Cestopis

Jordánsko a špatné oblečení

Každému se občas přihodí, že se oblékne příliš teple, nebo naopak klepe košů. Nebo musí na oficiální akci a nemá vhodný oblek. Jak se neoblékat do Jordánska a pár dalších praktických rad.
Cestopis z výpravy „Důchodci v Jordánsku“ z roku 2019 napsal Petr Novák

Jsme manželé, důchodci a cestujeme přiměřeně této skutečnosti. Navštěvujeme hlavně památky, města a přírodní zajímavosti. Sami si zajišťujeme ubytování, dopravu, pojištění a vybíráme zvýhodňující passy. Odhadujeme i co nejvhodnější oblečení pro plánované návštěvy a pobyt. V Jordánsku jsme právě oblečení dokonale prokaučovali.

Cesta do Jordánska byla náhlý impuls na internetu a původně měla být spojená s cestou do Izraele. Letenky do Ammánu a za 8 dní zpět. Ubytování jsme vybrali v historickém centru, v hotelu Ammán Pascha s wifi ve společenské části, místní cestovkou v hotelu a snídaněmi v ceně. Klasika. Nabízeli i zajištění odvozu z letiště. Taky jsem na to skočil. Dokonce jsem akceptoval jejich navrženou cenu 25 JOD. Bez smlouvání. Asi chyba.

Nastudoval jsem si ze všech možných kanálů předpokládané počasí během návštěvy. Vyšlo mi relativně podobné jako počasí v některých evropských hlavních městech, kde jsem trávil listopad a prosinec. Hlavní město jako hlavní město. Další chyba. Vlněný městský kabát barvy velbloudí srsti nebyla chyba, ale přímo hloupost, stejně jako kvalitní městská obuv a kufry. Při první návštěvě výše zmíněné cestovky jsem byl zařazen do kategorie turista bussinesman s dámou manželkou. Od toho okamžiku jsem přez veškerou snahu o změnu zbytek cest Jordánskem strávil na koženém zadním sedadle limuzín. Navíc se ode mne čekalo, že nebudu smlouvat. Baťůžkářům zajišťovali jízdenky, já najezdil skoro 2000 km limuzínou. Při návrhu cestovního plánu Vám automaticky ukáží jakýsi ceník, pravda ceny jsou velmi slušné, český taxikář by Vám za ty peníze ani dveře neotevřel, ale stejně je to asi tak dvojnásobek ceny, k níž se lze dosmlouvat.  Nakonec, po hrozbě odstěhování z hotelu, jsem také mohl smlouvat. Pro představu, celodenní výlet do Petry ( v Petře od 9 do 16 hodin ), ceníková cena 110 JOD, navržená cena cestovkou 95 JOD, konečná cena 65 JOD.  Poušť to samé.

Když jsme ale nakonec porovnávali s ostatními, co za ten týden viděli a zažili, nedopadli jsme nejhůř. Viděli jsme  minimálně o třetinu víc než ostatní. Vlastně všechno co Jordan pass obsahuje. Nebyli jsme jen v přímořských letoviscích na šestadvacetikilometrovém pobřeží Jordánska. A to jsme ani navštívit nechtěli.

Shrnutí :

1.) Do Jordánska se oblékněte jako na pěší výlet do slovenských hor. Místo kufru batoh, žádný oblek , žádný kabát ale bunda, pohodlné, pevné boty.

2.) Ještě před cestou si pořiďte nejlépe přez internet Jordan pass. Ušetříte čas i peníze.

3.) Co nejdříve po příjezdu najděte prodejnu telefonů ZAIN a kupte  kartu do telefonu, hlavně datovou. Každý máme v mobilu pár aplikací s automatickým stahováním dat. Podle typu zvoleného roamingu se Vám karta zaplatí během hodiny nebo za jeden den.

4.) V Ammánu najdete dostatek automatů na výběr peněz. Kromě hotelu a Petry budete skoro potřebovat hotovost. V Petře lze za suvenýry  platit kartou u každého nomádského stánku složeného ze dvou prken na kozách, to se mi moc líbilo.

5.) K Mrtvému moři  jeďte  zásadně do resortu, kde se o Vás za pár JODů postarají se vším všudy. Vstup do vody mimo resorty, je díky kluzkému slanému jílu obtížný a v slušném oblečení takřka nemožný. Také pak budete potřebovat sladkou vodu na spláchnutí soli nebo slaného bahna.

6.) Všude v Jordánsku máte pocit bezpečí ačkoli přímo v Amánu jsou celkem asi 4 miliony utečenců z Palestiny, Sýrie a dalších zemí. Všichni jsou vstřícní, hodní, přátelští a všichni se snaží na Vás vydělat pár šupů na svou obživu. Děti nežebrají, jen se snaží něco prodat a odmítají se velmi těžko.

7.) Jordánsko je nádherné, stojí za návštěvu. Dřív jsem netušil, že i Saladin postavil několik nádherných a monumentálních hradů.  Rozsah antických památek a jejich zachovalost v Jereši je neuvěřitelná.  Poušť je nezapomenutelná.

8.) Prohlídku Ammánu stihnete za jeden, maximálně jeden a půl dne.

Petra
Dva osli, jeden je lépe oblečený.
ani žena nebyla v optimálním oblečení

Zážitky pro tebe sepsal Petr Novák

12. 02. 2019, poslední aktualizace 2019-04-01T22:14:09+02:00

Petr Novák žije v České republice a procestoval 31 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 4 měsíce, napsal pro tebe 2 cestopisy .