Východ slunce z letadla

Last–minute letenky aneb Letenky na poslední chvíli a jak na ně

2023-06-22T13:49:14+02:00

Pokud jste ve fázi, kdy vás láká nebo potřebujete odletět během následujících pár dní, jistě vás napadne myšlenka, zda v letenkách neexistuje také něco jako „last–minute“ a zvýhodněné ceny na poslední chvíli.

U zájezdů je to jednoznačné – odlety do 24 hodin bývají zpravidla nejlevnější a last-minute dovolená se vyplatí. Je tomu ale i tak v případě letenek? Jak kdy.

V širší veřejnosti totiž panuje jistá desinformace o tom, co vlastně last–minute letenky jsou a jak k nim přistupovat. Někdo tvrdí, že je nejlepší koupit letenky na letišti, druhý zase, že čím dříve tím lépe. Pravdu mají prakticky oba dva, záleží na situaci. Pojďme tedy tuto problematiku uvést na pravou míru.

Kdy a komu se koupě letenky na poslední chvíli vyplatí

Zapomeňte na to, že letenky s blížícím se časem odletu zlevňují – právě naopak. Drtivá většina letenek (99 %) je při nákupu na poslední chvíli, nedejbože na letišti, právě nejdražší. Je to z toho důvodu, že těmito lety létají především obchodní cestující, kteří peníze mají a letecké společnosti chtějí vydělávat.

Tedy představa toho, že si koupíte last–minute letenky do Londýna za 500 Kč na letišti je tak zcela mylná.

Co ale to zbývající 1 % letenek?

To se vztahuje k nabídkám letenek od cestovních kanceláří, které si objednávají celá letadla a chtějí je za každou cenu vyprodat. Nepodaří–li se jim to skrze zájezdy, mohou místa v letadle nabízet samostatně a zde mluvíme o pravých last–minute letenkách.

Destinace se však markantně liší – jedná se především o přímořské lokality typu Bulharsko, Egypt, Řecko, ale i karibské ostrovy jako Kuba nebo Dominikánská republika.

Last–minute letenky či charterové letenky se tak vyplatí tehdy, kdy je vaším cílem dovolená u moře.

Kde kupovat last–minute letenky

Když už víme, kdy se na letenky s odletem za pár dní obrátit, bylo by fajn vědět, kde takové letenky najít. V klasickém vyhledávači letenek nebudou – neprodávají je totiž aerolinky, ale cestovní kanceláře. Kapitolu smrskneme na seznam webů, kde lze last–minute letenky najít a rezervovat.

Odlety z České republiky:

Odlety z Německa a Rakouska:

Odlety z Polska

Zatímco z Česka naleznete letenky pouze během letní sezóny, z ostatních zemí jsou dostupné celoročně kamkoliv do světa. Příklad last–minute letenek z Prahy, Brna a Ostravy do Řecka:

Z podstaty věci je nutné letenky hlídat téměř každý den, aby vám ta vaše vysněná destinace za vysněnou cenu neunikla. Jste–li maximálně flexibilní, nechte tuto činnost na nás – denně weby prohledáváme a pátráme po těch nejlepších akčních letenkách.

Rizika super last–minute letenek

Jelikož není všechno zlato co se třpytí, je třeba zdůraznit i druhou stránku výhodných letenek na poslední chvíli.

Dostupnost bývá omezená – jak termínově, tak kapacitou. Nespoléhejte se na to, že budou letenky přesně na termín, kdy máte dovolenou. Tento druh letenek je pro cestovatele mající možnost reagovat flexibilně. Zároveň letí–li vás více jako skupina, pravděpodobně budete mít smůlu. Letenek bývá od jedné po maximálně desítku kusů.

Nezapomeňte kalkulovat i s náklady na ubytování. Last–minute letenky jsou fajn, ale takové Řecko v srpnu vás může nemálo překvapit. Za letenky dáte 1.990 Kč, ale noc v nejlevnějším hotelu bude stát 4 tisíce a více. Pozor na to – stačí před nákupem porovnat dostupné hotely na Booking.com.

Doprava na letiště odletu může být občas oříšek. Lákavé letenky z Kolína nad Rýnem do Karibiku za 5 tisíc s odletem druhý den jsou většinou pro ty, kteří nasednou do auta a na letiště si dojedou. Nakombinovat jinak dobře dostupnou dopravu nemusí být vždy ideální a proto myslete i na tento fakt.

Závěr

Co byste si měli zapamatovat je, že last–minute letenky existují a vyplatí se pouze pro cesty do přímořských letovisek. Jakékoliv jiné varianty pro nákup letenek na poslední chvíli nepřipadají v úvahu.

Při nákupu je více než kdy jindy vhodné propočítat celkové náklady a nespoléhat se na last–minute, pokud máte pevně danou dovolenou.