Rodina na cestě

7 věcí, které by vám v Bangkoku neměly uniknout

2017-08-17T10:54:22+02:00

Nikdy nezapomenu vůni smažených nudlí v kombinaci s vlhkým lepkavým vzduchem plným výfukových zplodin, která mě praštila do nosu, když jsem vyšla z letiště. Bangkok tvoří zvláštní kombinaci a protipóly všeho, co vás napadne. Jsou tu nákupní centra s vodopády a zároveň stojan s oblečením na ostrůvku uprostřed křižovatky, restaurace se stříbrnými příbory i stánky s pečenými kuřecími stehny v šerých podchodech, elegantní obchodní čtvrtě a místa, kde se to prostitutkami a drogami jen hemží, pětihvězdičkové hotely a současně pokoje bez oken v Čínské čtvrti. Tady si vybere každý. Proto pokud máte zakoupené letenky do Bangkoku, bude se vám následujících 7 věcí zcela hodit.

1. Místní kuchyně

Milovníci pálivého jídla zde budou na vrcholu blaha, v mém jídelníčku ovšem převažovalo grilované kuře s typickou lepkavou rýží, z níž si lze umačkat kuličku. Pak nudle s kuřecím masem, nudlové polévky, pražené ryby, vařená ochucená rýže zabalená v palmovém listu a další sladké dobroty připravované z kondenzovaného mléka. Jestliže neřeknete, že jídlo nechcete pálivé, většinou ho dostanete s takovým množstvím chilli, že budete doslova valit bulvy. Buďte obezřetní, protože hodně věcí vypadá jako u nás, ale chutnají úplně jinak. Nejhorší omyl byly nadýchané buchty se zelenou omáčkou. Já si představovala chuť našich buchtiček se šodó. Místo toho se jednalo o slané pečivo s rybí omáčkou. Další oblíbenou thajskou specialitou je oloupaný grep, který se prodává u stánků s ovocem a je zabalený v sáčku společně s cukrem. Tak to alespoň vypadá. Cukr je však smíchaný s chilli. Vyvarujte se i malým zeleným banánům, které jsou trpké a téměř bez chuti. Jsou určeny k vaření a nejí se v syrovém stavu.

2. Král Ráma IX.

Tato významná osobnost vás bude provázet celým pobytem. Ráma IX. vládne Thajsku již šedesát osm let a je nejdéle vládnoucím panovníkem na světě.  On a jeho rodina jsou mezi občany neobyčejně populární. Je nepřípustné kritizovat panovníka, poškozovat bankovky s jeho podobiznou či nevstát při hymně, kterou sám král zkomponoval. Je uctíván každým Thajcem a jeho obraz nemůže chybět v žádné domácnosti. A tak se stane, že sedíte v kině, čekáte na projekci amerického velkofilmu a najednou se na plátně objeví asi pěti minutový medailonek plný fotografií ze života královské rodiny, doprovázený thajskou hymnou. Trochu zvláštní, ale dobře, jiný kraj, jiný mrav, říkám si. Když ovšem celé kino, včetně mládeže povstane, aby prokázalo úctu Rámovi IX., Velkému králi Siamu, mám husí kůži v pozitivním slova smyslu. Běžně ho také potkáte papírového a v životní velikosti na různých místech ve městě.

3. Královský palác

Jedna z hlavních památek města je opravdu okouzlující místo. Komplex tvoří několik budov se špičatými věžemi, jež jsou posázené drobnými zlatými sklíčky, z kterých vás bude přecházet zrak. Z několikametrové výšky shlížejí barevné sochy bojovníků obrovských rozměrů, nádherné rozlehlé zahrady pravidelně procházejí profesionální úpravou a v jednom z chrámů leží čtyřicet šest metrů dlouhý zlatý Buddha. Celek vytváří kouzelnou atmosféru, kterou ale, jak to na takových místech bývá, kazí velké množství návštěvníků. Palác byl do roku 1946 sídlem královské rodiny. Proto je zde k vidění také přijímací hala, trůní sál, kde se konají korunovace i poslední rozloučení s členy královské rodiny, historická zbrojnice nebo jídelna královské rodiny. Do areálu je povolen vstup pouze s dlouhými nohavicemi a zahalenými rameny. Pokud zapomenete, můžete si půjčit hábit. Před vstupem do chrámů je nutné nechat obuv venku.

4. Chrám Wat Pho

Chrám, který se nachází v areálu Královského paláce, je zároveň jednou z nejznámějších masérských škol v zemi. Jsou zde umístěny originály obrázků prastarých map těla, podle kterých pracují asijští maséři dodnes. Škola nabízí kurzy masáží i pro cizince.

5. Thajská masáž

Nemohla jsem vynechat relax pro tělo a mysl ve společnosti zdvořilé Thajky, proto jsem zašla na tradiční thajskou masáž. Jestli se někdo obává nebo je naopak pln očekávání, musím upozornit, že thajská masáž nemá s erotikou nic společného. Masáž se provádí ve vhodném oblečení, má dlouhou historii, kombinuje prvky z thajské, indické a čínské medicíny a vychází z tlakových bodů na těle. Je všudypřítomná a patří k životnímu stylu Thajců, kteří na ni chodí pravidelně. Dříve byly masáže dostupné pouze na půdě buddhistických chrámů, v současné době se vyskytují téměř všude, v hojné míře zejména na turistických místech. Masáž by měla trvat jednu až dvě hodiny, aby došlo k uplatnění potřebných masážních technik na všech tělesných bodech a energetických čárách. V thajských školách se učí jeden postup masáže, z kterého žáci skládají závěrečnou zkoušku. Odborníci z výše zmiňovaného chrámu Wat Pho do osnov nezařadili náročnější prvky, které vyžadují dlouhodobou praxi - jedná se hlavně o chůzi po zádech masírovaného. V Thajsku je běžná, nepraktikuje se ale všude. Mě masérka lámala a tahala do všech možných poloh, pak si rozpustila dlouhé černé vlasy a začala se po mně procházet. Myslela jsem, že vypustím duši, ale druhý den mě nebolelo vůbec nic. Skvělý zážitek, pokud máte rádi bolest (samozřejmě v přijatelné míře).

6. Chatuchak market

Jeden z největších trhů v Asii. Strávila jsem v něm celý den a neprošla ho ani z poloviny. Ve spleti uliček je k prodeji vše, potravinami počínaje, přes oblečení světových značek, o jehož pravosti musíte při pohledu na kvalitu pochybovat, až po exotické rostliny a zvířata.

7. Parky

Ideální volba pro ty, kteří si chtějí odpočinout od hluku přecpaných pětiproudých silnic. Doporučuji Lumphini park, zelenou oázu uprostřed města, kde si pochutnáte na čerstvě nakrájeném ovoci, s knížkou v ruce budete relaxovat pod palmou nebo sednete na zelený trávník a budete pozorovat hejna ptáků létající nad jezerem, muže trénující bojová umění a opravdu vytrvalé běžce. Pokud i vy zatoužíte po pohybu, můžete se přidat do početné skupiny místních obyvatel cvičících aerobik pod širým nebem.