Cestovní lékárnička

2019-08-14T13:02:36+02:00

Cestovní lékárnička jde ruku v ruce s očkováním a i v tomhle případě přeje štěstí připraveným. Navíc s pořádnými zásobami léků se nemusíte tolik strachovat ani o sebe samotné, ani o svou rodinu a kamarády, kteří s vámi cestují. Zdravotní služby v mnoha zemích zdaleka neodpovídají našim standardům a někdy nám tak nezbývá nic jiného, než se spoléhat na své vlastní léky z domova. Na asijském venkově jen horko těžko narazíte na kvalifikovaného doktora a řádnou nemocnici. Kvalitní lékařská střediska se nachází jen ve velkých městech a jejich cena je více než vysoká. Ani v Latinské Americe není situace lepší. Záchranka na místě nebude do 15 minut a bez španělštiny se u doktora také ve většině případů nedomluvíte. Proto vám opět klademe na srdce zajistit si před cestou kvalitní cestovní pojištění s vysokým plněním, které pokryje případné náklady na ošetření nebo hospitalizaci.

Co má obsahovat správná cestovní lékárnička?

Léky

• Léky na průjem: Endiaron, Smecta, Imodium, živočišné uhlí
    Černé uhlí pomůže při případné otravě jídlem. Váže na sebe škodlivé látky a pomáhá je vyloučit z těla ven. Pokud na průjmy trpíte často, používejte před cestou probiotika.
  • Antibiotika na průjem: Ercefuryl
    Průjem je jeden z nejčastějších problémů, které trápí cestovatele po celém světě. Ercefuryl je ideální k léčbě akutních průjmových onemocnění a je vhodný zejména u cestovního průjmu.
  • Léky na bolest: Nurofen, Ibalgin
    Obsažená látka ibuprofen tlumí bolest, zánět a snižuje horečku.
  • Léky na alergii: Zyrtec, Claritine, Fenistil gel
  • Antiseptická a antibakteriální mast: Betadine
    Mast je vhodná na popáleniny, řezné a tržné rány i odřeniny.
  • Antiseptická a antibakteriální mast: Ichtoxyl
    Ichtoxyl mast známá také pod názvem černá mast léčí drobnější hnisavé rány a pomůže hnisu z rány ven.
  • Antibiotika: Azitromycin
    Pokud trpíte na hrudní, krční a nosní infekce, určitě si nechte od doktora předepsat antibiotikum. Přechody z tepla do zimy nedělají mnohým z nás dobře. Váš lékař vám poradí, které antibiotikum je nejvhodnější.
  • Léky na záněty močových cest: Urinal/Uroval akut, urologický čaj
    Pokud trpíte na problémy s močovými cestami, raději si vezměte zásoby z domova. V některých rozvojových zemích budete tento druh léků shánět marně.
  • Lék na mořskou nemoc/nevolnost: Kinedril, pastilky se zázvorem
    Takzvaná kinetóza trápí nejen děti, ale také dospělé. Alternativou ke Kinedrilu mohou být pastilky se zázvorem, které také pomáhají při nevolnosti při cestování.
  • Mast na spáleniny: Calcium panthotenicum, Aloe vera gel
    Calcium panthotenicum pečuje o spálenou kůži během opalování, ale hodí se i na jiné spáleniny. Spálenou kůži výborně zklidní také aloe vera gel.
  • Tabletky na bolest v krku: Šalvějové pastilky, Tantum verde
    Při častých přesunech dopravními prostředky naše tělo dostává opravdu zabrat. Obyvatelé tropů milují klimatizace a leckdy vozy připomínají spíš pojízdné ledničky, což neocení především naše mandle a krk. Šalvějové pastilky chutnají moc dobře a fungují jako prevence bolesti v krku.
  • Dezinfekce: Septonex sprej, Dettol antiseptický sprej (pro děti)
  • Léky, které pravidelně užíváte

Léky ale vždy užívejte s rozumem, dle informací obsažených v příbalovém letáku a dle pokynů vašeho ošetřujícího lékaře nebo vašeho lékárníka.

Zdravotní vybavení

• Pinzeta
  • Zavírací špendlík

Pro pobyt v přírodě

• Opalovací krém s vysokým faktorem (30/50 SPF)
  • Repelent:
    Zakoupit můžete některý z osvědčených repelentů na bázi DEET nebo přírodní verzi repelentu či éterický olej z citronely, který hmyz také odpuzuje.
  • Tablety na čištění vody: AQUASTERIL CAMP tabletky, Lifestraw láhev, SteriPEN
    Pokud se chystáte na putování do míst dále od civilizace, kde by mohla být nouze o nezávadnou vodu, raději do batohu přibalte tabletky na čištění vody. Alternativou k tabletkám je UV lampa pro čištění vody, která se prodává pod názvem SteriPEN nebo Lifestraw láhev, kde se voda čistí filtrem v láhvi a vy můžete pít vodu z jakéhokoli zdroje.

Kde lékárničku přepravovat?

Tabletky můžete bez problémů přepravovat v příručním zavazadle. Problematické budou samozřejmě tekuté léky, pro něž platí stejná pravidla jako pro ostatní tekutiny přepravované v příručním zavazadle. Tekutiny musí být v balení o maximálním povoleném objemu 100 ml a celkový objem všech přepravovaných tekutin pak nesmí přesáhnout 1.000 ml.

Nůžky, desinfekce a repelenty přibalte do odbaveného zavazadla. Hrozí vám, že s nimi neprojdete bezpečnostní kontrolou, jelikož budou považovány za nebezpečné předměty.

Závěr

U cestovní lékárničky určitě neplatí, že méně je více, a tak v tomhle případě místem určitě nešetřete. Nikdy nevíte, co vás na cestách čeká, a pokud nebudete léky potřebovat vy, můžou se hodit někomu jinému.

Pokud nemáte domácí zásobu léků a dalších zdravotních pomůcek, můžete si cestovní lékárničku zakoupit v Cestovatelském obchodě.

Autorem článku a všech tipů je cestovatelka Adéla L.