2. Asie

Thajsko 2019/2020

15 -denní cestování Thajskem
Cestopis z roku 2020 napsal(a) tereza.hesikova

Zážitky pro tebe sepsal(a) tereza.hesikova

26. 01. 2020, poslední aktualizace 2020-01-27T08:31:36+01:00

tereza.hesikova žije v České republice a procestoval(a) 19 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 1 rok, napsal(a) pro tebe 2 cestopisy .

Diky za cestopis. Michelinskou hvezdu ale Kor Panich rozhodne nema :)

tereza.hesikova

Pardon, koukám, že je asi pouze v michellin guide :)

Michala M.

Ahoj, díky moc za fajn cestopis :) Je to skvělá inspirace, jak si užít Thajsko bez davů.

Super cestopis :) sedl mi i styl psaní, tak se mi to příjemně četlo

tereza.hesikova

Díky moc, snad třeba i pomůže :)

• (upraveno 2020-01-27T13:00:39+01:00)

Libore S

Martina Půlpána sleduji již, vice než rok a půl. Narazila jsem na něj, když byl v Turecku. Jen mě nevyhovuje jeho styl psaní a to, že si myslí, že jen on je ten pravý cestovatel. Navíc pan Půlpán umístil na FB a všude fotky lidi minoritního náboženství, které je v Iránu perzekuováno , aniž by o tom ti lidé věděli. Ženy neměly šátek, byla tam jména, moji známí v Iránu z toho byli v šoku.Psali mu i jiní lidé, aby to odstranil, ale vysmál se všem. Asi jsem příliš stará a háklivá, když cestovatelé dávají fotografie cizích lidí na FB a na jiné sociální sítě, tady potažmo se jménem, pomalu adresou a ještě náboženstvím které je na černé listině v dané zemi. Ono je to asi i o tom, jestli vlastně fotíte při cestách lidi , aniž byste se dovolili a pak to dáváte na internet. Jinak tento pán cestuju po nesmírně zajímavých místech, ale pokud budete číst pozorně jeho slova, tak pohrdá všemi, co to dělají jinak. Dokonce ho hrozně iritují i ženy, co se neholí. Ale pro ty, kteří se chtějí inspirovat na svých cestách a nemají doma průvodce, je to jistě přínosem.

Nenapsala jsem, že mě ty země nezajímají nebo snad ano? Proč to píšete, když jsem se o tom nikdy nezmínila? Jen jsem napsala, že je v tomto životě už nenavštívím, důvody si nechávám pro sebe. Čtu tu všechny cestopisy, nemám televizi.

• (upraveno 2020-01-27T16:47:17+01:00)

Mně teda jeho styl psaní vyhovuje včetně způsobu cestování, který já sám takto provádím jen někdy, ale na to, aby autor něco poznal a předal čtenářům, je to ideální. Přečetl jsem si zatím jen o Turkmenistánu, Kyrgyzstánu a Tádžikistánu a neřekl bych, že si myslí, že jen on je pravý cestovatel. Píše, že takovýto styl cestování mu vyhovuje. A je to zrovna takový styl (pěšky, kontakt s místními), jaký tu často chválíte a píšete, že takto jste cestovala, cestujete nebo byste ráda cestovala, pokud byste mohla. Píše, že většina turistů zaplatí horentní částky (až 5000 eur za 10 dní na kolech na Pamir Highway na osobu), ale nepozná život místních. Pohrdání jsem z toho necítil. Níže kopíruju jeho vyjádření k tomuto z části o Tádžikistánu:

„Spousta lidí profrčí Pamír v autě nebo na motorce, aniž by si řekli slovo s místními. Já jsem velmi rád, že jsem se vydal Pamír prozkoumat pěšky. Jak můžete vidět, tulákovi z Česka místní neotevírají jenom dveře do svých domovů, ale i svá srdce a toho si vážím nejvíce.“

„A to mi dává možnost potkat se s místními, kterým tulák sedící jen tak někde ve stínu prostě "nedá spát"? Chvíli jsem si tak seděl u pevnosti a sledoval, jak vždy projely kolem auta s turisty, zastavili se na pár minut, rychle udělali fotku, a zase šup do auta. Takové cestování by mě prostě nebavilo a doufám, že jej nikdy nebudu muset absolvovat.“

Psala jste, že vás zajímají hlavně země na trase Hedvábné stezky a že v JV Asii jste nebyla a nechcete tam jet. Já psal "moc nezajímají" a ne "nezajímají". Nevěděl jsem, že tu čtete všechny cestopisy. Samozřejmě můžete číst, co chcete, a komentovat, co chcete. Jen mě zaujalo, že komentujete zrovna Vietnam a Thajsko a četl jsem toto, tak jsem to chtěl doporučit těm, které by to mohlo zajímat, ale nemá cenu o tom dál psát.

Pane Libore děkuji za odpověď. Zkuste se začíst do cestopisů pana Půlpána lépe, zjistíte, ze on hlavně nechce za nic utratit a ty lidi dost zneužívá. Ale to o sobě přece nikdo nenapíše, že. A to, že někdo o nějaké ženě napíše, že když se neholí, je to špína. Ale je to jen Facebook. Přeji vam jen dobré.

Zrovna při popisování zážitků v Horském Badachšánu se tím na základě výtek (asi z Facebooku) hodně zabývá. Píše, že se často snaží nechávat před odchodem lidem, u kterých přespal a měl jídlo, peníze, ale oni mu je vrací, když je najdou. Do ruky si je nevezmou určitě. Pro ně je to velký zážitek popovídat si s cizincem a berou to jako povinnost a čest, že mohou pomoci poutníkovi. Přijetí peněz je pro ně nemyslitelné a taková nabídka je možná i uráží. Popisuje taky, jak je únavné si postupně popovídat s celou vesnicí a jít spát až po půlnoci. Náklady mají ostatně jen na suroviny na jídlo, což si často sami vypěstují. S ubytováním na koberci nebo staré matraci ne (on dává přednost i nějakému přístřešku pro pastevce, když je). V tomto s ním naprosto souhlasím a považuju ty výtky za neznalost prostředí. Nějaké zkušenosti s takovou pohostinností (ale v malé míře z celkové cesty) mám z 90. let z Gruzie, Kyrgyzstánu, ale i z Nového Zélandu a Austrálie.

Otázka je snad jedině jeho smlouvání, pokud někde jen bydlí a nestane se součástí rodiny. U toho záleží, jak je to zvykem v dané zemi a jak je cena nadsazená. Pokud se dohodnou na nižší, nedá se to nazvat zneužíváním. Doufám, že nemyslíte tím zneužíváním i autostop bez placení.

O holení jsem nečetl, ale když popisuje, že místní v horách v Tádžikistánu nechápou, proč si čistí zuby a proč se oplachuje vodou, a sami si utírají zadek kamínky, tak snad nemůže očekávat, že se budou ženy holit. To byl možná překvapený někdy na začátku cesty ještě tak Íránu, ne?

• (upraveno 2020-01-27T19:34:28+01:00)

Ne, kdepak vy si myslíte, že se ženy v Iránu neholí? Ne on mluví o cizinkách nebot nesnáší batůžkáře a batužkářky co jsou podle něho cool a jedou do Vietmanu a neholí se a tak jsou pro něj špindíry. Vůbec nemluví o místních. Víte Libore já znám jeho cesty zpaměti, takže vím dost přesně , kde co píše a vím i o tom, co psal o tom placení místním lidem. nechci být protivná stará bába, což možná jsem, ale pan Půlpán samozřejmě lidem skvěle ukazuje, kde co je, ale hlavně to, že jen on jezdí na místa, kde nikdo nebyl. Jo asi jsem na něj alergická, protože v zemích, kde to opravdu dobře znám, on psal, že on to objevil a žádný průvodce tam zájezd nevezme a přitom se jednalo o místa, co jsou v průvodci Iránu. tak jsem mu napsala, že to je v Lonely planet a on se na mě obořil, že on přece průvodce nečte nikdy. Natož se jedné dost dobré cestovatelky ptal, kde má sehnat víza do Kyrgystánu, když u několik let je to bez víz. Stejné situace byly v Arménii , jen on viděl tento kostel apod. Ještě dost smutné bylo, když všude psal, jak jsou směšní ti, co mají na sobě funnkčí oblečení nebo outdoor kalhoty, že jak by vypadal, on jezdí jen v riflích. On je cestovatel , ale ti lidé v těch kahotech jsou jen turisté. Jednou mu jedna slečna napsala, bylo to v souvistlosti s tím holením, že sice cesty má krásné, ale nikam ho to neposunulo. Nebyla jsem to já. Já si komentáře raději po Iránu sama zablokovala.

Víte, já si tady na CL už pár jmen pamatuji, vás taky a já si dovolím napsat poznámku jen k něčemu, co opravdu vím. Pokud se spletu, stalo se mi to dvakrát jednou o falude v iránu, tak se tady i veřejně omluvím. O zemích JV Asie mám pouze načteno, mám průvodce 3 zeměmi, ale vím, že tam nepojedu, netroufnu si o tom napsat ani ťuk.

. Pokud jde o placení lidem, kde bydlíte, musíte brát v potaz také to, že v Iránu je taaroof, pokud o tom nic nevíte, ale jak byste mohl vědět, když nic předtím nenačtete, tak si necháte zaplatit vše včetně nákupu v obchodě. Jasně třeba je můžete urazit , ale nerespektováním třeba taaroofu udělate faux pas a ještě ti lidé jsou fakt v porovnání s námi chudí. No nic zbytečně vás zatěžuji nějakými myšlenkami. Když jsem napsala, že jen on si myslí, že je ten pravý cestovatel, prostě už jen to, že někdo letí letadlem tak není cestovatel, nebo prostě se nemůže sebrat a odejít do světa, má třeba rodinu nebo staré rodiče, tak napíše, že si každý musí zvážit priority.

Já mám také nějaké zásady, když jsem je sem před rokem asi napsala, tedy jen jsem se zmínila, tak mi padrino tedy Nada napsala, že jsem vykopávka.Jo jsem, pro mě je na prvním místě respekt k lidem v zemích, kam jedu. proto to, že je někdo bez dovolení fotí a strká na FB, to prostě pro mě neexistuje. V muslimských zemích se vezmu šátek a dlouhé kalhoty a rukávy a tam, kde bych nějaké situace emočně nedala, tak tam nejedu, Což je JV Asie.

V Íránu jsem nebyl a jak jsem si teď přečetl, je to tam v tomto opravdu komplikované. Jinde to ale takto nefunguje. Prostě čím méně obydlené jsou oblasti a čím nehostinnější je prostředí, tím je přirozenější, že si lidi pomáhají. A stalo se mi mnohokrát, když jsem se z nějakými lidmi seznámil v jejich zemi (místními nebo domácími turisty) třeba při stopu (i když stopuju spíš jen malou část cest), že mě pozvali cestou na jídlo a nechtěli, abych si platil, i v bohatých a zalidněných zemích jako Tchaj-wan, Japonsko, Havaj.

Část o baťůžkářích ve Vietnamu jsem si teď přečetl a jsou to nesmysly nebo nevhodné povzdechy (asi narazil na několik takových a generalizuje to, ale podle mě, ať si každý dělá, co mu vyhovuje, pokud to nevadí ostatním, holky jsou hezké a méně hezké bez ohledu na to, jestli zrovna cestují). On sám je baťůžkář a myslí spíš některé turisty. Pokud jde o neholení žen, asi mu opravdu něco uniklo, ale nevím, jak je to kde už rozšířené (tj. navrácené do stavu před několika desítkami let):

Připadá mi nějaký vyhořelý a prospělo by mu si od cestování trochu odpočinout. Asi se projevilo, že cestoval v oblastech bez turistů a najednou přijel do turistických oblastí, což někteří cestovatelé těžko snáší (já to snáším dobře, rád si popovídám nejen s cestovateli, ale i s některými turisty, i když přijedu z neturistické oblasti při delší cestě). Nepsal špindíry, to on sám se týdny nesprchoval ve Střední Asii a ještě si v tom liboval.

O kritice oblečení jsem se u něj zatím nedočetl, ale rifle v tropech s vyjímkou jízdy na skútru (což on jezdí) považuju za nevhodné (a sám je nenosím na cestách nikdy). Funkční triko a kostkované kalhoty v tropech ve městech bych považoval taky za směšné.

Pěkný cestopis a dobré rady, jak se vyhnout davům. V Bangkoku jste sice nespali na Khaosan Road, ale na paralelní Rambuttri, což je prakticky to samé (jen trochu lépe průchodná). Já tam spal celkem víc než týden na dvou různých místech pár stovek metrů od Rambuttri (jednou to bylo na Samsen Road) a byl naprostý klid jak v ubytování tak v jeho okolí.

Ledový čaj s kondenzovaným mlékem jsem teda nezkusil (kdybych měl zájem, můžu si ho snadno udělat doma), ale já i většina ostatních spíš v Thajsku doporučí džusy z čerstvého ovoce.

Na Railay je škoda nezajít i na pláž Phra Nang, i když je v sezóně odpoledne přeplněná (lepší jít ráno). Už jen ta cesta za to stojí.

@Navaja: Když tu čtete i cestopisy ze zemí, které vás moc nezajímají, doporučuju (a to všem), pokud neznáte, tento blog, na který jsem zrovna narazil: https://www.lostczechman.com/

Kluk cestoval pomalu po Hedvábné stezce včetně Turkmenistánu (ten musel projet rychleji, ale bez průvodce, už popis cesty z Ázerbajdžánu stojí za to), strávil téměř 4 měsíce ve Střední Asii, kde lidi v Horském Badachšánu označil za ještě lepší než Íránce (projel to tam stopem a trochu pěšky včetně spaní u místních).

tereza.hesikova

Díky :) aha, to je dobré vědět, možná jsme měli jen smůlu na umístění pokoje :)

Fajn cestopis, hezky prehledne popsano, kvituji popsanou realitu ubytka pobliz KhRoad.

Tomáš Cibulka

Nedávno jsme bydleli poblíž (asi 10 minut pěšky) Khaosan Road a naprostý klid ve dne i v noci :)

tereza.hesikova

Díky :) tak to jsme asi teda jen smolně vybrali, fajn vědět :)

Moc pěkné počtení, děkuji za cestopis. JV Asii vůbec neznám, ani nemám načteno, takže to čtu jako knihu před spaním. Ani to není část zeměkole, kam se v tomto životě podívám, ale i tak si ráda počtu.

Děkuji :)

Zimní Saharou s Tuarégy
Avatar uživatele Matouš Saidl
Matouš Saidl 2020-03-29T20:54:52+02:00 0 komentářů
Alžírsko 2020

Týdenní putování pohořím Tassili n´Ajjer s místními Tuarégy, objevování skalních maleb a trošku opletaček s policií. Když jsem před cestou do Alžírska procházel cestopisy tady na cestujlevně, tak jsem s hrůzou zjistil, že o Alžírsku není jediný. Tak jsem si řekl, že vlastně proč ne, a hned po návratu z cesty do…

Thajsko na 2 týdny
Avatar uživatele Lenka
Lenka 2020-03-25T20:57:12+01:00 1 komentář
Thajsko 2018

Začátkem roku  2018 jsme se společně s mým přítelem rozhodli vydat do Thajska bez cestovky. Hlavní motivací byla především nižší cena cesty a možnost být pány svého času. Níže v článku najdete…

Do New Yorku za (zrušeným) hokejem aneb cestování s koronavirem v patách
Tomáš Cibulka 2020-03-25T18:53:26+01:00 4 komentáře
Spojené státy americké 2020

Ačkoliv už jsem v USA jednou byl a projeli jsme kus země, bohužel jsme tehdy vynechali návštěvu zápasu NHL, i když tehdy Sharks poměrně úspěšně válčili v bojích o Stanley Cup. Ano, lístky byly dražší…

Brána do jiného světa
Avatar uživatele Tereza
Tereza 2020-03-23T04:26:26+01:00 1 komentář
Nový Zéland 2019

Proč se vyplatí si na Zélandu přivstat? Kudy jsme se dostali do Narnie?. Ztraceni v NarniiDalší víkendovou zastávkou byl poloostrov Coromandel, kam autem dojedete z Aucklandu zhruba za 2 a půl hodiny. Jeli jsme podél západního pobřeží a měli jsme namířeno do free kempu…