2. Asie
  3. Japonsko
  4. Japonsko - ze severu na jih

Japonsko - ze severu na jih

Nejlepší výlet života - 2/2
Cestopis z roku 2018 napsal Jakub Vonšovský

Zážitky pro tebe sepsal Jakub Vonšovský

30. 06. 2020, poslední aktualizace 2020-06-30T09:37:48+02:00

Jakub Vonšovský a procestoval 53 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 3 měsíce, napsal pro tebe 9 cestopisů . Má své stránky http://jakubvonsovsky.net.

Jakub Vonšovský

No toto, už začínám být světový, jestli můj blog už čte i nigerijský princ. Tak to se brzy pokochají i v Somálsku, kde mu zadržují ty dvě děti i s hroudami zlata, které je ochoten rozdat dobrým cestovatelům.

děkuji chubygreat za vaši pomoc. můžete kontaktovat chubygreat s následujícími údaji chubygreat@gmail.com nebo whatsapp +2348165965904 pro pomoc tp přivést zpět svého bývalého milence

Děkuji chubygreat za všechny vaše úžasné práce a úžasné práce, které jste pro mě udělali a ty kolem mě opravdu jste skvělý kouzelník, tvůrce míru. chubygreat mi v manželství hodně pomohl. před několika lety jsme měli s manželkou nějaké problémy a vedlo to k tomu, že dům žila. už jsme spolu měli dvě děti Natalie a Vanessa, které si tolik vážím. Miluji svou rodinu natolik, že dokážu cokoli. moje žena Mabel mě opustila a vzala si děti kvůli našemu nedorozumění a já to všechno způsobil, podváděl jsem ji. opustila dům a už jsem nikdy nevěděla, co a jak ji prosit, téměř jsem se zbláznila, když se snažila hledat způsob, jak je přivést zpět, až jsem narazila na velké kouzlo v google. Kontaktoval jsem ho a zeptal se mě na několik otázek, na které jsem odpověděl a řekl mi, co musím udělat a co musím poskytnout, myslel jsem, že je to všechno podvod, i když jsem se rozhodl to zkusit. Dal mi dva dny, než se moje žena vrátila, a tak bylo vše vyřešeno přátelsky. přišla sama od sebe, aniž bych k ní šla a řekla, že je vše v pořádku. a od té doby chubygreat@gmail.com pomohl mnoha já vím, protože říkám lidem, kteří se potýkají se stejným problémem o tomto skvělém muži a všichni svědčili a děkuji me.you můžete chubygreat nyní kontaktovat pro pomoc v jakémkoli problému s jeho podrobnosti Whatsapp 2348165965904 nebo e-mail chubygreat@gmail.com. On je řešení, které hledáte nyní.

Japonsko je must see, jak by řekl starý kníže, o tom nebudiž pochyb. A tak nějak možná ani na světě neexistuje člověk, co byl v Japonsku a nelíbilo se mu tam. Tak snad, řeknu jen dvě věci, Japonsko mi současném světě přijde s přehledem nejbezpečnější země, holky strachoprdelky jeďte tam, i samotná holka se tam musí cítit v bezpečí. K CESTOPISU, prakticky podobnou cestu jsme jeli taky, dolu jen po Hirošimu, nahoru jen kam jel šinkanzen. A co mi tu chybí je jídlo, kupříkladu, kdo nejedl okonomiyaky v Hirošimě, jako by tam vůbec nebyl - trouba, no možná přeháním haha, ale jídlo mi dělá alespoň 1/3 zážitků lol. Tak moje těžce vydřené TOP 3 (myslím jako těžko se vybírá) je 1/ nara 2/ hrady jak černý tak bílý 3/ koyasan uf. Krásné cestování po Japonsku :)

Jakub Vonšovský

Souhlas, Japonsko je naprosto bezpečná země, srovnatelná s Českem. Třeba jsem ani nikdy neslyšel, že by se Jakuza pustila do turistů. Jako (bílý) návštěvník je tady člověk maximálně opečovávaný.

Příště bych to asi jel na sever podobně. Jsem rád, že jsem Hokkaidó zažil, ale jednou asi stačilo. Vypadalo to stejně jak Finsko. Možná bych prubnul Šikoku. Skoro nikdo tam prý nejezdí, tak je to takový skoro tropický japonský ráj bez turistů. Ten Koyasan jsem bohužel propásl, dám si ho do seznamu ;-)

Narozdíl od spousty lidí pro mě není jídlo nosné téma. Žeru, abych nechcípl. O okonomiyaki jsem nevěděl, a přesto mohu říct, že jsem tam opravdu byl. To město ve mně nechalo silnou citovou stopu. Jinak třeba suši jsem viděl ve večerkách v Ósace (gastronomické centrum Japonska), pak už skoro ne. Takže jsem se všude zásobil onigiri, které se začaly vyvážet za dvakrát vyšší cenu i do našich Albertů. Národní jídlo ramen, předobraz našich čínských polívek, se jinak dá sehnat v každé restauraci.

Jinak určitě ještě stojí za zmínku, že jsem odjížděl s bříškem kancelářské krysy a díky neustálému pohybu a jejich stravě komba rýže/ryby/zelenina jsem se vrátil po 3 týdnech s vypasovaným tělem a břišáky.

Hokkaidó určitě nevypadá jako Finsko. Podobné je trochu klimatem a tím, že velká část je jen minimálně obydlená. Krajina je ale většinou hornatá, sopečného původu s 51 sopkami, což ve Finsku není. Podobný je Severní ostrov Nového Zélandu, i když ten je pestřejší (v malém množství zahraničních turistů je Hokkaidó srovnatelné s NZ před víc než 20 lety). Ty jsi byl jen v malé části ostrova a doporučil bych jet i jinam, ale v létě se stanem. To pak vyjde velmi levně.

Jakub Vonšovský

A jo, to je vlastně pravda, Hokkaidó je vlastně hodně hornaté. Dobrá, beru zpět, díky za připomínku. A pravda, viděl jsem jen Pekelné údolí. Je to ale opravdu na delší dobu tam pobýt - zastaralá a pomalá infrastruktura. Určitě dost jiné, než zbytek Japonska. Spíš jsem asi chtěl říct, že na to užít si jejich kulturu, jsou spíš jiné ostrovy než ten nejsevernější.

"Zastaralá a pomalá infrastruktura. Určitě dost jiné, než zbytek Japonska. Na to užít si jejich kulturu, jsou spíš jiné ostrovy než ten nejsevernější..." - to je vše pravda, aspoň nepotřebuješ drahý Japan Rail Pass s ohledem na infrastrukturu (pomalejší vlaky jsou celkem levné a o prázdninách se dá využít levná jízdenka Seishun 18). Já cestuju hlavně kvůli přírodě, takže jsem rád, že jsem si vyhradil 16 dní na Hokkaidó, kde jsem navštívil NP Daisetsuzan, Shiretoko, 3 oblasti v NP Shikotsu Toya a Hell Valley. Kulturu a památky jsem si užil během části z dalších 24 dnů na Honšú. K japonské kultuře patří onseny a ty jsem navštívil jen na Hokkaidu (5x), i když jsou i jinde. Na Hokkaidu jsem se na rozdíl od Honšú dostal i víc do kontaktu s místními nebo s Japonci na dovolené (5x stop, 2x výlet s Japonci, se kterými jsem se seznámil). Asi jen 3x jsem se tam bavil s cizinci (vše v NP Daisetsuzan), ačkoliv jinde běžně s cestovateli mluvím.

K té zmínce v diskuzi o písmu a jazyku. Japonsky neumím a vždy jsem se nějak domluvil. Vzhledem k tomu, že nemám rád šizené nízkotučné mléčné výrobky, které tam převažují (pokud nějaké mají), naučil jsem se japonské znaky pro tuk, abych si to mohl ověřit.

Uff, tak to mám za sebou. Obsáhlé, ale informacemi a vtipem nabité. Japonsko (netuším proč) nějak nepatří mezi moje TOP destinace, kam bych se v blízké budoucnosti chtěla vypravit, ale asi budu muset změnit názor (proklínám vás všechny, co píšete zajímavé cestopisy, protože pak mi ten seznam narůstá a narůstá a kdo to má všechno stihnout, žejo…). Vypadá to, že je tu vážně pro každého něco. Jen ten rozsypaný čaj místo písmen, ten by mi nejspíš dal pořádně zabrat :D

• Přidal se před 3 měs
  • (upraveno 2020-07-01T15:47:22+02:00)

Díky za komentář, protože jsem si díky němu uvědomil, že mi v článku chybí dost podstatná věc a to je jazyk a písmo. Všechny metro stanice jsou dnes vybavené přepisem do latinky a ve velkých městem pak všechno podstatné - jídlo, ubytování, ... Můj bývalý učitel japonštiny ale pamatuje časy, kdy to tak nebylo (takže max 20 let). Docela zajímavý je fakt (ne ale tak zajímavý, aby se dostal do článku), že samotné hlavní město se přepisuje různě (na správnosti i/y při přepisu nezáleží), ale nejsprávnější forma je Tókjó, tedy všechno dlouze.

S angličtinou je to horší, protože to jsou foneticky dost nekompatibilní jazyky. Ale v Tokiu a snad i v Kyotu/Ósace se člověk domluví celkem v pohodě. Mimo Fukušimu jsem ale pochodil se základní angličtinou na ubytování nebo v restauraci všude. Narozdíl od Číny. Tam museli nerozumět snad schválně. Japonštinu jsem opravdu používal jen výjimečně a dělal, že nerozumím ani slovo (abych mohl poslouchat, co si o mně vykládají).

Podtrženo, sečteno - i se základní znalostí angličtiny bych se sem nebál jet. V každém větším místě se už neztratíte, všechno potřebné je pěkně popsané naším písmem.

No tak třeba Tokio ano, ale my máme opačný zážitky, stanice vlaku a jen klikyháky. Naštěstí se šlo orientovat podle odjezdu vlaku, jezdí se tam +- 1s přesně. Dokonce jsem viděl v Japonské TV omluvu CEO? že vlak měl jednou zpoždění 30 minut. Věřím, že když by to bylo přes hodinu, páchá automaticky seppuku ( u nás by ta pakáž z ČD byla dávno všechna po smrti)

Jakub Vonšovský

Kdy jste tam byli? Nevzpomínám si, že bych měl problém, že na nějaké stanici chyběla latinka. Jen si na ni člověk musí občas počkat. Souhlas, že zpoždění vlaku je pro ně velký trapas, proto nechávají platit rodiny sebevrahů vzniklé náklady. Ale sám jsem zažil na šinkanzenu 10 minut a to byla ten den dost kosa, tak jsme na peróně promrzli; mám to myslím v minulém článku.

Jinak u nás je zpoždění často dané čekáním na přípoje, případně příjezdem mezinárodních vlaků ze zemí, kde to tak nehrotí (o tobě mluvím, náš severní sousede). Myslím, že když člověk vyváží klady a zápory, tak můžeme Japoncům zdatně sekundovat. Například pak jsou tady jiné země - kdybych byl nějaký zkušený ninja, tak asi povraždím lidi ve vedení v Británii. Tam to nefunguje, klidně si přijedou o 2 hodiny později, kompenzace neexistují, pak vás nechají klidně někde uprostřed pole. Ale zato tam ty spoje stojí 7x víc jak u nás. Jako třešničku na dortu si doporučuji vyhledat "britské vlaky duchů", to se chce člověku brečet smíchem :-D

2017, a byli jsme i na opravdu malých stanicích, jak na severu tak i třeba u toho Koyasanu, ale jak říkám, nikdy nám nic neujelo, jednou jsme jeli opačně, myslím :) ještě bych rád nahoru na Fudži, ale myslím, že tam se nechá podnikat něco celý rok a furt je co objevovat :)

Pěkný, obsáhlý a dobře napsaný cestopis, díky za něj,

Jakub Vonšovský

Díky Tondo. Snažil jsem se nějak skloubit zážitky, vkládat obecné zajímavosti o zemi naučené z hodin japanistiky, a popis konkrétních míst. Ono to kratší asi ani udělat nešlo.

Kateřina Ostrá

Jakube, Japonsko (a přiznám to na rovinu) mě nikdy nelákalo... No musím říct, že po tvých cestopisech je to jinak! Skvělá práce, opět mrak zajímavostí a hlavně humor, který je návykový...

A propo - co bude dále v pořadí?

• Přidal se před 3 měs
  • (upraveno 2020-07-01T10:09:23+02:00)

Díky Kačko. Bude to znít neuvěřitelně, ale Japonsko mě taky moc nelákalo. Respektive byla to až poslední položka mého must-see seznamu. Nechtěl jsem si zkazit krásný dojem z japonských stereotypů realitou, jako ten stejný rok v USA. Realita ale naprosto předčila očekávání a dostal jsem ještě více, než jsem čekal, ty tradice tam furt jsou (narozdíl od Ameriky, kde jsem moc nečekal a bylo to v reálu ještě mnohem horší).

Býval to lehký život suchopárného vědce. A pak jsem jednou jel do Japonska a pokousala mě opice. Zvláštní virus se začal šířit tělem a měnit mozek. Jsem jako spiderman, ale místo pavučin metám slovní hnoje. Prostě nová superschopnost.

Dál v pořadí bude možná ta Amerika. Ale nevím jak pojmout můj skutečný dojem tak, aby mě lidé neodsoudili za misantropii a kverulantství a Amerikanofilové nezalehli na krku, dokud nepřestanu dýchat.

Jinak v reálu do budoucna to vidím na Vietnam, Filipíny nebo tvoji Nikaraguu. Nebo Adršpach. Afrika je kvůli koronaviru asi off-limits (ještě lednový plán byl vrátit se brzy do Maroka a vzít do přes Mauretánii do Senegalu a Gambie).

Další cestopisy, které napsal Jakub Vonšovský

Japonsko - z jihu na sever
Jakub Vonšovský 2020-06-21T12:52:17+02:00 3 komentáře
Japonsko 2018

Nejlepší výlet života - 1/2. 3 týdny. Tisíce fotek. Tisíce kilometrů. Nejlepší zážitky. Horké prameny ve sněhu. Rozsypaný čaj. Mučení seizou. Horské opice. Zvláštní lidé a zvyky. Tradice a moderno. Prostě Japonsko.Kvůli délce a…

Na skok do Číny
Jakub Vonšovský 2020-06-17T15:29:27+02:00 24 komentářů
Čína 2018

Bleskově v Říši středu. Pandy. Velká čínská zeď. Zákázané město. Kung-fu. Komunismus. A kapitalismus. Sociální kreditový systém. Bití Ujgurů. Smog. Cenzura. A držáky na mobily za dolar. Čína je všechno. Vlastní svět v…

😂 Vtipné
Kavkaz 2020
Jakub Vonšovský 2020-06-04T10:33:37+02:00 10 komentářů
Asie 2020

Svérázný lid za hranicemi Evropy. "Do Vardzie nejedu, zabil jsem tam člověka. Policie mě tam pořád hledá.", líčí mi taxikář v lese za městem. "Počkej tady se mnou, zavolám kamarádovi." Sundávám si bundu, protože jenom v tričku se z…

Maroko 2020
Jakub Vonšovský 2020-05-24T15:50:18+02:00 0 komentářů

Maroko rychle a zběsile. Jeď rychleji! Hrbol! To zvládneme, cesta je rovná. Pod rychlými koly se víří saharský písek. Bacha policie! "Teď nás mají." "Tvař se jako že nic..."Návrat do MarokaV Maroku jsem byl poprvé v roce…