1. Cestopisy
  2. Asie
  3. Čína
  4. Postřehy z cesty po čínských provinciích S'-čchuan a Jün-nan

Postřehy z cesty po čínských provinciích S'-čchuan a Jün-nan

Různé postřehy, něco o jídle a pití, zkušenosti, ...
Cestopis z roku 2019 napsal divan

Zážitky pro tebe sepsal divan

15. 12. 2019, poslední aktualizace 2020-08-26T14:11:26+02:00

divan žije v České republice a procestoval 15 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 11 měsíců, napsal pro tebe 4 cestopisy .

Máš taky co říct? Napiš svůj cestopis na Cestujlevne.com

Krásné cestopisy bez znalosti
a nutnosti programování

Zaručená čtenost u cílové
skupiny z řad cestovatelů

Staneš se plnohodnotným
členem komunity

Poděl se o ně se svým prvním cestopisem ve světě cestovatelů na Cestujlevne.com.
Vytvoř si cestovatelský profil a staň se součástí komunity.

Vytvořit cestovatelský profil

17 komentářů

Komentuj, hodnoť nebo se na cokoliv zeptej.

Jakub Vonšovský

S těmi QR kódy se trochu zabili, protože díky tomu se prý vyhýbají NFC, které je na placení mnohem pohodlnější.

Ta škola mi přijde jako pěkný argument, že kvantita není kvalita. Stačí se podívat na jejich znalosti cizího jazyka nebo i programátorské kódy s popisy v jejich rodném jazyce.

před 4 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2020-06-18T22:35:33+02:00)

Jasně, s NFC nebo bezkontaktní kartou se platí líp. Na druhou stranu i ten úplně nejlevnější smartphone má foťák na naskenování QR kódu. Prodávajícímu taky stačí smartphone a vytištěný QR kód, vyhne se potřebě kupovat platební terminál.Takže z tohoto úhlu pohledu ten jejich systém celkem smysl dává.

Přidat odpověď
před 4 měs
Avatar uživatele Libor_S
Libor_S
  • Přidal se před 5 lety
  • Napsal 492 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-17T17:01:50+01:00)

@Navaja: Já si plány podle Hedvábné stezky nedělám, ale bylo to moc pěkné vyrazit vlakem z jejího konce (Si-an) a dojet do města Zhangye, kde Marco Polo strávil rok (já tam vyrazil na 4 výlety po okolí včetně Rainbow Mountains sdíleným hostelovým SUV nebo busem). Dále vlakem přes okraj pouště s výhledem na v červnu stále zasněžené hory (které jsem pak cestou zpět viděl z letadla) přes Jiayuguan, kde jsem se prošel po zrekonstruovaném nejzápadnějším konci Velké čínské zdi z dynastie Ming (úplně nejzápadnější konec zdi, z jiné dynastie a nezrekonstruovaný, je u Dunhuangu), do Dunhuangu na vysoké písečné duny a Mogao Caves (Jeskyně tisíce buddhů).

Přimělo mě to teď podívat se kudy ta Hedvábná stezka vedla a zjistil jsem, že jsem se na mé 1. mimoevropské cestě podíval i na její začátek do Palmyry, aspoň podle tohoto článku: https://www.hedvabnastezka.cz/ra...-stezka-1/ (Projel jsem Sýrií od Krak de Chevaliers přes Homs, Palmyru, Deir ez-Zor a podél Eufratu do Mari u hranic s Irákem.)

Ve Střední Asii jsem projel v roce 1998 její dříve nejfrekventovanější větev od průsmyku Taldyk, kde bylo z hřebene vidět (kromě Pamíru) na čínské pohraniční hory u Irkeštamského průsmyku, který je 200 km západně od Kašgaru, do Oše a pak přes Andižan vlakem Ferganskou kotlinou do Taškentu. Tehdy se dalo projet vlakem údolím do nížin podél původní trasy stezky přes Chudžant (Khujand) v Tádžikistánu bez zastávek na hranicích, ale pak to cizincům zatrhli a muselo se jezdit busem přes hory tj. jen po území Uzbekistánu. Před 3 roky postavili trať přes hory s 19-kilometrovým tunelem. Do Buchary a Samarkandu jsme bez uzbeckých víz bohužel nemohli (jeli jsme jen na 3-denní tranzit). Jinak jsem ještě projel kousek přes jednu z jižních větví v Ladakhu podél Indu přes Leh a Nubra Valley.

@divan: Pokud někdy bylo třeba jet busem (třeba v menších městech v provincii Gansu jsem párkrát jel), zjistil jsem si v hostelu, kterým mám jet a odkud a vrátil jsem se zpět zase stejně. Nebyl problém ani zeptat se někoho v busu, když bylo něco nejasného, třeba kde je zastávka pro cestu zpět. Data jsem na to nepotřeboval a v angličtině bych se stejně o místních busech v malém čínském městě na internetu nic nedozvěděl. Kvůli ušetřeným 2 juanům pěšky nechodím, na chrámy a parky jsem měl vždy času dost.

Na vlakové jízdenky je v létě 1-3 dny předem často už pozdě (v zimě asi OK, ale na čínský nový rok jste mohli mít taky problémy, ale záleží na trase a konkrétním dnu). Letenky jsou k sehnání, ale výrazně dražší (já jsem sehnal Shangri-La Diqing - Si-an za dobrou cenu 5 nebo 6 dní předem, když jsem změnil trochu plány). Lucky Air na skyscanneru je, ale protože je to nízkonákladovka a asi jste přestupovali v Kunmingu, neukáže spojení Chengdu – Lijiang. Nakoupit v angličtině se dají ty letenky odděleně, když vás skyscanner přehodí na Trip.com nebo ChinaTravelDepot a někdy případně trochu dráž přes kiwi nebo další prodejce (skoro se divím, že byly levnější 2 lety než přímý). Lepší je hledat rovnou na trip.com, kde jsem hledal a na úvod i kupoval vlakové jízdenky a kupoval letenky.

před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-17T18:08:20+01:00)

@Libor_S

Samozřejmě to nebylo myšleno tak, že byste chodil pěšky kvůli úspoře zanedbatelných 2 yuanů. Chápu jak jste to myslel s tou chůzí pěšky.

Nicméně ať pěšky nebo busem, ať s daty nebo bez, ať si kupujeme letenku/jízdenku 3 dny nebo 3 měsíce předem, důležitý je vždycky výsledek: poznat nová místa, nové lidi, jinou kulturu, památky, přírodu, vidět a zažít nové věci, docestovat tam i zpátky bezpečně. Což vše se zcela jistě Vám i nám podařilo :-) a snad ještě tu a tam podaří!

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele Libor_S
Libor_S
  • Přidal se před 5 lety
  • Napsal 492 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-17T00:57:00+01:00)

Ohledně jednoho talíře tedy přes nějaké výhrady potvrzujete oba, co jste na to reagovali, že existuje. Já jsem jedl sám a měl jsem to tak snad vždy (kromě někdy misky s pálivou paprikou nebo jiným kořením, které na stole byly asi už před mým příchodem, nebo s rýží, ale i tu jsem dostal jednou v Dali rovnou na jediném talíři – mám na fotce). Žádné přísady k usmažení do mísy k nudlím jsem si nevybíral, protože nudle moc nejím a smažené obvykle taky nevyhledávám. Jedl jsem většinou jídla za ceny kolem 20 juanů, ale koukal jsem, že mají i za 40-60 (pokud bylo nějaké menu), tak možná ty se skládají z více misek. Často jsem ukázal na nějaký obrázek (v menu nebo na zdi) nebo na talíř nějakého hosta nebo jsem se, když bylo nejhůř, s dovolením šel podívat do hrnců či na poličky v kuchyni a ukázal třeba na rajče, cibuli a papriku, protože překlad slova zelenina jinak pochopí jen jako čínské zelí nebo jinou podobnou zeleninu. Nebo jsem na offline překladači ukázal třeba lilek. Maso jím, ale tam jsem si kuřecí objednával jen v trošku lepších restauracích, kde nesekají kuře i s kostmi (třeba v hostelu v Chengdu, kde jsem se i domluvil a jsou zvyklí na cizince, vepřové jsem někdy měl na základě obrázku nebo talíře hosta). Jinde v Chengdu byla v menu označená pálivost jídla piktogramem 1 až 3 papriček.

Cestoval jsem po Číně v rámci cesty po JV Asii, Indii a Nepálu, takže jsem byl zvyklý a Čína mi přišla mnohem vyspělejší a hygieničtější. Žaludeční nebo střevní problémy jsem neměl ani jinde. Zaměstnanec/majitel restaurace taky musí chodit na záchod a už nevím v jakých zemích, ale občas jsem šel na malou (na velkou bych nešel) i v malé restauraci, kde záchod patřil spíš personálu či jejich rodině. V Číně asi bylo dost veřejných záchodů, tak jsem se nemusel ptát v malých restauracích. Rukama jsem v nich nejedl, tak zas ten gel není tak nutný. (Ono podstatnější je, jestli si je pořádně umyje kuchař, ne?)

Strávil jsem na cestách 47 měsíců ještě před tím, než jsem si pořídil smartphone, nikdy jsem se neztratil a taxíky používám jen velmi vyjímečně. Je fakt, že v Číně bych bez smartphonu cestovat nechtěl (pokud by ho neměl aspoň někdo jiný cestující se mnou). V jiných zemích jsem si v posledních letech místní SIM karty s daty většinou kupoval, ale v Číně to před 2 lety šlo s problémy jedině po přistání v Pekingu nebo Šanghaji, co jsem četl. Zkoušel jsem si ji koupit po přistání v Changsha, ale bezvýsledně. Před rokem v Chengdu jsem to ani nezkoušel, protože jsem se při 1. cestě bez SIM obešel. V Číně nemají předplacené karty, jen smlouvy (pokud se to už nezměnilo). To znamená složitější pořizování a musí se i vypovědět před odjezdem ze země, aby se člověk nedostal na nějaký blacklist (pro případ další návštěvy).

Ve větších městech jsem trávil jen menší část cesty a městské busy jsem téměř nikdy nepoužíval (nebo mi poradili v hostelu, jakým busem odkud na nádraží). Stačilo mi metro a pěšky (nevadí mi mnoho kilometrů chůze, tím město lépe poznám). V Si-anu jsem si chytil po vystoupení z letištního busu taxi na zbytek cesty k hostelu, protože byla tma (hostely a hotely mají na webu info pro taxikáře v čínštině, jak tam dojet, měl jsem print screen). Ubytování jsem si vybíral i podle toho, aby tam byla snadná doprava (a taky aby tam uměli recepční anglicky, což se dá zjistit z recenzí na booking.com). Používám offline překladač google a mapy maps.me (můj mobil mi bez dat nebo wifi obvykle neukazuje polohu, ale i tak jsem zvládnul orientaci).

Letenky a jízdenky jsem si kupoval předem (i vlakové jízdenky lze koupit snadno v angličtině, ale já jsem si je kupoval kromě prvního týdne až v Číně na nádraží s předstihem za pomoci print screenu). I kdybych měl data, v Číně je obvykle pozdě kupovat vlakové jízdenky až na nádraží před odjezdem. S recepčními v hostelech jsem se domluvil vždy bez problémů (někteří i studovali v zahraničí) a pokud jsem používal na výlety sdílené taxíky s jinými cizinci, bylo to zajištěné hostelem a na celý výlet včetně návratu (a za dobré ceny). Dokonce jsem 2x zažil v provincii Gansu i vyzvednutí hostelovým SUV na vlakovém nádraží. Stačilo den předem napsat mail, kterým vlakem přijedu. Někdy jsem jel s jinými cizinci, kteří měli domluvený hostel, kam zavolali oni pro taxi, a já jel s nimi. Jednou se mi stalo, že kvůli opravám silnice byl příjezd z hor do Chengdu až před půlnocí po uzavření metra a hrozil mi výdaj za taxi z předměstí do centra. Jel se mnou naštěstí Američan, který měl roaming na data z domova v ceně a přes Apple Maps zjistil i spojení busem a lokalizoval asi 1 km vzdálenou zastávku.

Jako němý jsem si tam nepřipadal, i když jsem se naučil čínsky jen asi 5 slov. Kromě zmíněných recepčních jsem potkával při 1. cestě v červnu hodně studentů VŠ, kteří občas trochu anglicky uměli. I s lidmi, kteří neumí anglicky, jsem se vždy nějak domluvil. Párkrát jsem šel kus cesty v horách se skupinou Tibeťanů. Nějací cestovatelé byli vždy poblíž a s jedním izraelským párem nebo jindy 2 izraelskými holkami jsem se průběžně potkával, jel s nimi občas vlakem či sdíleným taxíkem a byl někdy ve stejném ubytování asi týden.

@Gigo15: Já jsem měl náklady v průměru na den (bez mezinárodních letenek a víz) v předchozích 2 letech v JV Asii někdy 500 Kč a někdy při přejetí většího území a placení různých výletů 700 – 800 Kč. V Číně jsem při cestě na 1 měsíc Zhangjiajie – Guilin a okolí – Yunnan – přelet do Si-anu – Huashan – provincie Gansu až po Dunhuang a let do Chengdu měl náklady 900 Kč na den a další rok zase měsíc jen Sečuán a Yunnan (hlavně hory) to bylo jen za 600 Kč na den díky kratším vzdálenostem. Tj. vychází mi to asi o 15-20% dráž při srovnatelném způsobu cestování. Omezuju drahé vstupy a když to šlo, šel jsem párkrát jiným vchodem či později, abych neplatil.

V Japonsku mě 40 dní vyšlo na 1000 Kč denně, což ukazuje, že se tam dá cestovat i celkem levně, když se chce. Na druhou stranu ale nesouhlasím, že poměr cena/výkon je tam lepší než v Číně. Používal jsem tam výrazně méně služeb (spal jsem 17x ve stanu, nechodil do restaurací, i když s ohledem na výši jejich platů se lze najíst relativně levně). Výhodou jsou bezplatné NP a celkem nízké či nulové vstupné do chrámů. Výrazně lepší poměr cena/výkon je v Japonsku oproti Číně v supermarketech mimo piva (zvlášť hotovky a zvlášť večer), ale jinak vesměs kvalitní hostely (některé bych řekl jedny z nejlepších, kde jsem ve světě byl) stály v Číně asi 100 Kč či trochu víc, zatímco v Japonsku asi 400 Kč. Cena 1 kilometru jízdy vlakem je v Japonsku mnohem vyšší a kvalita není podle mě tak moc rozdílná. Rychlé jedou v Číně až 300 km/h. Snad jen že v těch levných v Číně je cítit kouř, když mohou kouřit u dveří. Za určitých okolností se ale dá cena v Japonsku zkorigovat použitím passu (měl jsem Seishun 18). Busy na krátké vzdálenosti mimo města jsou v Japonsku velmi drahé a kvalita je standardní.

@Navaja: Psi v ulicích v Číně moc nejsou. Před pár lety bylo hodně potulných psů ve východním Tibetu (v provincii Sečuán), ale Číňani je vystříleli.

před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2020-05-15T16:21:48+02:00)

@Libor_S

Děkuji za Vaše zkušenosti a postřehy.

Najíst se dá v nejlevnějších jídelnách na ulici od cca 15 yuanů. Jde to i levněji - knedlíčky do ruky přímo na ulici stály 2-3 yuany/ks. I proto ten dezinfekční gel; dají knedlíčky sice do sáčku, ale úplně bezdotykově jíst nešly. Což platí i o dalších jídlech do ruky, některém ovoci, ... Samozřejmě je věc každého, jestli gel na ruce ano nebo ne. Podle obrázků v některých jídelnách se jíst dá.

WC, umývadla, celkově hygiena: v těch malých jídelnách/hospodách nebylo v 9 (ale spíš v 10) případech z 10 umývadlo. O WC nemluvě. Dcera zažila v restauracích šváby a krysy běhající po podlaze. Takže s hygienou to často není nic moc.

SIM je pořád jen na jméno.

Nám ve městech jen metro + pěšky nestačilo. Taky mi nevadí chodit pěšky, ale na některá místa jít přes velkoměsto několik hodin mi připadá časově neefektivní, když se to dá zvládnout městským busem za půl hodiny a 2 yuany. On je většinou čas vzácnější než peníze. Můžu ho pak např. věnovat prohlídce toho chrámu, parku, ... kam bych jinak šel pěšky 3-4 hodiny betonovým velkoměstem.

Letenky po Číně kromě Chengdu - Lijiang, jízdenky i některá ubytování jsme si kupovali často jen 1-3 dny předem. Někdy jsme totiž vytvořili/změnili plán na poslední chvíli. Navíc třeba místní low cost Lucky Air měl webovky jen v čínštině. Servery typu Skyscanner atd. je vůbec nenabízely. Možná kdybychom hledali hodně dlouho a pečlivě, něco anglicky bychom našli, nevím. Naštěstí letenky dcera zvládla objednat i čínsky, stejně jako ubytování na některých čínských ubyt. serverech. Vesměs to řešil Booking, ale ne vždy. Proto jsem si zrovna v takových případech připadal jako němý.

Jistě jsme na cestě potkali řadu lidí, co uměli anglicky. Ale v některých případech jsme byli v místech, kde neuměl opravdu nikdo poblíž jediné slovo. Např. v hotelu v Jinghongu dcera při příjezdu odposlechla, že si mezi sebou na recepci říkali, že jsou zvědaví, jak se s námi budou domlouvat, když neumí ani slovo anglicky. Naproti tomu v Chengdu na recepci mluvili všichni skvěle anglicky. Záleží zkrátka místo od místa.

Přidat odpověď
před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-16T20:19:08+01:00)

Do https://www.cestujlevne.com/cest...n-nan-1236 jsem přidal ještě poslední kapitolu - s cenami a náklady na cestu.

Odpovědět
před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-16T16:27:46+01:00)

@Gigo15: do první části cestopisu se chystám doplnit aspoň některé ceny, jen je musím dát dohromady.

Vízum je skutečně opruz a drahé. Já ho vyřídil přes Student Agency, což sice stálo pár stokorun navíc, ale ušetřilo mi to mnohem víc: 2 cesty z Moravy / 2 dny v Praze. Teď už to bohužel nejde, nedávno začali skenovat otisky prstů, takže je nutná osobní účast ve vízovém centru :-(.

Proceduru se SIM jsem naštěstí řešit nemusel, protože SIM má dcera.

před 10 měs
Avatar uživatele Gigo15
Gigo15

Děkuji.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Tomáš Cibulka

Já mám své už více než 6 let staré shrnutí zde: https://www.cibulka-na-cestach.c...ta-v-cine/

Připojuji se k názoru, že to jde i bez mobilních dat. Ale už před těmi 6 lety jsem se svou archaickou Nokií 5800 vypadal mezi místními jako exot. Později jsem tam byl ještě jednou a opět to šlo i bez dat :) Ohledně piva, ona se dá většinou najít i klasická 4% varianta vedle těch úplně vodových. Vím, že jsme vždycky otočili chlaďák vzhůru nohama, než jsme to našli.

před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-16T10:07:42+01:00)

K těm datům píšu pár řádků o něco níž. Přiznám se, že jaké pivo objednám/koupím jsem zase až tak moc neřešil: když jste v jídelně a mají tam chladící box se dvěma druhy piva, nebo v obchůdku za rohem mají 3 druhy piva, tak jedno z nich koupíte. A vesměs tam měli vždycky právě ty 2,5% druhy.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele Libor_S
Libor_S

Pěkný cestopis. Jen nesouhlasím s tím, že "neexistuje princip našich jídel, tj. jeden talíř, ale naopak několik misek, ze kterých si stolující nabírají". Tedy rýži jsem měl na další misce (nebo někdy i v malém dřevěném soudku), ale hlavní jídlo téměř vždy na jednom talíři (byl jsem v těchto 2 provinciích 5 týdnů). Záleží asi, co si člověk objedná. Někdy to bylo samoobslužné nandavání různých jídel na jeden talíř s mnoha prohlubněmi. S hygienou jsem tam žádné problémy nezaregistroval a i bez gelu na ruce jsem žádné problémy neměl. Někdy jsem si nosil vlastní lžíci, protože s hůlkami mi jedení trvalo moc dlouho. WC a umývadlo ve větších restauracích mají a v malých rodinných můžou pustit do jejich (nepamatuju si v tomto směru nějaký problém).

To tvrzení, že "bez mobilních dat se prakticky nedá fungovat" možná platí pro Číňany, ale já tam fungoval loni a předloni bez problémů 2x měsíc bez nich a mnoho (ne-li většina) turistů se bez nich musí obejít kvůli komplikované možnosti pořízení, zvlášť při příletu mimo Peking a Šanghaj.

před 10 měs

Já s tím tvrzením naopak souhlasím. Samozřejmě ne v tom smyslu, že by "princip jednoho talíře" neexistoval, to určitě ne, existuje. Obzvlášť pokud jde člověk někam sám na večeři, do jídelny atp., tak si většinou logicky objedná jen něco pro sebe. Nicméně pokud jde řekněme větší společnost do restaurace, nebo i jen pokud se podává rodinná večeře doma, tak to většinou vypadá tak, že se naobjedná/uvaří x jídel, přinesou se na stůl doprostřed mezi všechny strávníky a každý si nabírá na svůj talířek libovolně, co z kterého talíře chce. Ten talíř s mnoha prohlubněmi, o kterém píšete, je typický právě pro jídelny, vývařovny, menzy.

Pokud jste žádné problémy s hygienou nezaregistroval, tak jste měl nejspíš velké štěstí. :) Já jsem naopak nesčetněkrát problémy s hygienou zaregistrovala - od krys a švábů v restauracích po pouliční stánky, kde syrové maso stojí v horku nechlazené x hodin. Ve velkých restauracích toalety samozřejmě jsou, ale v těch malých (vesměs) ne. A navíc, i když tam jsou, tak často vypadají tak, že je použijete jen v případě nejvyšší nouze, nehledě na to, že není neobvyklé, že neteče voda - a i když teče, tak jen studená a v 90% případů chybí mýdlo, to je jen v těch lepších restauracích - takže proto ten gel na ruce. :)

Bez mobilních dat se pochopitelně fungovat dá, ale je to obrovská komplikace, např. pro orientaci a zejména hledání správné cesty/trasy/busu, apod (pokud člověk nejezdí jen taxíky).

před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2020-05-15T16:16:36+02:00)

Samozřejmě že i ten "jeden talíř" svým způsobem existuje. Když si třeba sami vyberete X přísad, oni vám je usmaží a hodí do mísy k nudlím. Ale vybral jste si je sám, nepřinesli to, co je v nějakém menu pevně dané. I jídelny s "menu" jsme občas navštěvovali (často muslimské), kde byla na výběr řada konkrétních jídel. Jejich výhodou bylo, že jídla byla vyfocena, takže i bez čínštiny člověk aspoň tušil, jestli to bude rýže, nudle, jen se zeleninou nebo i s kousky masa apod. Je to zkrátka velmi rozmanité s jídlem.

V jednom Vám musím oponovat: WC ani umývadlo v pouličních jídelnách a hospůdkách - kde jsme velmi často jedli - prakticky neexistuje. V těch větších jak kdy - někde bylo vše, někde jen umývadlo. Většinou bez mýdla a studená voda, WC pak prakticky vždy bez toaleťáku. A některé WC - když už tam byly - vypadaly víc než odpudivě. Takže bez gelu na ruce a vlastních nebo jednorázových hůlek jsme se neobešli.

Mobilní data dcera naštěstí má, protože má čínskou SIM. A bez nich bychom byli často ztraceni: jak na ulici zjistíte, kterými busy se dostanete tam a tam? Jak koupíte letenky/jízdenky, když jste někde na cestě, spěcháte a v dosahu není WiFi? Jak se domluvíte s ho(s)teliérem v následující destinaci, v kolik a kam pro vás pošle taxi (na rýžové terasy se pozdě večer jinak než taxíkem nedalo dostat a spoléhat se na to, že na místě nějaké taxi seženete rozhodně nešlo), když všechno řeší pomocí Wechatu, vy jedete půl dne busem a máte mu dát vědět, až se budete blížit ke konkrétní autobusové stanici, aby vás tam taxi vyzvedlo? Teoreticky se bez dat samozřejmě obejít dá, protože WiFi je v každém ho(s)telu nebo trochu lepší restauraci. Ale prakticky by se nám cestování bez dat výrazně komplikovalo, také o něco prodražilo a ztratili bychom hodně času a nervů.

před 10 měs
Avatar uživatele Gigo15
Gigo15

Děkuji za pěkný cestopis.

Co se týče dat, resp. místní SIM karty, rozproudila se zde hezká diskuze. Obecně v rozvojových zemích typu Indie, Vietnam místní SIM karta je velice užitečná. Ale v Číně mě odradila ta procedura získání místní SIM karty, takže cestování v Číně bylo bez místních dat. Existují off-line aplikace jako Maps.me, tím se dá obejít nutnost mít místní SIM kartu. Výlety jsem řešil na recepci hotelu, kde jsem byl ubytován. Bylo to zpravidla jediné místo, kde uměli trochu slušně anglicky. Komunikace v angličtině v Číně je velký problém, primárně neumějí anglicky, resp. dávají to přes překladač v jejich mobilu / tabletu.

WC v malých hospůdkách v Číně neexistuje. Hygiena je v Číně na nízké úrovni. Použití gelu na ruce je čistě osobní věc, nelze to zatracovat.

Čína je v podstatě Velký bratr. V počtu kamer na obyvatele jsou jednoznačně na prvním místě na světě. Je vidět, že obyčejní Čínané mají obavy z těch kamer, ale mlčí. Kontroly dokladů jsou opravdu důkladné.

Jako Evropan jsem tam byl exotem. Ukazují na vás, fotí si vás (někdy se zeptají, ale zpravidla bez zeptání). Ptají se na výšku a hrozně se diví, jak jsme vysocí.

Co osobně postrádám v cestopisu, je cenové srovnání. Osobně mi Čína přišla výrazně dražší než ostatní asijské státy jak absolutně, tak i relativně. Japonsko je dražší zemí, ale poměr ceny / výkonu (kvalita cestování, kvailita ubytování, hygiena, turistické zážitky apod.) je lepší než v Číně. Plus k tomu přistupuje drahé vízum (nyní 2 700 Kč) a nutnost se osobně dostavit do vízového centra v Praze při podání žádosti o vízum do Číny. Ostatní země v jihovýchodní Asii a na Dálném východě jsou bez víza nebo vízum lze získat po příletu do země (pro občany ČR).

Přidat odpověď
před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-15T21:13:14+01:00)

Díky za poděkování, jsem rád, že se Vám článek líbí.

před 10 měs
divan
  • Přidal se před 11 měs
  • Napsal 196 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-12-16T11:32:56+01:00)

Hlavně jsem cestování díky dceři měl mnohem jednodušší, protože ta kulturní a hlavně jazyková bariéra je docela velká. Zkrátka jsem si vesměs připadal jako němý - s angličtinou tam až na nějakou tu světlou výjimku člověk moc neuspěje.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
 
 

Další cestopisy

Čtení na 1 minutu
Avatar uživatele Martin
Martin 2020-10-23T15:18:42+02:00 0 komentářů

. Tady začni psát svůj cestopis...

❤️ Oblíbené
Čtení na 7 minut
Mallorca - útěk z covidové reality
Avatar uživatele Áčko
Áčko 2020-10-23T12:14:13+02:00 2 komentáře
Španělsko 2020

Stejně jako dveře barů se začaly zavírat i jednotlivé země před zamořenými českými turisty. Jednou z výjimek byly Baleárské ostrovy.. Mallorca - útěk z covidové reality - inspirace na 4denní tripNaše ministerstvo zdravotnictví se jednoho říjnového dne rozhodlo, že vyjme Kanárské a Baleárské ostrovy z červeného seznamu. Jelikož…

Čtení na 1 minutu
Okolo Korintského zálivu
Avatar uživatele
cizy 2020-10-21T14:08:27+02:00 0 komentářů
Řecko 2020

4 dni v Grécku, počas ktorých sme si spravili okruh okolo Korintského zálivu a stihli si odskočiť okúpať sa na Lefkadu. . Železo treba kuť, kým je horúce. Čo sa týka výletov, toto staré príslovie platí v dnešnej dobe dokonale. Dnes už človek nevie dňa ani hodiny, ktorý štát kedy koho hodí na červený zoznam. Keď sme sa…

❤️ Oblíbené
Čtení na 44 minut
Setkání s medvědy v Rumunsku
Avatar uživatele
Jarda 2020-10-18T18:57:46+02:00 6 komentářů
Rumunsko 2020

Medvědi, covid-19 a jedna z nejkrásnějších zemí na světě.. ÚvodemJak jinak začít cestopis z roku 2020 než větou - letošní cestování je fakt boj. Nejenom, že se nám několik dovolených zrušilo, ale člověk si musí na internetu hledat spoustu informací navíc,…

Další cestopisy