2. Asie

Cestopis z výpravy „Putování Íránem“ z roku 2017 napsal Jaroslav Malec

Zážitky pro tebe sepsal Jaroslav Malec

22. 01. 2020, poslední aktualizace 2020-02-12T09:45:01+01:00

Jaroslav Malec žije v České republice a procestoval 29 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 9 měsíců, napsal pro tebe 3 cestopisy .

Lukáš Horák

Už zase to neustále omílané referenční číslo, pije mi to krev, když někdo píše o tom, že je bezdpodmínečně nutné ho mít a ještě k tomu od Zirhamie, která ho prodává za tučný poplatek a všude uvádí, jak se bez tohoto čísla nikdo neobejde.

Byl jsme v Íránu právě jako vy v roce 2017 a žádné referenční číslo jsem nepotřeboval.

Jinak díky za cestopis, člověk si aspoň osvěží vzpomínky.

před měs

Teď je to navíc ještě jednodušší buď bez ničeho nebo e visum což je to referenční číslo zdarma přijde na mail. S ním pak jen vyzvedněte vízum na letišti. Obě možnosti stejné. Nic se neplatí navíc, jen vízum

David Eiselt

Zirhamia si na tomhle postavila byznys a oblbla veškerý trh... Dnes s masovějším nárůstem turismu už jim tohle oblbování lidí půjde hůř a hůř.

Super by bylo, kdyby autor doplnil zmínku do cestopisu, že ve skutečnosti už není potřeba :) ať nešíříme tuhle lživou myšlenku dál.

• (upraveno 2020-01-23T07:47:52+01:00)

Dovolím si malou poznámku, ktera bude tady asi pro některé jako, že jenom prudim. Ale tato země je můj skoro druhý domov. Pokud by někdo chtěl třeba blíže vysvětlit pravidla taroofu , jsem k dispozici. Prosím ostatní, co pojedou, zkuste platit vstupné do památek pro cizince a ne se to snažit ochc..... Vždyť i pro nas to v Persepolis jsou max 2 eura. Oni to nechápou, proč chcete podvádět.Ja naopak platím vše i pro me přátelé včetně jídla. Pro Íránce je život dost drahý, v současné době mají restrikce i na benzín. Myslím si že pobyt v Íránu je pro nás neskutečně levný vzhledem ke kursu. Já poprvé před 6 lety měnila 1 euro 34 tisíc , dnes je to 150 a ceny se moc nezměnily. Omlouvám se těm, kteří mají pocit, že jsem jen nechutný moralista, ale pro mě je cestování respekt ke všemu v dané zemi. A ano pravidla respektují všude i za cenu nějakého nepohodlí. Jinak cestopis moc pěkný, plný těch pravých zážitků. Ty v Íránu potkáte na každém rohu. Stačí sedět u čaje a pozorovat.

Lukáš Horák

My měli tehdy za euro 43000 riálů a bohužel jsme narazili i na dost vychcané taxikáře, kteří si řekli za 2 km jízdy 150000. Uznávám, že vstupné bylo i tehdy k drahému rialu dost levné, ale nasbírá se to. Navíc další podvodníci jsou právě u vstupů. Vezmou vám vstupenku (v Isfahánu) a už ji nevrátí, pak daji zpět do prodeje. Zažil jsem opravdu neskutečný výstup nějaké anglické turistky, která se dožadovala zpátky své vstupenky bez kontrolního útržku, ale nepochodila a nazvala je právem zloději a podvodníky. Ne všechno je v Íránu tak růžové, jak se na první pohled zdá. Seděli jsme s jedním Íráncem v čajovně a bavili se právě na tohle téma. Bohužel potvrdil, že tyhle podvody na západní turisty jsou denním pořádku.

Přesto všechno převažovaly ty pozitivní a opravdu nezapomenutelné okamžiky. V budoucnu bych se tam rad podíval znova a na méně frekventovaná místa.

před měs

Samozřejmě máte i vy pravdu já mluvím persky, vím, co vše se tam děje a i mně se mnoho stalo ne pozitivního. Bohužel s přílivem turistů se vše mění. Bohužel. Navíc Isfahán to už není ten původní Írán. Jeďte na východ do pouště. Tabas a okolí.

Jaroslav Malec

To vstupné je asi o pohledu na věc. U nás kdysi taky existovaly dvojí ceny pro místní a pro cizince, hlavně tedy v pražských restauracích a ani tehdy u nás mi to nepřišlo v pořádku. Tohle mě z principu rozčiluje kdekoliv na světě, považovat někoho za chodící peněženku. Na druhou stranu i údržba těch památek něco stojí, tomu rozumím, takže bych se nesnažil dostat se dovnitř bez placení. Ale jinak souhlas, inflace a ekonomické sankce v každém případě dělají mnoho starostí hlavně tedy běžným lidem. My jsme se tehdy snažili aspoň trošku pomoct tím, že jsme si kupovali produkty na místních trzích, nebo lidem za přespání nechávali nějaké peníze. S podvody jsem se vyloženě nesetkal, taxíkem jsme naštěstí nejeli a tím, že jsme měli místního průvodce, tak na nás asi nikdo nic nezkoušel u vstupů do památek, ani jinde. Ale podvodnící jsou všude na světě a v oborech jako taxislužba, nebo směnárenství je jejich koncentrace snad nejvyšší.

Sem a tam po severních Molukách (2015)
Avatar uživatele andrewcz
andrewcz 2020-02-28T13:15:59+01:00 0 komentářů
Indonésie 2015

Obsáhlejší cestopis z o něco méně prozkoumané části Indonésie.. Tenhle cestopis jsem našel úplně zapadlej v počítači a jelikož jsem tu z Moluk nenašel jedinej, tak si jej sem dovolím hodit. Omluvte, prosím, možný drobný faktický nepřesnosti s aktuálním stavem,…

🙏 Praktické
Kostarika od Pacifiku ke Karibiku
Forty 2020-02-27T10:19:35+01:00 2 komentáře
Kostarika 2020

aneb přes pár brodů řekou autem Kostarikou skrz naskrz. Kostarika ve zkratce...Tak jo...je 7. července a kupujeme díky cestujlevně letenky Mnichov-Amsterdam-Panama-Kostarika s KLM na odlet 26.1. a návrat 10.2. O tom, že se nakonec díky bouři Sabine…

Ostrov Karet obrovských, ostrov Apo, Filipíny
Marcos San 2020-02-26T17:33:26+01:00 0 komentářů
Filipíny 2020

Pod mořskou hladinou je jiný svět, než ten co známe: Je to trochu jako výlet do vesmíru.. https://youtu.be/ZFEazGeb5EI Pod mořskou hladinou je jiný svět než ten, který známe. Jako by se zastavil čas a člověk se potkává s neuvěřitelnými tvory s neuvěřitelnými schopnostmi. Kamarád říkává,…

🙏 Praktické
Z Dany do Petry
Jaroslav Schmidt 2020-02-26T09:12:25+01:00 9 komentářů
Jordánsko 2020

Dle National Geographic jeden z 15ti nejhezčích treků světa.. I my jsme se svezli na levno-letenkové zimní vlně do Izraele a Jordánska. O těchto zemích se tu v poslední době vyrojilo spousty cestopisů, proto naše putování pouští Wadi rum, výšlap na nejvyšší…