2. Asie
  3. Indie
  4. Vrásky z indické lásky - mise třetí, intermezzo

Vrásky z indické lásky - mise třetí, intermezzo

S Indií je to jako s análem. Buď to miluješ, nebo nenávidíš. A jak jsem to s Indií měl já? Ve třetí misi se pachtím až do Manali.
Cestopis z výpravy „Vrásky z indické lásky“ z roku 2017 napsal Dayin

Zážitky pro tebe sepsal Dayin

31. 01. 2020, poslední aktualizace 2020-02-01T11:43:38+01:00

Dayin žije v České republice a procestoval 14 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 2 měsíce, napsal pro tebe 4 cestopisy .

Ahoj. Kdy bude pokračování prosím?

Dayin

Ahoj! Myslel jsem si, že mám celý cestopis hotový a budu jej zde dávat den po dni, část po části. Nepočítal jsem však s takovou pozorností. Ta vedla k pocitu, že další části nejsou v nejlepší kondici, proto jim dávám ještě pár dní čas. Doufám, že další část bude do úterý.

Děkuji.Moc se těším.

Martin V

Zajímavě a poutavě napsaný cestopis o nezajímavé (z mého osobního pohledu) zemi. Jen mě utvrdil v názoru, že pokud tuto zemi a celou tamní oblast, nenavštívím, o nic nepřijdu. Ale určitě piš dál :-).

Dayin

Indie asi není pro každého, to jo. Jak už tady však Ahmad psal, každý si z Indie může odnést něco jiného. Já jsem jel silně lowcost, po vlastní ose a sám, což se podepsalo na výsledku. Mít třeba dvojnásobný budget, nebo jet s nějakým zkušeným indiofilem, mohlo to vypadat úplně jinak. Záměrně neříkám hůře/lépe, ale jinak. S tím, co mi Indie ukázala a dala, jsem naprosto spokojený. Nemyslím si, že jsem tam byl naposledy.

A díky!

• (upraveno 2020-02-02T17:24:59+01:00)

@dayin

V Iránu jsem byla 5x, po šesté jedu letos v říjnu, kdyby vás něco zajímalo. jezdím zejména na východ, ted na podzim bychom chtěli hlavně část u afghánské hranice. Já jsem byla již 3x ve východní poušti, takže to jsou ta místa, kam turisté nejezdí. Připomnělo mi to váš záchod, na cestě v Kurdistánu, při čekáni na autobus. Budka to byla strašná ,otevřená do všech stran kromě jedné, nikde ani trs trávy natož keř., kam by se dalo schovat. navíc v něčem jako bistro byl takový ten pravý Kurd s nožem za pasem, sice milý, ale přece jenom.Od té doby vozím do všech zemí pampersky pro dospělé, v Iránu autobusy moc často nestaví a mně už je docela dost let.

Irán je to nejlepší, co jsem v životě potkala.

Jinak se mi strašně líbí ty vaše fotky, jak jsem napsala, nerozumím té technice a tomu upravování, ale moc se líbí ty záběry a hlavně ty názvy, co těm fotkám dáváte. Ty obzvláště.

Jinak Indie musí být nesmírně zajímavá, jen to nějak přežít.

Dayin

Jezdíte sama? Na únor 2018 jsem měl koupené letenky Vídeň - Teherán, nakonec jsem je stornoval. Doteď si nedovedu své finální rozhodnutí vysvětlit. Ale doufám, že podruhé tu "chybu" neudělám.

Pampersky pro dospělé, tak tomu říkám opravdu hardcore výbava na cesty.

Jsem rád, že se vám fotky líbí. Pokud byste chtěla vysvětlit tu úpravu, klidně napište.

před měs

Jezdím bud sama, s manželem nebo s manželem a dcerou. Loni jsem byla na jejich Nový rok sama, ale mám tam takovou adoptivní rodinu. Ale není problém tam jet sám. Sám tam nikdy nebudete, v podstatě někdy jsem z toho družení i dost unavená. Iránci jsou úžasní lidé, asi takový dost opak Indie, je tam dost čisto, nejsou tam toulaví psi, velké plus pro mě , oni jsou takoví decentní , ale je to tam stejné jako v Indii předpokládám, nejhezčí je tam sedět a pozorovat lidi a to hemžení. Nebo děti, jak jsou všude stejné.

Pampersky se mi už osvědčily, oni Iránci nepijou kafe a já si bez něj život neumím představit , tak musím vozit ty pleny..... Něco za něco....

Dayin

Jak jste se ze začátku poprala se strachem? Pokud jste teda nějaký měla.

Musím uznat, že pokud jsem na cestách poznal nějaké fakt pohostinné lidi, byli to právě muslimové. I v té Indii. Proto mne ten Írán lákal, láká... a teď možná i ten Pákistán.

před měs

Já jsem nikdy nikde žádný neměla. V podstatě už asi více než deset let jezdím jen do muslimských zemí, tedy aby bylo jasné, historicky muslimských zemí. Bála bych se víc asi v Paříži. Trochu nějaké obavy jsem měla v Maroku před deseti lety, dole na jihu,tam jsem byla osmkrát a vícekrát sama, ale jsem vždy oblečená, dlouhé rukávy, kalhoty, šátek.A jednou jsem jela večer z Er Rachidie do Oujdy, nikdo už nebyl v ulicích, ale byl to jen pocit. Irán byl láska hned a strašně jsem se těšila.

Jediné, co je tam fakt o ústa, je provoz v Teheránu, já jsem dost akční až zbrklý člověk, tak to se musím krotit. Určitě jedte, nedej Bože, aby tam začal létat nějaký low-cost. Už ted je rozdíl Esfahán před pěti lety a vloni. To se nedá srovnat.

Když někam jedu, tak se nejvíc bojím, aby tam nebyli toulaví psi, to v iránu nehrozí Já hrozné trpím, když to vidím, doma jich mám sedm zachráněných. To je pro mě fakt černá múra.

Dayin

To respekt, že to takto máte. Tím spíše jako žena. Já bych se vyloženě bál cestovat po Jižní Americe. Tím, že se rád toulám mimo trasu, zajímají mne sociální témata a příběhy lidí, bych mohl nehezky narazit.

Jo takhle to máte s těmi psy. Zprvu jsem si myslel, že se jich bojíte.

lma: Nemyslím, že Chánov je něco podobného, jde o nesouměřitelné světy.

Do Indie jezdí, pardon, přesněji létá kdekdo, protože je snadno dostupná a většinou se lidi vrátí zpět. Sleduji to po okraji (více mě zajímá např. Pákistán) a postřehy se diametrálně, zásadně, ale opravdu zásadně liší podle toho kdo kde byl a co tam dělal. A není to jen velikostí subkontinentu. Něco udělal i ekonomický rozvoj za poslední čtvrt století, ale výrazně se liší oblasti, kam lidé jedou (pardon, většinou létají). No a toto zevšeobecnit na celek je samozřejmě chyba. Pak je také rozdíl, když někdo spí v hostelu nevalné kvality, běžném hotelu střední třídy nebo má zaplacený (např. v rámci kongresové turistiky) 5* hotel.

K tomu "hledání osvícení"... no, hm. Kdo si dnes vzpomene na Brezinovo "Tatínku, maminko, vstoupila jsem do Ašrámu! Fuck the West!" :-)))

Možná tak Navaja. Od té doby u nás vyrostla jedna generace a jak vidno, nezměnilo se v pojetí a chápání Indie skoro nic.

před měs

Ahmade, já bych určitě také raději Pakistán, snad v roce 21 se to podaří... Jinak co se Indie týká, před 35 lety mě na VŠ strašně zajímala bengálština kvůli knize Maytrei od Mircea Eliade, dovoluji si jeho jméno neskloňovat, aby si ostatní knihomolové mohli dohledat. Jako jazyk je to nesmírně zajímavé, celá oblast Bengálska historicky taktéž.

Ale za režimu to bylo těžké, vůbec sehnat jakoukoliv učebnici, nebyl internet. Tak mám alespoň mapu Indie.

Indii bych kvůli psům nezvládla, mám určitě limity.

Dayin

Mircea Eliade byl něco jako patronem našeho studia, když jsem cca deset let zpátky neúspěšně studoval religionistiku. Škoda, že jsem se až do Kalkaty nedostal, beztak bych cestopis z toho města ladil do Bengálské noci.

před měs

Ten ovlivní celý život,a teď si vezměte, ze studujute rumunštinu v dobách tvrdého komunismu a ještě hladovíte na stáží v Bukurešti. Maytrei znám zpameti v rumunštině prepisovanou na stroji.

Jednoduše masakr.

I když jsem se s Eliade dostal do kontaktu o poznání později, žasnul jsem, jak někdo takový mohl "vzniknout" právě toho času v Rumunsku. Ale možná je něco pravdy na tom, že právě tvrdé časy tvoří silné osobnosti.

před měs

Navaja: Stáž v Rumunsku v té době si dnes nedokáže představit skoro nikdo, natož generace Y a Z. Máme sice cosi vzdáleně podobného (Erasmus), ale za nesrovnatelných podmínek (sociálně vyfutrováno a zajištěno), dnes se místo shánění potravy na stážích chlastá a souloží....jo a prý také studuje, ale to je spíš taková dekorace prodlouženého mládí.

Ze stáže v Bukurešti v 70. letech by se většina diskutérů zesrala (funkční vulgarismus) metr do vejšky. Bez ironie.

Ale úroveň na VŠ byla skvělá, naučila jsem se tam opravdu milovat operu na úrovni, dal se tam dobře přečkat večerní hlad , neboť se hrálo pouze do setmění a bel canto tady nebylo. A jako bonus mi teď vše , co je víc než bílý chleba a cibule, což jsme jednou jedli celý týden, připadá jako luxus. Kopřivová polívka se zelím je docela vitaminová bomba. Asi proto mě na cestách nějak moc nebere jídlo, ale poznání.

před měs

Nepřenositelná zkušenost. Rumunsko jsem zažil jen jako náctiletý v počátku 90. let - a to bylo skutečně zbídačelé po všech stránkách.

Pákistán je pořád velká výzva. Moc se tam nejezdí, nemá dobré jméno, ale rozhodně bych se tam chtěl podívat. Nejde ani tak o čas nebo peníze, ale nechci se tam moc toulat sám a v mém produktivním věku lidi většinou nemají buď čas nebo peníze nebo jsou vytížení potomky... a když už se sem tam někdo najde, tak většinou není jeho snem zrovna Pákistán :-))) Což trochu chápu.

Opravdová výzva je Bangladéš, někteří cestovatelé ho popisují jako "Peklo na zemi".

Dayin

Já v Bangladéši nebyl, ale představuju si ho jako zkoncentrovanou Indii.

Nad Pákistánem jsem nikdy reálně neuvažoval. Možná kvůli tomu špatnému jménu. Ale od dob indické cesty mi krapet povyrostly koule, tak pokud se tam zase něco nevysere, třeba jednou.

před měs

V Bangladéši nejsou hory a horor to asi bude... Pákistán je dost hornatý, takže i zajímavější, na některá kmenová území je však vstup cizincům zakázán (afghánizace země) a nejméně dvě Češky dobře ví proč :-)

(ačkoliv tam nejspíš nebyly).

Dayin

Co Írán, Ahmade, ten tě nebere?

před měs

Momentálně ani ne. Spíš se chci vrátit po letech do postsovětské Střední Asie, vypadá to na transpamírskou "dálnici", jižní oblasti v Tádžikistánu, Ferganská dolina a pokud mi bude uděleno turkmenské vízum, tak po letech zase Turkmenistán.

Ahmade, pokud někdo chce jet do Pakistánu, určitě nejdřív hodně nastuduje, my pojedeme Karakoram, který patří k té bezpečnější části. Není to výlet, šup, šup prodloužený víkend nebot jsou levné letenky, ale pečlivá příprava . Fyzická, jazyková, prostě hodně práce. Taky mi není třicet, takže musím letos zvládnout přejít Pirin po svých a pak si teprve koupím letenky. Samozřejmě nepolezu na ledovec v Nanga Parbat, to je jasné. Mělo to být už letos, ale mám v háji patu. Vždycky je dobré umět se domluvit jinak než anglicky, to bych také nepodcenila. Jinak můj manžel ale říká, že mě by rychle každý vrátil.

Karakoram závidím... Ale s tím věkem je to pravda, chce to včas, dokud jsou síly.

Mapu Pirinu mám koupenou už 10 let (od přechodu Rily) a pořád vyčkávám... děti jsou dost malý na podobný přechody. Ale rád si o tom pak přečtu více... stačí na to 3 dny?

• (upraveno 2020-02-02T17:46:15+01:00)

Záleží odkud, kam se jde. Asi ano, my budeme mít 5 dní na přechod, ale nepůjdeme Končevo, manžel to šel před 35 lety, ale ten přechod je na 9 hodin, to já už v 54 letech neujdu. V Gruzii jsem poznala, že dokážu jít, opravdu jít 6 hodin, pokud je to každý den a ještě s báglem, i když bez stanu. Ale myslím, že jednodussi přechod by se dal za 3 dni. Já už nemusím mít vše, spíš chci jen jít a jít. Taky záleží, jestli si člověk nese stan a tak. my to máme naplánované od chaty k chatě. Uvidíme, dám vědět, je to až v srpnu.

před měs

Podle toho, co jsem viděl v zaslonech na Rile, tak se to dá bez stanu a spacáku, jen s povlakem a v batohu mít jen jídlo na pár dní a trochu pití. Oni to mají poměrně slušně vybavené, jen to chce svý povlečení, respektive nějaký povlak na ty jejich zablešený deky. Pak se asi dá ujít nějakých 15 - 25 km i ve středním věku, ovšem záleží dost na terénu, fyzické kondici a vůbec zdravotním stavu. Já se pokud možno šetřím, nějaké to opotřebení kloubů je už na ty léta po horách znát...

Uvidíme, dám potom vědět, já mám už strop 8kg na zádech, včetně jídla a hlavně vody a hlavně mně už se stačí dívat na hory i zezdola. Nemusím nutně všude vylézt. To je výhoda toho středního věku. Já se těším na to, že tam nebude moc lidí.

lma

Osobně mě tento styl psaní nezaujal(takže jsem to jen narychlo projel) ani některý výběr a úpravu fotek nepovažuji za šťastnou!

Docela mě zajímá co obecně cestovatele na té Indii přitahuje (prakticky ve všech cestopisech se objevuje něco o otřesné hygieně,podvodech/krádežích,korupci a otravování) ?? ….to můžete projít Chánov...uvidíte něco podobného a vyjde to levněji ..

• Přidal se před 2 měs
  • (upraveno 2020-02-02T08:01:05+01:00)

Díky za názor! Fotky jsem nevybíral na netu, ale pořizoval, takže já naopak cítím štěstí, že vyšly tak, jak vyšly.

Místo Indie Chánov, místo Vietnamu Sapu a místo Turecka doner kebab na rohu ulice. Tomu rozumím, ale názor nesdílím.

Stejně jako extrémy mohou odrazovat, někoho mohou přitahovat. A někdo se jimi jen jednoduše nenechá odradit od poznání takto specifické země.

před měs

Chtěla bych se zeptat, v jakých jiných zemích v Asii jste byl a jestli jste je vnímal podobně?

Dayin

Pokud můžeme Turecko a Izrael považovat za asijské země v pravém slova smyslu, pak zrovna a pouze tam.

V Turecku je taky dobré umět říct "Ne," hlavně v Istanbulu. Izrael je úplně jiný svět.

• (upraveno 2020-02-02T08:30:21+01:00)

Jak jste to myslel s tim hayir v Turecku? Kde jste byl? Kolikrát? Umíte turecky? Cítím z toho nějaký podtext.

Izrael sice leží v Asii, ale nevím, jestli by tato země neměla mít nějaký svůj kontinent.

Dayin

Istanbul - Ankara - Antalya. Jeden zátah. Neumím turecky a podtext v tom nehledejte, píšu jen o skromných, jednoduchých dojmech.

Pořád je to zajímavé čtení a fotky jsou nádherné.

Jak dlouho jsi v té Indii vlastně byl? Plánuješ cestopisy ještě z jiné země?

Dayin

Díky znova, padrino. Jsem rád, žes dočetl i trojku.

V Indii jsem byl bez pár dní měsíc. Mám ještě někde cestopisy z Bosny, Turecka a Izraele, pokud k nim najdu i fotky, nejspíše je tady dám.

Zase mě to moc bavilo, popis hajzlíku na nádraží byl tak realisticky podanej, že jsem tu atmosféru úplně cítil :-)

Tak to mne těší!

Záchody v Pathankotu byly asi tím nejhorším, co jsem v rámci hygieny zažil. Ale zároveň jednou z nejzábavnějších vzpomínek.

První díl byl svižná změna, ale upřímně, tady už je na můj vkus moc omáčky. Pořád dobrý, jen někdy zbytečně moc keců okolo.

Ale rád si přečtu i zbylých pět dílů to zase ano.

A fotky jsou pořád fajn :D

Dayin

Tato část cesty byla pro mne nutným zlem. V podstatě se jednalo jen o desítky hodin v autobuse a dvě rychlé noci v místech, které jsem vlastně ani nechtěl navštívit. A to se dá popsat ve dvou odstavcích, takže máš svým způsobem pravdu, resp. se vůbec nedivím, že to tak vidíš. 😁

Každopádně to děkuji za zpětnou vazbu, je pro mne důležitá!

Zimní Saharou s Tuarégy
Avatar uživatele Matouš Saidl
Matouš Saidl 2020-03-29T20:54:52+02:00 7 komentářů
Alžírsko 2020

Týdenní putování pohořím Tassili n´Ajjer s místními Tuarégy, objevování skalních maleb a trošku opletaček s policií. Když jsem před cestou do Alžírska procházel cestopisy tady na cestujlevně, tak jsem s hrůzou zjistil, že o Alžírsku není jediný. Tak jsem si řekl, že vlastně proč ne, a hned po návratu z cesty do…

Thajsko na 2 týdny
Avatar uživatele Lenka
Lenka 2020-03-25T20:57:12+01:00 1 komentář
Thajsko 2018

Začátkem roku  2018 jsme se společně s mým přítelem rozhodli vydat do Thajska bez cestovky. Hlavní motivací byla především nižší cena cesty a možnost být pány svého času. Níže v článku najdete…

Do New Yorku za (zrušeným) hokejem aneb cestování s koronavirem v patách
Tomáš Cibulka 2020-03-25T18:53:26+01:00 4 komentáře
Spojené státy americké 2020

Ačkoliv už jsem v USA jednou byl a projeli jsme kus země, bohužel jsme tehdy vynechali návštěvu zápasu NHL, i když tehdy Sharks poměrně úspěšně válčili v bojích o Stanley Cup. Ano, lístky byly dražší…

Brána do jiného světa
Avatar uživatele Tereza
Tereza 2020-03-23T04:26:26+01:00 1 komentář
Nový Zéland 2019

Proč se vyplatí si na Zélandu přivstat? Kudy jsme se dostali do Narnie?. Ztraceni v NarniiDalší víkendovou zastávkou byl poloostrov Coromandel, kam autem dojedete z Aucklandu zhruba za 2 a půl hodiny. Jeli jsme podél západního pobřeží a měli jsme namířeno do free kempu…