem 4 vchody a byl nedávno zrekonstruován.

O kousek dál se tyčí jeden z nejvyšších chrámů v Baganu - Thatbyinnyu temple (pagoda má asi 60m) a v podloubí skrývá zlaté sedící Buddhy. Shwesandaw pagoda, na kterou se nejvíce těšíme, protože zůstává naší poslední naději na její výstup, je mírným zklamáním. V říjnu 2017 byla pagoda poničena deštěm a je zakázáno na ni lézt. Obvykle rušná pagoda je tedy liduprázdná až na Kayanské ženy. Den zakončujeme v Royal restaurant v Novém Baganu, která je vyhlášená indickými plackami a čekáme na noční autobus do Yangonu.

východ slunce v Baganu
chrám Ananda
Minochantha
chrám Manuha
Kayanská žena

Zážitky pro tebe sepsala Lucie Brodecká

21. 01. 2019, poslední aktualizace 2019-03-03T12:18:18+01:00

Lucie Brodecká žije v České republice a procestovala 29 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 2 roky, napsala pro tebe 1 cestopis . Má své stránky http://www.lupenacestach.com.

Jana Kaplanová

Super článek! Skvělé tipy na cesty a krásné foto!

V textu strašná spousta nesmyslů, popis "jak ze sebe udělat kasičku" a naletět na ty nejstupidnější chytáky pro turisty a zápisky stylu "jééé, kravička, to si musím vyfotit!".

Jaké nesmysly myslíš, "Kente"? Že se jim líbil obraz a koupili si ho nebo že dali za vyfocení těch žen malý příspěvek je jejich věc, ale rozhodně bych to nenazýval "dělat ze sebe kasičku". Jiný případ tohoto nebo naletění na chytáky jsem tam neviděl. Je to pěkně napsané, ta tvá poslední slova k tomu vůbec nesedí. Cos napsal ty, ty inteligente?

Lucie Brodecká

my jsme třeba Kayanské ženy vidět chtěly, zajímala nás historie tohoto kmene a fotografie k cestování prostě patří, zvlášť když nás baví fotit lidi...Je sice pravda, že jak Myanmar tak Thajsko má tyto ženy jen na nalákání turistů, ale tímto cestopisem jsem nechtěla nic jiného, než doporučit ostatním, kde je můžou spatřit...pokud tě to nezajímá, nejezdi, nefoť, nikoho jsem tímto pohoršit opravdu nechtěla :-)

SICÍLIE
Baťůžkáři 2019-05-25T23:15:55+02:00 0 komentářů

Perla středomoří se svojí "ohnivou horou" a útesem připomínajícím Antarktidu

5-denní květnová Mallorca
Avatar uživatele x.zabicka
x.zabicka 2019-05-25T13:44:44+02:00 0 komentářů
Španělsko 2019

Poznávání jarní Mallorcy - města, hory, moře, památky, gastronomie a další.

Roadtrip jihem Afriky
Avatar uživatele Vercavlcek
Vercavlcek 2019-05-23T13:41:46+02:00 2 komentáře
Jihoafrická republika 2017

Naše první cesta na africký kontinent vůbec, během které jsme navštívili 3 státy, ujeli 5 188 km, strávili 19 nocí ve stanu, viděli 4 zvířata z big 5 a snědli bezpočet steaků a konzerv Chakalaka.

Viva Cuba
Jaromír Volavý 2019-05-23T12:58:41+02:00 0 komentářů

Alespoň jednou v roce by se měl nechat unést člověk v režimu all inclusive