2. Asie

Cestopis z roku 2022 napsal Zagloba

Zážitky pro tebe sepsal Zagloba

28. 07. 2022, poslední aktualizace 2022-07-29T09:41:26+02:00

Zagloba žije v České republice a procestoval 90 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 1 rok, napsal pro tebe 2 cestopisy .

Díky za připomenutí, byla jsem ve střední Asii před 14 lety a vrátila bych se ráda. Nevím, jak moc se to změnilo, tenkrát mi Karakol a okolí přišel dost bídný, určitě horší než v Uzbekistánu, silnice tankodrom, opilci vyspávající opici celé dopoledne kdekoliv u silnice ve městě, střepy po lahvích s vodkou na pláži u jezera a podobně.

Byla jsem na třídenním koňském treku k jezeru Song Kul, nádhera, vřele doporučuju. Baťůžkáři, vyměň jednou koně za velblouda a vyraž!

Batuzkar

Celá střední Asie má v mých plánech naprostou prioritu, ale dřív, než příští rok to už nedám. Ten koňský trek zní ale hodně lákavě, to určitě zkusím zařadit do programu.

cali

Pěkné, vždy si rád přečtu cestopisy, kde jsem byl a porovnávám se svým pohledem.

Jen nechápu ten závěr, Uzbekistán je ve všech směrech ekonomicky nad Kyrgyzstánem, v některých oblastech o parník a tedy nechápu, z čeho usuzuješ na nižší životní úroveň, opak je pravdou a je to vidět. To samé náboženství, obě země mají nad 90% muslimů, subjektivně jsem z nich měl mnohem horší pocit v Kyrgyzstánu, tam jsem se opravdu několikrát i bál a to jsme byli 4 chlapi. K jazykům - v Uzbekistánu žije mnohem více národností, třeba zrovna v Samarkandu a Buchaře se mluví mnohem víc tádžicky než uzbecky, mluví se farsí, paštunsky a x dalšími atd. To není kritika, vůbec, cestopis je fajn, jen aby čtenáři nevyvozovali chybné závěry:-)

Ten závěr je moje čistě subjektivní hodnocení, založené na pocitech co jsem tam viděl. Neznám oficiální ekonomické statistiky, jen srovnávám. Rozbité silnice v Uzbekistánu a velmi solidní silnice v Kyrgyzstánu (alespoň tam, co jsme jeli), Palivo do aut plyn v Uzbekistánu, který je skoro zadarmo a benzín v Kyrgyzstánu. Levné šašlikárny v Uzbekistánu a normální restaurace v Kyrgyzstánu, kde ceny byly jak u nás a Kyrgyzové tam chodí. I úroveň domů mi přišla lepší v Kyrgystánu. Ale je to opravdu jen můj pocit.

Náboženství: V Uzbekistánu je na první pohled vidět, že je to muslimská země. Kdybych to nevěděl o Kyrgystánu, nikdy bych neřekl, že tam moc muslimů žije. Asi na jiných místech je to jinak, ale zase to beru podle toho, co jsem viděl.

Batuzkar

Krásné fotky a pěkně zpracovaný cestopis, to určitě použiju při plánování své cesty. Taky jsem tam měl vše koupené a připravené na rok 2020, podobný itinerář. Kolik jste tam byli dní?

Já se také vždy inspiruji cestopisy jiných cestovatelů, takže budu rád, když ten můj spisek taky někomu pomůže. A rád odpovím na konkrétní dotazy. Byli jsme tam 3 týdny (2 Uzbykistán, 1 Kyrgystán).

Ahoj. Přidávám se s díky za zajímavý cestopis. Tvé zážitky z Kyrgyzstánu pro mě posunuly tuto destinaci o pár příček výše. Měl bych pár dotazů k půjčení auta, protože jsem plánoval tuto destinaci projet veřejnou dopravou, maršrutkou a taxi.

Chtěl bych se zeptat, zda-li by bylo možné doplnit přibližný rozpočet na auto - jestli jsi bral přes srovnávač nebo napřímo, kolik padlo na půjčení, kolik byla kauce (cash nebo kreditka a jestli vrácení bez problémů) a kolik celkově náklady na spotřebu. Jestli jste se někde báli parkovat a jestli se objevil nějaký fake polda požadující úplatek.

Díky

Auto jsem měl půjčené od Avtotur https://prokat.kg/en/ . Našel jsem si několik půjčoven přímo na webu, napsal jim a nakolec vybral tuhle, protože celkem rychle komunikovali. Z jedné půjčovyny mi napsali, že do Karakolu mi normální auto nepůjčí, jen SUV za 70 USD na den. Normání auta prý půjčují jen na ježdění po Biškeku a okolí. Jak jsem psal v cestopisu měl jsem půjčený Hyunday Accent za 30 USD na den. Je to však běžné auto, takže se s ním dá jezdit jen kde je asfalt, ale objet Issyk Kul se s ním dá v pohodě. Kauce byla 300 USD, vše se platí v hotovosti, v dolarech, přímo při předání auta, žádná karta není potřeba. Vrácení bylo bez problémů, auto mělo už při půjčené dost odřenin, takže maník z půjčovny jen auto obešel a 300 USD vrátil. Spotřebu to mělo takovou normání, nijak jsem ji nezkoumal, benzín byl za nějakých 25 Kč (v přepočtu). Parkování bylo bez problémů (v Karakolu nám ho schovali na dvorek, když jsme jeli do hor). S policajtem byl jen onen problém popsaný v cestopisu, žádní další policajti si nás ani nevšimli. Ale všude je hodně radarů, tak je záhodno dodržovat rychlost.

Pobaltí je jako G bod
Kafíno 2022-08-09T12:23:05+02:00 1 komentář
Evropa 2022

Litva s Estonskem a ještě na skok do Finska.. Neobjevené PobaltíPobaltí je jako G bod! Většina z nás o něm někdy něco málo či více slyšela a tak nějak přibližně ví, kde ho hledat. Ale jen hrstka vyvolených ho opravdu najde! A já protože…

SLOVENSKO Hore Dole
Avatar uživatele Pavel _38
Pavel _38 2022-08-08T21:26:05+02:00 0 komentářů
Slovensko 2022

Spomienky na cesty. Ako každý z Vás sa radi vraciate časom späť.  Aj ja som sa rozhodol zaspomínať, ale aj doplniť nové cesty po SLOVENSKU .  Budem tu prispievať priebežne. Ale dúfam, že sa nenahneváte ak príspevky…

GRAN CANARIA & LANZAROTE v jednom (a bez auta)
pet_til 2022-08-08T20:11:35+02:00 0 komentářů
Španělsko 2022

Dva týdny, dva ostrovy a návod na dostupnou dovolenou pro každého!. Kanáry nejsou nutně drahou destinací, která je nad vaše finanční možnosti. A to ani když cestujete v hlavní sezóně (rozuměj červenec a srpen), protože jindy si v práci dovolenou vzít nemůžete :-) My…

Hello I'm your Travel Guide ( Insta Dubai Visa)
Avatar uživatele ubaersheikh
ubaersheikh 2022-08-08T12:52:27+02:00 0 komentářů
Napříč světem 2022

Insta Dubai Visa is the topmost Dubai visit visa portal with the fastest visa processing systems.. Insta Dubai Visa is a prominent name in the segment of visa services to Dubai. It is an online Dubai visit visa service provider. Applicants quickly gain information on the website about visa…