2. Asie
  3. Nepál
  4. Mardi Himal Trek (Nepál 2016)

Mardi Himal Trek (Nepál 2016)

Pri mojej druhej sólo návšteve Himalájí padá voľba na Mardi Himal Trek, jeden z najnovších a najpanenskejších trekov v Nepále, ktorý končí v základnom tábore rovnomenného vrchu s výškou 5 587 m n.m.
Cestopis z roku 2016 napsal Marek Adamech

Zážitky pro tebe sepsal Marek Adamech

16. 10. 2018, poslední aktualizace 2018-10-17T09:03:27+02:00

Marek Adamech a procestoval 26 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 6 let, napsal pro tebe 2 cestopisy a pomohl sepsat 8 průvodců .

Ahoj Marek, super článok, v ktorom som sa dozvedela veľa potrebných info. Rada by som sa ťa opýtala, chystám sa na tento trek v apríli a je to môj prvý trek v Nepále, chystám sa sama, takže by som rada vedela, či to môžem risknúť na vlastnú päsť, alebo je potrebný sprievodca? Ďakujem :)

Průvodce potřeba není, ale pro začátečníka bude asi lepší se cestou k někomu přidat (záleží, jak jsi zkušená s treky obecně). Určitě je dobré mít aplikaci s off-line mapou maps.me. Na hřebeni se ztratit nedá, ale v úvodu a závěru jsou nějaké ne úplně jasné křižovatky stezek. Za High Campem je trochu zrádné místo v tom smyslu, že je tam náročnější úsek jako zkratka po strmém skalnatém hřebínku, na který směrem nahoru cesta nenavede, ale směrem dolů ano. Pokud cestou dolů přehlédneš odbočku doleva po snadné cestě a dojdeš k metrovému schodu s kolmým srázem vpravo, raději se vrať, když to bude na tebe moc (jít se to ale dá). Fotky z loňského dubna mám tady:

Nádherné fotky a ďakujem ti za radu, tiež som myslela, že sa skôr budem niekoho držať, nechce sa mi ísť so sprievodcom a myslím, že už je tam turistov stále viac a viac, takže nebudem na treku sama. Tiež som sa dočítala, že tento trek je pomerne dobre označený. Ešte by som sa rada opýtala na aké počasie sa pripraviť, akú výbavu si si bral so sebou a aké trekové topánky sú najvhodnejšie? Ja nemám úplne, že zimnú obuv a nie som si istá, koľko snehu hore očakávať.

Leoš Literák

Paráda

Stačí normální kotníkové trekové boty. Možná začátkem dubna by nad High Campem mohl být ještě starý sníh, ale běžně už nebývá. Já tam měl v nejvyšších polohách kolem dvou míst označených "Upper viewpoint" (kam není nutné chodit, ale vyplatí se kvůli nejhezčím výhledům, do BC jsem nešel, tam už výhledy takové nejsou) asi 5-8 cm čerstvého sněhu, což byly spíš kroupy a krupky ze silné přeháňky (myslím že i s bouřkou), která byla 2 dny před tím. Počasí bývá v dubnu většinou takové, že ráno je jasno a pak se někdy postupně začne zatahovat. Je třeba počítat s deštěm (spíš ale jen část odpoledne), protože tato oblast patří k nejdeštivějším v Nepálu.

Výbavu jsem měl jako obvykle. V nejvyšším ubytování v High Campu bylo v noci docela zima, takže je dobré mít třísezónní spacák a do něj se ještě trochu obléknout (nebo méně teplý spacák a hodně se obléknout). Nějaké deky tam ale jsou. Chce to vstávat za svítání, při čaji a snídani (myslím, že jde objednat večer, ale já měl asi něco s sebou, čaj tam uvaří i takto brzo) se dívat na postupné osvětlování hor sluncem a co nejdřív vyrazit na lehko na Upper viewpoint. Lepší je se vypakovat z pokoje, nechat si batoh v restauraci, vrátit se stejnou cestou trochu níže a další noc přespat ideálně v novém Middle Campu na ostrém hřebínku viz fotky, odkud je nejhezčí výhled, ale je tam jen několik pokojů.

Lidí je tam celkem dost. Když bylo předchozí ráno netypicky zataženo, část lidí zůstala v High Campu i 2. noc a bylo téměř plno (kdyby bylo úplně plno, spí se v restauraci). V restauracích se večer topí, ale během noci to prochladne. Pozor na výškovou nemoc. Když se nebudeš cítit v High Campu dobře, raději sestup do nižší lodge nebo aspoň nechoď moc vysoko další den. Pravděpodobně o den později už to bude výrazně lepší. Většina lidí přeskakuje Low Camp (je dobrý na oběd), ale na jistější aklimatizaci by pomohl.

Marek Adamech

Ahoj Brigita. Prepáč za neskorú odpoveď, nechodím sem každý deň. Myslím, že Libor_ S vyčerpávajúco odpovedal na všetky otázky, môžem s ním len súhlasiť. Určite choď do toho, trekking v Nepále je úžasný a trekovať sám má neskutočné čaro. Ja som si to veľmi užil. V 2016 som išiel niektoré úseky aj 4h sám a občas nebolo značenie úplne jednoznačné, ale podla toho čo Libor píše tak už narástol počet ľudí, takže sa nemáš čoho báť.

Držím palce a keby ešte niečo pokojne napíš :)

• (upraveno 2018-10-19T18:41:45+02:00)

Pekny cestopis a trek opravdu stoji za to. Sel jsem tento trek letos po pulce dubna a pocty turistu jsou jiste nizsi nez na 2 nejznamejsich trekach v Nepalu, ale neobjeveny neturisticky raj to neni. V High Campu byly 3 ze 4 lodgi plne (mozna i ta 4.) diky tomu, ze se kvuli spatnym vyhledum toho rana vice lidi rozhodlo zustat dalsi noc. Neni treba jezdit na trek taxikem. Z autobusaku na severu mesta jezdi mnoho busu a tam se da dostat z turisticke casti Pokhary mistnim busem.

Ja jsem sel odpoledne z Phedi, kam se da dojet rychle (asi pul hodiny a bus pokracuje do Khande a dal), a prespal v Dhampusu na hrebinku, kde uz jsou vyhledy (i tam jezdi bus, ale ne moc casto). Dalsi noc Forest Camp (cestou 1 Nepalec, se kterym a jeho 2 kamarady jsem obvykle tyto 2 dny sel, videl pandu cervenou), pak High Camp a po dosazeni 2. upper viewpointu ve 4155 m n.m. (dal uz vyhledy lepsi nejsou ani za hezkeho pocasi, hory se zatahovaly, bylo to uz po souvislem cerstvem snehu ci krupkach, ten den dopoledne dale za 1. vyhlidky nikdo jiny nesel) jsem sel zpet po hrebeni do noveho ubytovani v Middle Campu ve 3184 m n.m., odkud je lepsi vyhled nez z High Campu (navic jeste okolo rozkvetle rododendrony).

Ani zpet neni treba jeep a s ohledem na stav silnice to ani nedoporucuju. Bus jezdi z Lumre po prasne, ale celkem prijatelne silnici, kam se da dojit ze hrebene za necely den. V Lumre ale je jen osklive ubytovani bez sprchy, takze je lepsi dojit jeste kousek do Khora Mukh, kde je vice moznosti a rano pekne vyhledy na sluncem nasvicene hory.

Nechapu to ranni honeni posledni den, zvlast kdyz jsi pak prebookovaval letadlo na driv. Nezustat v High Campu dalsi noc byla strategicka chyba. Krvavy flek na tricku byl od pijavice. Ty tam jsou asi od dubna do zari, mozna rijna, ale jen malo a pokud clovek zastavi mimo cestu nebo se otira v lese o kere. Ja videl 2 na bote, jak lezly nahoru. Je lepsi to prohlizet. Zari jeste muze byt destivejsi a oblast jizne od Annapuren je nejdestivejsi z popularnich oblasti Nepalu. Mozna ze v te dobe bylo pobliz Everestu vice sucho (ja tam byl koncem zari 2013 nekdy nad mraky, ktere zaplnovaly udoli).

• (upraveno 2018-10-21T21:22:04+02:00)

Ahoj. Cestopis je z roku 2016, takže aj informácie v ňom sú pre to obdobie, nie pre "letos". Ale díky za update z treku aj o nových možnostiach dopravy. Jazda jeepom bola neuveriteľná aj keď trochu nebezpečná skúsenosť. Vidím, že v Nepále žiadny trek dlho nezostane bez povšimnutia davmi ludí, aj keď také počty ako na EBC a ABC to určite nebude.

Ako pripúšťam v cestopise, ten návrat sa nakoniec ukázal ako unáhlený a bol som až príliš opatrný. Ale po 2 tyždňoch zlého počasia som už stratil nádej na zlepšenie. Ale aj kvôli tomu píšem tieto cestopisy, aby sa ostatní vyvarovali mojich chýb a mali viac informácii, než ja som mal v tom čase.

Ta pijavica mi doteraz vôbec nenapadla , po rokoch je konečne zahada vyriešena :)

před 2 lety

Ted kdyz jsi o nem napsal cestopis, tak uz teprve nezustane bez povsimnuti (to je jen vtip, to ti nevycitam). Davy chodi na tech par treku s krasnymi vyhledy a prijatelnou dostupnosti, kde se da ubytovat bez stanu, najist v restauraci a neni nutny pruvodce. Krome EBC a treku u Annapuren uz zbyva jen Langtang, ktery je srovnatelny v poctu lidi s Mardi Himal.

Ty busy tam jezdily uz davno. Trek kolem Annapuren jsem pred 8 lety zacinal na stejnem miste. I slovensky je to pijavice (ne s "y").

Opravené :)

Na kole z Alp k Jadranu
Avatar uživatele Vercavlcek
Vercavlcek 2020-11-18T09:28:31+01:00 7 komentářů
Evropa 2020

750 km zážitků z Rakouska, Itálie, kousku Slovinska a Chorvatské Istrie. Celý tenhle výlet byla impulsivní akce. Doba koronavirová cestování nepřeje, přesto jsme prahli po nějakém dobrodružství. V Čechách na kole jezdíme rádi, tak proč nezkusit dojet k moři?  V pátek nám…

Afrika jednou Afrika navždy, nebo myslíte že né?
Andrea Kaucká 2020-11-16T15:15:00+01:00 9 komentářů
Afrika 2008

Napříč Afrikou Rok 2020 je divně divný. Svět se hodně zpomalil, pro mnohé dokonce zastavil. Na obloze na nějakou dobu zmizely bílé stopy plechových ptáků nesoucích osazenstvo prahnoucí po tajemství.…

📷 Krásné fotky
Černá Hora za časů korony
Jarda 2020-11-15T17:13:13+01:00 12 komentářů
Evropa 2020

Černou Horou křížem krážem za nelehkých podmínek na hrozných silnicích. ÚvodemTenhle cestopis není, jak už u mě bývá zvykem, klasickým cestopisem, ale spíš průvodcem pro danou zemi. A tentokrát můžu s čistým svědomím prohlásit, že Černou Horu máme projetou křížem krážem…

Agadir - Vánoce v Africe
Tesna 2020-11-15T14:58:56+01:00 2 komentáře

Zimní výlet do Maroka, kde jsme strávili týden na Vánoce, a odvezli si spoustu spíše rozporuplných vzpomínek.. Vánoce v roce 2016 jsme strávili na Tenerife, poprvé mimo rodinu a domov.  A protože se ukázalo, že něco pro nás dříve tak nepředstavitelného, být v tuto zimní dobu někde v teple,…