Ultralight výbava na (nielen) trojmesačné putovanie po Peru

Ako sa efektívne a ľahko zbaliť na cesty

Cestopis z roku 2022 napsala Andrea_Pernik

Jak se ti cestopis líbil?

Zážitky pro tebe sepsala Andrea_Pernik
Cestopis byl naposledy aktualizován 2023-01-05T12:31:20+01:00

Andrea_Pernik procestovala 26 zemí světa světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne.com se přidala před 9 lety a napsala pro tebe 1 úžasný cestopis.

Zobrazit profil

Boty : Ty tolik chválené Altry Lone Peak 6 mám, jak nízkou, tak i mid variantu, a jsem maximálně spokojená. Ty ke kotníkům nosím, jen když je zima (akorát ta jejich membrána úplně moc nevydrží, ale s tím jsem předem počítala), nízké klidně i do hor, vyjma nějaké brutální suti. Mají širokou špičku a jsou pěkně tlumené, což mi ze začátku vadilo, byla jsem zvyklá na Inov-8 Roclite a minimalistické boty, ale zvykla jsem si poměrně rychle. Jediný problém může být nulový drop, pokud jsi v takových botách nikdy nechodila, tak ti chvíli potrvá, než se v nich budeš cítit přirozeně. Nejsou to samozřejmě masivní kožené pohorky, nepočítej s tím, že v nich nachodíš tisíce a tisíce kilometrů.

Nádobí : mám titanový kotlík Evernew 0,9 l s nepřilnavou úpravou (140 g včetně pokličky) a ještě malý titanový hrnek 0,4 l (50 g myslím). Ten je jak peříčko.

Závětří si můžeš vyrobit sama ze silnější Al folie na grilování. Koukni na  backpackinglight, MYOG (make your own gear).

Andrea_Pernik

Na ten Evernew som sa pozerala na cely ten set s varicom. Vyzera to dobre, len neviem ci by mi stacil ten objem nadoby keby varim pre dvoch. To je zasa kapitola sama o sebe - clovek ide niekedy sam, niekedy vo dvojici a mat vsetko dvojmo v ultralight variante, to su desiatky tisic...

Tie Altry som si prave nechcela kupit na tuto vypravu, lebo som sa bala, ze sa mi uz v priebehu rozpadnu. Nakoniec sa znicili aj tie Salomony, takze je to jedno...

A diky za tip na stranku :)

Mam Evernew set a podle me zalezi co "varis", ten 0,4 l hrnek horke vody staci na zaliti kuskusu pro 3 lidi (ja + 2 hodne zravi chlapi), k setu nosim jeste evernew kastulek, ve kterem prave zalevam ten kuskus, nebo v nem varim ovesnou kasi (tu si nosim v igelitovem pytli jako smes pripravenou z domova vlocky+susene brusinky apod.+orisky nebo co komu chutna) a taky nam to staci pro 3 lidi. Zadne talire a misky nenosime, jime to vsichni postupne z toho jednoho hrnce.

To asi ti žraví chlapi nemají rádi kuskus nebo máte další chody a kuskus je drobný doplněk a máte dost jídla přes den. Když se chci občas odbýt v práci k obědu a nemám moc hlad, dám si na kuskus asi 0,25 l vody (a k tomu třeba pesto). Na treku k večeři potřebuju jen pro sebe min. 0,5 l na kuskus a spíš víc na něco jiného, když nepočítám slitou vodu (přes den moc nejím).

Článek budu číst postupně a nad některými položkami se zamyslím (min. tou powerbankou se asi inspiruju, protože potřebuju novou), ale jinak nejsem fanda ultralight vybavení, pokud je za ultravysoké ceny (a to asi většinou je). Na mých dosavadních trekách jsem se bez něj obešel (i když něco by se asi do této kategorie dalo zařadit) a názor bych změnil asi jedině, pokud bych šel nějaký hodně dlouhý trek v odlehlé oblasti, což teď neplánuju.

Je pravda, ze doma by ten kuskus nejedli, ale kdyz jim nic jineho nezbyva :-) Mimo jine kvuli jejich zravosti nechodime do uplne odlehlych oblasti, takze vetsinou aspon kazdy druhy den to bereme bud pres hospodu nebo nejaky vesnicky obchod, kde se da koupit jidlo, a ten kuskus a vlocky jsou jakoby pro pripad nouze. Ale za sebe muzu rict, ze ja bych na tom v pohode vydrzela nekolik dnu po sobe a to by mi urcite na vareni stacil ten zakladni set s tim mensim hrnkem (mozna jsem v puvodnim prispevku spletla jeho objem a je to 0,6 l, no proste je to evernew set varic+male zavetri/stojanek+hrnek s poklickou). Jinak si to kazdy muze jednoduse vyzkouset doma pred nakupem, proste v nejake nadobe ohrat patricne mnozstvi vody a v jine (nebo i stejne) do toho dat kuskus/vlocky nebo cokoli potrebuje a potom vidi, kolik jidla z toho ziska a pro kolik lidi mu to mnozstvi bude stacit a podle toho si vybrat vybaveni a nakoupit. Ona na to asi neni nejaka univerzalni rada, protoze kazdej funguje jinak a ma ruzny potreby.

voughne

Super popis :) Hlavne ta kempingova vybava je pre mna velka neznama.

Ale k vybave - Salomon X Ultra 3 mam troje a jedne z nich zazivaju to co popisujes, v ohybe vznikaju diery, avsak vyzera to byt len latka, goretex vrstva sa zda byt neporusena. Bohuzial v recenziach to ludia spominali akosi casto. Dalsie 2 pary su v poriadku, takze neviem co si mam o tom mysliet. Topanky su vsak to najlepsie, co som kedy na nohach mal. Este mi vyborne sedia Merrel, ale vsetky 3 co mam, sa pre zmenu rozliepaju.

Ja som na cesty prestal brat dlhe tricka. Staci mi arm warmer, napr. Odlo Ceramiwarm.

Xero shoes su vyborne (Cloud sa mi lepsie obuvaju), lacnejsia (ale o nic horsia) verzia z Decathlonu su Forclaz bivaku 500.

Na skrini mam tiez Osprey aj MSR, cakaju na svoju sancu do Compostely :D Ako tak citam tvoj zoznam, tak ja mam vlastne takmer vsetko co na cestu treba, ostava mi uz len ta kempingova vybava ...

Andrea_Pernik

Diky :) Ja tym Salomonom asi dam este jednu sancu a podla toho sa uvidi. Inak teda tiez ich nemam derave skrz naskrz, nejaka vstva tam este stale drzi, takze ich stale nosim ak vyslovene neprsi.

Ten arm warmer neznie zle do urcitych podmienok. Zaujimalo by ma kolko to vazi :D

Tie Cloud vyzeraju o dost lepsie ako Z-trek. Na tych Z-trekoch ma prave trocha stve to obuvanie. A este su dokonca lahsie. Tak mozno casom, ked sa mi rozpadnu Z-treky ich vymenim :)

Tak si uzi Compostelu. Odkial planujes vyrazat?

voughne

Arm warmers verzia ceramiwarm (vo vlakne su keramicke castice kt. zadrziavaju teplo) vazia 30+30g vo velkosti L. Niekomu moze vadit slim fit prevedenie, ale tak nejako to na ruke drzat musi :)

Cloudy sa daju v niektorych velkostiach kupit za 18 €, ak ti ide o gramy, tak Genesis je jasna volba :)

Ta moja Compostela sa uz presuva 4 roky :D ,tusim nebude ani tento rok, ale tak raz sa tam hadam dostanem. Na cestu mam cca 10 dni, takze asi z Porta.

Osvezujici report.

Navic pripomnel, ze nam o svatcich odesla kuchynska vaha do kremikoveho nebe a musim koupit novou😁

Andrea_Pernik

Som rada, ze si v tom kazdy nasiel to svoje :D

Uf. Díky za vyčerpávající seznam. Manžel odjíždí na 6 neděl na Borneo a musí se vejít do 8 kg. Díky tobě mám dost inspirace na obměnu jeho  vybavení. Už vidím jak se dohadujeme o každou nabíječku a kabel k ní. Radši vyřadí něco z oblečení než aby se mu tam nevešla nějaká pro něho důležitá věc. Za sebe bych úplně vyřadila Imodium ( udělá víc škody než užitku ) a přidala více černého uhlí ( je to profesionální deformace ). Přeji do budoucna hodně krásných cest.

Andrea_Pernik

8 kg uz je celkom vyssi divci, tak drzim palce aby sa to podarilo :) Narozdiel odo mna budete asi viac riesit dazd nez nizke teploty.

S tym imodiom nesuhlasim, ono totiz zalezi co povazujes za uzitok. Ked 6:55 este series v kempe a do 8:00 musis prejst cez branu Machu Picchu, kam sa dostanes po nekonecnych schodoch s prevysenim 500 m, tak mas ine priority nez zdravie :D Alebo ked dobiehas posledne colectivo, ktore ti po ceste zastavi len raz - pri vystupe... Ale chapem co tym myslis a mas pravdu. Nenapadlo ma to v clanku speficikovat, takze to editujem. :)

Matho

Toto nie je zrovna môj štýl cestovania, ja som skôr hotelová krysa, ale pred takýmto článkom Andrea, skladám z hlavy imaginárny klobúk.

Andrea_Pernik

Fiiiha, tak od hotelovej krysy si to vazim o to viac :D

Jojo. Po dlouhé době super praktický příspěvek od cestovatelky pro cestovatele. Díky za spoustu  inspirace A smekám před tebou co se tvojí sólo cesty týče.

Andrea_Pernik

Ja dakujem za pochvalu :)

- Určitě se dá ušetřit váha na spacáku (mám letitý Cumulus Light Traveller či co, přesný název nepamatuju, cca 750 g) a do chladných podmínek přibalit třeba péřové botičky, teplejší čepici atd. Nižší hmotnost a lepší izolace ovšem znamená výrazně větší cenu.

- vložka do spacáku dle mě blbost, lepší je si vyhradit spací leginy a triko s dlouhým z merina, plus doplnit viz výše.

- batoh bez zádové výztuhy je super, když víš, jak správně zabalit. Mám Gossamer Gear Kumo (36 l), do boční kapsy se v pohodě vejde stan (mám Tarptent Motrail, pro dva cca 1 kg, ale není samonosný, staví se na trekové hůlky). Na víkendovku mimo zimní období se včetně jídla vejdu luxusně, na týden to je už s jídlem hodně natěsno. Gossamer Gear má i batohy s větším objemem, opět - nejsou levné. Obecně bych UL batoh, pokud chceš přejít na UL výbavu, kupovala až jako poslední.

ad kosmetika - používám Dr. Bronner´s Soap (tekuté, multifunkční, slouží coby mýdlo, šampon, pasta na zuby atd). Preferuju jednu multifukční věc místo třeba tří jednotlivých.

No a pak se vždycky dá uříznout kus rukojeti od zubního kartáčku:-))) Doporučuje 10 z 10 gramhoničů!

- Spacak tiez pouzivame Cumulus, mame 2 jeden ma cca 600 gramov druhy cca 700... napriklad v Gronsku boli uplne super ked bolo tak od 0 do 5 stupnov, nad 5 stupnov uz v nom nevydrzim a pod 0 som este neskusal :) ...

- vlozku do spacaku tiez nepouzivam vobec a ani som nikdy nemal pocit ze by som ju potreboval

- batoh pouzivam HMG 3400 Southwest, je sice drahy, ale za mna perfektny... ma 55 litrov a cca 900 gramov... perfektne sa nosi a ani pocas tury v celodennom dazdi vobec nepremokol...

Andrea_Pernik

Tu vlozku normalne nepouzivam ani ja. Kedze uz nebol budget na lepsi spacak a bala som sa, ze s komfortom -3 a limitom -9 to nedam (niekedy bolo v noci -10), tak som dufala v to, ze ma to zachrani. Nabuduce si radsej kupim teplejsi spacak (alebo tie perove boty) a vlozku necham doma.

K tomu stanu na turisticke palicky - okrem tejto vypravy ich vobec nepouzivam, takze to by asi neklaplo.

S tymi batohmi ma nahlodavate :) Prekvapuje ma, ze maju dost dobru nosnost. Ale dobra poznamka, ze je lepsie ho kupovat az na konci. Najprv chcem prehodnotit svoj vztah k plynovym a liehovym varicom :) Co mi pripomina, ze som zabudla na zavetrie, to mi na ceste celkom chybalo.

Inak diky za tipy :)

Děkuji za skvělý popis potřebných věcí, sice na podobnou cestu už těžko pojedu, i tak spousta inspirace a tipů na kvalitní výrobky. Obdivuju , na jak dlouho jste se vypravila .Moc užitečné.

Andrea_Pernik

Dakujem, som rada, ze vam to pride uzitocne :)

Super detailny drilldown! ;)