Cestopis

THAJSKO “za Kačku”

Thajsko, země dýchající exotikou, řada usměvavých tváří opravdu chudých, ale taky opravdu šťastných lidí.
Cestopis napsala Kateřina

Thajské království se nachází v jihovýchodní části Asie. Sousedy jsou ze severu Myanmar a Laos, z východu Kambodža a z jihu Malajsie. Thajsko, to je svoboda, kterou má země přímo zakomponovanou ve svém názvu. Je to také stále více a více populárnější i dostupnější cíl dovolenkářů a má rozhodně co nabídnout i nezávislým dobrodruhům. Země mnohých možností, kde se moderní velkoměsta mísí s buddhistickou tradicí.

KDY JET DO THAJSKA..

Klimatické podmínky v Thajsku se řídí třemi ročními obdobími: obdobím dešťů od června do října, chladným obdobím od listopadu do února a horkým obdobím od března do května. Ideální doba pro návštěvu je listopad až březen.

LETENKY..

Běžná cena letenek do Bangkoku je s odletem z Prahy okolo 14 tisíc. V akcích i okolo 11 tisíc. V tomto případě se povedl prima nákup letenek u Fly Dubai v den, kde v den "akce" měli na některé lety slevy až 70 %. Díky tomu a rychlému nákupu se podařilo ulovit letenku Praha - Bangkok - Praha za 7 400,- Kč.

VÍZA..

Pro cestu do Thajska je nutné mít pas platný ještě minimálně 6 měsíců po odletu ze země. Pokud na Bali hodláte pobývat méně než 30 dní, pak si nemusíte zařizovat žádná víza. Po příletu dostanete do pasu razítko a je to. Tato víza nejdou prodloužit a po 30 kalendářních dnech musíte Bali opustit, jinak se vám za každý další započatý den nabíhá pokuta.

OČKOVÁNÍ..

Do Thajska nepotřebujete žádné povinné očkování, je však dobré mít na paměti, že jedete do země, kde hygienické návyky nejsou jako u nás.. Minimálně očkování proti všem typům žloutenky se rozhodně vyplatí, stejně tak jako očkování proti břišnímu tyfu. Tetanus je, doufám, pro všechny samozřejmost.

CENY..

V Thajsku je platidlem thajský bath (vyslovuje se „bát“), jehož zkratkou je THB. Zde je pár příkladů thajských cen:

Večeře v místním warungu: 40 Kč, ubytování pro dva lze pořídit od zhruba 200 Kč/noc – hostel, homestay do 300Kč/noc - hotel. SIM karta na 7 dní a 4 GB: 299 BTH (195,- Kč).

CO S SEBOU ZABALIT NA 2 - 3 TÝDNY..

Na mé téměř měsíční cestování po Bali a Thajsku mi stačil příruční batoh (tedy batoh do 7 kg). Díky teplému počasí si stačí sbalit pár triček, tílek, kraťasy, plavky, šátek, žabky. Na cestu mikinu, tenisky a softshellové kalhoty, které pak využijete na horské treky.. Z kosmetiky stačí minimum, protože vše seženete všude na světě, Bali ani Thajsko nejsou výjimka. V Thajsku navíc vše - kosmetika, ale třeba i obyčejné žabky - vyjdou několikanásobně levněji než u nás. Ve většině ubytování vám dají k dispozici mýdlo, wc papír a ručník. Oblečení si můžete nechat kdekoli vyprat, a to buď přímo v ubytování nebo v některé z pouličních prádelen (za Kačku).

ITINERÁŘ CESTY...

Bangkok

Damnoen Saduak

Kanchanaburi

NP Erawan

Ayutthaya

Bangkok

UBYTOVÁNÍ V THAJSKU..

Bydlení si zde hravě najdete pomocí portálu http://www.booking.com . Jednoduše si hotel/homestay zabookujte na noc nebo víc. Zvláště mimo sezonu nabídka převyšuje poptávku a ceny jsou na evropské poměry opravdu úsměvné. V průměru se v Thajsku na osobu ubytujete od 100,- do 200,- Kč za noc. Takovéto ubytování je s hodnocením na bookingu nad 8, funkční wifi, moskytierou, snídaní, bazénem, ručníkem a kosmetickým minimem (wc papír, ubrousky a sprchový gel).

DOPRAVA..

I když má Thajsko jednu z nejhustších dopravních silničních sítí, silnice zde jsou ve výborném stavu. Obecně platná pravidla, jako je zákaz jízdy vlevo, nejvyšší povolená rychlost 60 km za hodinu v městech a 80 km za hodinu na dálnicích, jsou však zde zcela neznámé. Uznávané je pravidlo, že největší vozidla mají většinou přednost.

Autobusem - autobusová síť je rozsáhlá a spolehlivá a je nejvyužívanějším dopravním prostředkem

Vlakem - pohodlně a bezpečně

Vnitrostátním letem - letecká doprava zažívá v posledních letech velký rozvoj, což se odráží i na stále dostupnějších cenách letenek.

Půjčení auta/motorky - zálohou je zvykem dávat pas, je zapotřebí vlastnit mezinárodní řidičský průkaz, zkontrolovat si podmínky zapůjčení a pojištění. Motorku si před půjčením vyzkoušejte a pořádně prohlídněte, abyste zaznamenali všechny škrábance. V případě delšího pobytu je výhodnější rovnou motorku koupit, později ji lehce prodáte. Pronájem auta (Suzuki Samurai) – 800 THB / den, benzin – 45 THB / litr, pronájem motocyklů – 200–250 THB / den, půjčovna kol – 50–70 THB / den.

KUCHYNĚ..

Thajská kuchyně - od polévek přes nudle různého typu a tvaru, rýže, pálivé omáčky, sója, tofu, ryby a plody moře, úžasně šťavnaté a sladké ovoce - to vše a navíc v absolutní čerstvosti nabízí thajská kuchyně. Jídla zde neskutečně koření (proto pokud nemáte pálivé v lásce, je třeba to zdůraznit už při objednávání).

Ceny v pouličních restauracích, kde je zvykem sedávat na plastových židlích za stoly uloženými jen tak na ulici, kde se stravují místní, se pohybují od 40 do 70 bahtů za jídlo. Restaurace střední třídy nabízí v menu pokrmy od 70–100 bahtů výše. Cena je většinou uváděna bez přílohy, kterou je třeba doobjednat zvlášť. Tou je nejčastěji rýže.

Ryby – 50 bahtů / 100 g, pečená rýže s kuřecím masem nebo s hovězím masem atd. – 70 THB / porce, pečené kuře / hovězí s kari kořením – 100 THB / porce.

CESTOPIS

DEN Č. 1 - PŘÍLET, BANGKOK, DAMNOEN SADUAK

Po příletu do Bangkoku je v prvé řadě nutné na letišti proměnit peníze, koupit datovou SIM a vygooglovat trasu dle itineráře.
V tomto případě nás čekal přesun do cca 100 km vzdálené vesnice s věhlasnými plovoucími trhy - Damnoen Saduak. Kombinace tří různých spojů klapla a po startu v 5.45 ráno z letiště jsme v 9 ráno na místě. Cestovní náklady za všechny spoje 128 bathu, tedy necelých 90,- Kč.

V Thajsku plus šest hodin proti ČR, přes 30’ C ve stínu (únor).

Lidé milí a ochotní, plovoucí trh veliký zážitek a všechny místní dobroty neskutečně: 1/ pálivé, 2/ dobré, 3/ levné!

Plovoucí market měl neskutečnou atmosféru - tržiště na vodě. A i když to s úderem 16 hodiny a odjezdem posledního autobusu s turisty zhaslo jak svíčka, první thajský vjem byl dokonalý.

Místní MHD zatím také nenaplňuje nejhorší očekávání, na semaforech se tak z 50ti procent opravdu na červené stojí!

DEN Č. 2 - KANCHANABURI

Po snídani přesun z Damnoen do provincie Kanchanaburi (cca 120 km)…Přesun proběhl opět prostřednictvím několika spojů místní autobusové sítě, na sebe nenavazujícími. Trval asi 3 hodiny a stál celkem 80 Kč.

„Hlavní důvod mé cesty sem, a vlastně celého Thajska, byl tygří chrám Tiger Temple. Zde mniši chovají tygří sirotky, a to do velikosti dospělých tygrů. Ti jsou pak domestifikovaní natolik, že je možné je pohladit, nakrmit, pomazlit. Četla jsem několik popisů tohoto místa a věděla jsem, že i za cenu podpisu reverzu před vstupem mi to za to stojí... Na nádraží v Kanchanaburi mi bylo řečeno, že je tygří chrám po strašném incidentu definitivně uzavřen.. No nic, život jde dál...“

V Kanchanaburi se po příjezdu ubytujeme (ubytování máme uprostřed krásné zahrádky) a vyrážíme na prohlídku okolí.

Čeká nás prohlídka muzea války, válečného hřbitova a mostu přes řeku Kwai. Všechna tato místa mají atmosféru, ale nic, z čeho bych se nadšením nebo dojetím zbláznila.

Most přes řeku Kwai
Muzeum války

Samostatnou kapitolou jsou dvě vyjížďky na půjčeném kole. Ta první skončila hodinkou pod mostem v brutálním lijáku, ta druhá noční jízdou v místním provozu na kole bez světel.  Jak jinak - na silnici “vlevo se drž”..

Nejhezčí část dne byl místní trh se vším možným. Ryby, maso, zelenina, všelijaké místní dobrůtky i strašidelnosti, barevná vajíčka žabí stehýnka a hlavně místní stále usměvaví lidé! Na tržnici plný košík ovoce, místní zobky a pití pro dva ....vše za stovku! To pak člověk zapomene hlídat čas a vrací se za tmy jedna dvě.. A taky zapomene hlídat energetický příjem :)

DEN Č. 3 - NÁRODNÍ PARK ERAWAN

Národní park Erawan a sedmistupňové vodopády jsou skvost thajského vnitrozemí. Cesta tam je krkolomná, na zemi v přeplněném autobusu, o to víc ale veselá!

V parku mě čekalo velice milé překvápko! Každý turista u vstupu do parku musí předložit všechny své PET láhve s pitím, a to k zápisku do sešitu. Správci parku zapíší jméno, pořadové číslo lahví a za každou takto zapsanou PETku inkasují částku 20 bathů, coby vratnou kauci. Každý, kdo nechcípne cestou k vodopádům a i s PET láhví se vrátí, dostane po předložení láhve a odškrtnutí v notesu svoji kauci zpět. Výsledek? V celém parku nenajdete jedinou PET láhev a vlastni ani jiný kus nepořádku! Park je opravdu rozlehlý a zdolat všech sedm stupňů vodopádů je trasa tak na 3 hodiny. Každopádně všechny terasy stojí za to, všude je možné do vody vlézt a spolu s místními rybkami se vykoupat.

Registr PET lahví v NP Erawan

Zakončení dne opět na tržišti. Kuřecí, ryby, ovoce, zelenina, brouci...a největší sortiment "radějiseneptám”, co jsem kdy viděla! Všechno voní, v dusných skoro 40ceti stupních obzvlášť, a protože jsme na tržišti jediní, kdo fyziolgií těla nezapadá mezi rodáky, jsou na nás zlatí! Nejen že se usmívají a v thajštině nám vykládají opravdu neuvěřitelné příběhy, nad kterými nevěřícně kroutíme hlavou, taky nám všude s hrdostí a pýchou dávají vše ochutnat. Největší odměnou jim nejsou peníze a případný nákup, ale váš úsměv a i přes pálivé slzičky v očích, na prach spálené všechny chuťové pohárky a oheň v úseku hltan, jícen, žaludek, střevo... i přes to váš palec hore a very very good..

DEN Č. 4 a 5 - AYUTTHAYA

Ayutthaya, bývalé hlavní město Siamu, město plné prastarých chrámů, a to nejen v oblasti historického parku.

Čtvrtý den v Thajsku máme v plánu přesun z provincie Kanchanaburi do cca 200 km vzdálenéAyutthaya.Skoro 4 hodiny jízdy proběhly nakonec místo autobusu prostřednictvím auta s řidičem. Shodou okolností jeli tímto směrem i dvě mladé rodiny z našeho ubytování a v pronajatém minivanu měli dvě místa. Výsledek byla při dělbě ceny za minivan všemi osobami skvělá cena, pohodlná jízda a řada nových zážitků...

Po příjezdu do Ayutthaya jsme se ubytovali ve stylové dřevěné chatce u řeky Menam-Čao-Praja, kde hygienickou úroveň koupelny bez střechy, za to to s nádhernou vyhlídkou do koruny stromů, hlídali dva uhádaní gekoni a pod teráskou kotvila stará loď, na které bylo možné odpočívat. Po ubytování jsme si půjčili kola a vyjeli na objížďku městem.

Jídlo v ubytování v Ayutthaya

Zlatý hřeb dne byla parta slonů stojící u řeky. Sloni v klidu jedli a odpočívali. A aby ne! Jak později zjišťuji, jsou to sloníci, kteří na svých zádech vozí po celé dny turisty.. Pán od slonů asi vytuší mé myšlenky a hned mi vysvětluje, že je to pro tyto zvířata tisíckrát lepší život než ten, který by jinak měli. Sloni se zde chovají na tvrdou práci. Moc nechápu, co může být ještě větší řehole, než smejkat od úsvitu do západu sluníčka na zádech tu kovovou klec a v ní turisty po místní čtyřproudovce mezi vším normálním provozem a smradem výfuků.. Ale tohle neovlivním a co neovlivním, to je lepší pustit z hlavy. Sednu vedle nich do trávy a čekám s nimi na jejich transport „domů“…

Druhý den po dopolední túře mezi chrámy opět přesun na vlakové nádraží směr Bangkok, letiště Don Mueang. Vlak je tady zážitek. Průvodčí vypadá jak bachař a šíří auru strachu. Vidím, jak kontroluje lístek za lístkem a každého turistu posílá nekompromisně do třetí třídy na konec vlaku. Koukám na jízdenku a vidím to...class 3. Chjo, a to jsme chytli místa na sezení. Dojde k nám a já už se pokorně balím. Usměje se, cvakne lístek a naznačí, že můžeme zůstat. Nevím, čím jsme si to zasloužili, ale ještě dlouho poté, co průvodčí zmizel z dohledu, zůstal hezký pocit. Tohle je totiž Thajsko..

UBYTOVÁNÍ..

AYOTHAYA, cena za pokoj a noc 275,- Kč: https://www.booking.com/hotel/th...245b3d39f8

Ayothaya Riverside House

Ban Sabai Sabai Guest House,  cena za pokoj a noc 375,- Kč: https://www.booking.com/hotel/th...245b3d39f8

DAMNOEN SADUAK, The Peace Hostel, cena za pokoj a noc 375,- Kč: https://www.booking.com/hotel/th...245b3d39f8

Máme za sebou téměř 600 km vnitrozemím Thajska, které jsme za 5 dní procestovali. Je to pro mě ve vzpomínkách především řada usměvavých tváří opravdu chudých, ale taky opravdu šťastných lidí. Nikam se nehoní, nehromadí majetek a nemají ambice dobýt svět. Stačí jim jen jejich práce, talíř rýže a zdraví. Lidí chudých na majetku, ale bohatých víc, než si umíme představit.

„Co je cítit na každém kroku? Pokora, radost z opravdického mála, snaha pomoci vždy a všude ... smažené kuře a štiplavé chilli :)“

Poprvé se nevnímám jako turistu, zdroj jejich obživy. Poprvé vnímám, že jsme pro ně přátelé a jejich hlavním cílem je, aby nám u nich bylo hezky. A taky že bylo!

...thajský úsměv :)

Zážitky pro tebe sepsala Kateřina

18. 10. 2018, poslední aktualizace 2018-11-01T13:52:50+01:00

Kateřina a procestovala 22 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 29 dní, napsala pro tebe 4 cestopisy .

Okruh kolem ostrova Gran Canaria

Trip po Gran Canaria trval 8 dní včetně cesty a vše začalo odletem z Berlína. Nebo spíše zveřejněním akční letenky na cestujlevne?

Okolo jazera Erie
Pavol Švantner Severní Amerika

Keďže v týchto častiach USA a Kanady som bol iba rok dozadu, zvažujem, že tentokrát by som výlet poňal trochu dobrodružnejšie.

Izrael a jordánská Petra

Cesta po Izraeli spojená s výletem do Petry.

Za hokejom do Toronta

Tento cestopis som bol rozhodnutý nenapísať. Hovoril som si, že nikoho už predsa nebude zaujímať, ako sa po druhý krát trepem do Kanady a ešte aj na ten istý hokejový šampionát. Ale nakoniec vidíte :)