Boarding letiště

Vynechání letu a problémy s nenastoupením do letadla

2019-07-17T17:08:45+02:00

Důvodů k vynechání letu v rámci vaší letenky může být několik. Nejčastěji se jedná o pohodlnější dopravu do místa přestupu či úspory času a přesunů v cílové destinaci. A ačkoli se může zdát, že s vynecháním letu by neměl být problém, opak je pravdou a vše se může pro vás draze zvrtnout. Pojďme se podívat na jednotlivé případy.

V krátkosti si stačí pamatovat jednoduché pravidlo, a to, že vynecháte-li jeden let, pak všechny následující budou nenávratně zrušeny.

Nenastoupení na první let

Klasická situace nastává při objevení extra levného dálkového letu ze vzdálenějšího evropského města.

Řekněme, že jste našli letenku z Říma do Bangkoku za 7.000 Kč s tím, že se přestupuje v Mnichově. Samostatná letenka na ten samý spoj z Mnichova do Bangkoku vyjde na 15.000 Kč.

Logická úvaha praví, že koupíte letenku z Říma a nastoupíte až v Mnichově v přestupním bodě, který máte zkrátka blíž. Pokud však nenastoupíte už na první let v Římě, veškeré další se vám automaticky zruší bez náhrady (včetně zpáteční cesty).

Nastoupit vždy musíte v počátečním bodě tak, jak je uveden na letence.

Vystoupení po cestě

V některých případech může být zajímavé vynechat i let po cestě, např. při cestě na z Vídně do San Francisca budete přestupovat v New Yorku, kde byste se chtěli zastavit na pár dní, a pak koupí nové jednosměrné letenky přeletět do Kalifornie.

Nenastoupením na let z New Yorku do San Francisca znovu porušíte podmínky zakoupeného itineráře a propadají vám všechny následující lety, tedy zpáteční cesta z Ameriky do Vídně.

Vynecháním jakéhokoli letu po cestě vám propadnou všechny následující lety.

Vynechání posledního letu

Vraťme se k první příkladové letence z Říma přes Mnichov do Bangkoku a zpět. Zpáteční cesta vybízí k vystoupení již v Mnichově a láká nás nechat tak propadnout poslední úsek cesty, to jest let z Mnichova do Říma.

Zmíněné pravidlo propadnutí všech následujících letů nás již zajímat nemusí a nad situací teoreticky vítězíme. K praktickému vítězství vede však ještě následující krok.

Pokud cestujeme s odbaveným zavazadlem, budeme ho potřebovat vyzvednout. V drtivé většině vám aerolinky neumožní odbavit zavazadlo do místa přestupu ani kdybyste je na kolenou prosili. V takovém případě nezbývá než letět do cílové destinace nebo za předčasné vyložení zavazadla zaplatit poplatek, který se pohybuje v rámci vyšších desítek eur.

Pravidlo, že zavazadlo bez vás neletí, v tomto případě neplatí. Bezpečnostní kontrolou prošlo, na první let jste také nastoupili, a proto má zavazadlo většinou zelenou až do cílové destinace.

Občas vám aerolinka vyhoví, máte-li delší noční tranzit.

V opačném případě, kdy letíte nalehko jen s příručním zavazadlem, je situace zcela bezproblémová. V místě přestupu jednoduše opustíte letiště a nic neřešíte.

Využití jen zpátečního letu

V běžné praxi se setkáváme také s případy, kdy cestující nemůže nastoupit na let tam, ale zpáteční cestu by rád využil. I v tomto případě platí, že vynecháním jedné cesty nenávratně ztrácíte nárok na cesty následující.

Velmi často se tento případ uplatňuje v rámci cest napříč Evropou a letenek zakoupených u nízkonákladových aerolinií. V tomto případě zrušení zpátečního letu neplatí.

Nízkonákladové aerolinky jako Ryanair, Wizz Air či Easyjet prodávají vždy jednosměrné lety, které na sebe nijak nenavazují a nemění tak svou cenu. Ačkoli se letenka tváří jako zpáteční, ve skutečnosti vám aerolinie prodávají dvě jednosměrné.

Pokud tedy vynecháte let s nízkonákladovou aerolinkou, můžete využít i další let.

No-show fee „poplatek“

No-show fee je planý strašák cestovatelů, kteří nakouknou do tarifních podmínek své letenky. Ve skutečnosti se totiž nejedná o poplatek za vynechání letu, ale o poplatek, který uhradíte, pokud na let nenastoupíte a chcete i přesto letenky nadále využít v původním rozsahu.

Jednoduše nestihnete letadlo a na letišti zaplatíte no-show poplatek plus rozdíl v ceně původní a nové letenky a váš itinerář je stále platný i přesto, že jste některý z letů neúmyslně vynechali.

No-show poplatek platí pro případy, kdy vám letadlo uletí, ne když chcete let vynechat.

Závěr s otázkou „Proč?”

Jeden z nejčastějších dotazů k dané problematice se ptá logicky „proč“? Proč nemůžu nastoupit v místě přestupu, když stejně poletím úplně tím samým spojem a prakticky aerolince „ušetřím“?

Cenotvorba letenek je složitá alchymie.

Vždy si kupujete službu z bodu A do bodu B a v leteckém ruchu převažuje komfort nad ekologickou stránkou byznysu. I za zdánlivě delší 3 lety zaplatíte méně než za jeden přímý let.

Typickým příkladem jsou letenky z Kodaně s přestupem ve Vídni do New Yorku. Taková letenka bude stát např. 6.000 Kč, zatímco přímý let z Vídně už 9.000 Kč.

Letecká společnost podporuje prodej na dánském trhu a logicky se bude bránit obchodními podmínkami tomu, aby cestující nemohli těchto cenových rozdílů využívat, jak se jim zlíbí.