Ztráta dokladů v zahraničí

Co dělat při ztrátě dokladů v cizině?

1 komentář
2019-07-22T13:54:01+02:00

Při cestách v zahraničí vás mohou potkat i negativní zážitky, mezi něž se jistě řadí i ztráta cestovního dokladu v cizině. Nemusí to však být tragédie, ztráta občanského průkazu nebo cestovního pasu v zahraničí se dá lehce vyřešit a my vám nyní řekneme, co máte dělat.

První kroky vedou na policii

Ať už své doklady ztratíte, nebo vás okradou, vždy jako první zamiřte na místní policii. Zde sepíšete krátký protokol o ztrátě, který bude nezbytný pro následné řešení celé situace.

I když nehovoříte cizími jazyky, nebojte se. K vyřešení žádosti a nahlášení ztráty vám postačí jednoduchá krátká věta jako například: „I lost my ID/Passport and I need a protocol.“ s výslovností „Aj lost maj ajdý / pasport end aj nýd protokol.” nebo jim jednoduše tuto větu předložte napsanou.

S nahlášením ztráty rozhodně neotálejte. Váš doklad může posloužit i za hranicí zákona a lze si na něj vyřídit půjčení auta či vyzvednutí půjčky na vaši identitu. Vyvarujete se tak případným dalším problémům.

Jaký cestovní doklad jste ztratili?

K překročení hranic musíte mít platný cestovní doklad. Tím myslíme cestovní pas, případně občanský průkaz na území Evropské unie a dalších zemí, které cesty na občanský průkaz umožňují, viz náš článek Cestování na občanský průkaz.

Mohou nastat situace, kdy například v Itálii ztratíte občanský průkaz, ale stále u sebe máte cestovní pas. K návratu domů máte potřebný doklad a není nutné nic dále v zahraničí řešit.

Naopak pokud se nacházíte třeba v Thajsku a dojde ke ztrátě cestovního pasu, občanský průkaz vám k návratu do vlasti nebude stačit a je nutné zamířit na zastupitelský úřad České republiky s žádostí o vydání cestovního průkazu.

Zamiřte na zastupitelský úřad České republiky

Ztrátu vašich dokladů, ale hlavně vydání nových budete v zahraničí řešit na zastupitelských úřadech České republiky. Kde všude se nachází najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.

Pokud se ve vašem okolí žádný z těchto úřadů nenachází, můžete využít libovolný úřad jiného státu, který je členem Evropské unie, a zažádat o evropský cestovní průkaz.

Před cestou na samotný úřad je vhodné předem zavolat a domluvit si případnou schůzku, neboť především v turistické sezoně mohou být úřady přeplněné.

Na zastupitelském úřadu České republiky podáte žádost o náhradní cestovní doklad.

Požádejte o cestovní průkaz

Poté, co se dostavíte na zastupitelský úřad, budete žádat o cestovní průkaz.

Je potřeba mít na paměti, že tento doklad slouží výhradně k cestám zpět do vlasti. Pokud tedy před sebou máte ještě měsíc cestování napříč jihovýchodní Asií, pravděpodobně se vám plány zkříží.

K vydání cestovního průkazu budete potřebovat:

• 2 fotografie pasového formátu (35 × 45 mm),
  • Uhradit poplatek 400 Kč,
  • Prokázat identitu.

Fotografie pořídíte v jakékoli fotobudce či můžete navštívit lokální fotografické služby.

Poplatek ve výši 400 Kč se hradí v místní měně, případně eurech nebo dolarech a v ojedinělých případech lze zažádat i o platbu v českých korunách. Některá cestovní pojištění mohou tento poplatek krýt, ponechte si tak stvrzenku o platbě.

Komplikovanější může být prokázání identity a vaší státní příslušnosti. To se řeší buď tak, že jde s vámi jiná osoba, která svým podpisem a platným dokladem stvrdí vaše údaje, nebo v lepším případě budete mít naskenované a uložené své doklady v internetovém úložišti či mailové schránce.

Kromě toho ještě vyplníte formulář s žádostí o cestovní průkaz, který vám pracovník úřadu předá.

Vystavení náhradního cestovního dokladu se provádí v co nejkratší době, ideálně na počkání.

Po návratu domů

S cestovním průkazem a protokolem o ztrátě dokladu zamiřte na úřad, kde cestovní průkaz odevzdáte a zároveň zažádáte o vydání nového dokladu.

Závěr

Jak vidíte, ztrátou cestovních dokladů v zahraničí se neděje nic zásadního. Postačí vám navštívit jen policii pro vydání protokolu o ztrátě a případně si nechat vystavit cestovní průkaz na zastupitelském úřadě.

Předcházet návštěvě úřadu v zahraničí lze tím, že budete cestovat po Evropské unii i s cestovním pasem odděleně od občanského průkazu či do zahraničí vyrazíte se 2 cestovními pasy. Těch můžete vlastnit libovolné množství a píšeme o tom v souhrnném článku o cestovním pase.