Zavazadlo dokoupení

Jak dokoupit odbavené zavazadlo k letence

2020-02-01T22:52:03+01:00

Časy, kdy letecké společnosti ke každé letence dávaly odbavené zavazadlo zdarma, jsou pryč. Ačkoli si spousta z nás i při delších cestách vystačí jen s příručním zavazadlem, někdy není zbytí a větší kufr, který pošleme do podpalubí letadla, si vzít musíme. Jak a kdy ho k letence dokoupíte a kolik bude stát? Na to se společně podíváme v tomto článku.

Pokud jste v létání nováčky a příliš se neorientujete v základních pojmech, podívejte se na náš obecnější článek o tom, co je vlastně odbavené zavazadlo

Jak poznám, že odbavené zavazadlo není v ceně letenky

Seriózní prodejce při kupování letenky by vám měl vždy podat jasně viditelnou informaci, jestli je daný tarif se zavazadlem nebo bez zavazadla. Například při koupi přes náš vyhledávač je informace viditelná hned na první pohled:

Ukázka letenky bez odbaveného zavazadla

Ukázka letenky s odbaveným zavazadlem

Pokud kupujete přímo přes web letecké společnosti, nabídne se vám několik různých variant tarifů, přičemž ta nejlevnější většinou obsahuje pouze příruční zavazadlo.

V dnešní době se dají vypozorovat i obecnější pravidla. Například u letů v rámci Evropy nebo u nízkonákladových společností na letenku obsahující automaticky i odbavené zavazadlo nenarazíte téměř nikdy.

Odbavené zavazadlo už nemusí být v ceně ani na dálkových letech.

Na světě už existuje jen poměrně malý počet aerolinek, které odbavené zavazadlo nabízí na všech svých trasách. Mezi ně patří třeba Turkish Airlines, Qatar Airways, Emirates, Air China, Thai, Eva Air, Korean Air, Virgin Australia, Southwest Airlines a další, především asijské společnosti.

Kde a kdy máte zavazadlo dokoupit

Zjistíte-li, že zavazadlo není v ceně letenky, existují v zásadě 4 možnosti, kdy ho dokoupit. Téměř vždy vyjde nejlevněji koupě přímo přes web dané letecké společnosti.

Rovnou při koupi letenky

Nakupujete-li letenky na webu letecké společnosti, vždy se vám nabídne více různých tarifů s různými cenami, přičemž ty nejlevnější obsahují jen příruční zavazadlo, zatímco dražší už v sobě skrývají i zavazadlo odbavené. Nastat přitom můžou 2 rozdílné situace:

• Výhodnější je vybrat tarif bez zavazadla a kufr přidat separátně až v dalším kroku (typicky u lowcostů, především Ryanair, Wizz Air nebo Air Asia),
  • Výhodnější je vybrat rovnou tarif se zavazadlem (většina klasických aerolinek).

Při nákupu přes zdánlivě levnější zahraniční prodejce (například při prokliku ze Skyscanneru) nikdy nekupujte zavazadlo rovnou, ale vždy až zpětně přes web letecké společnosti.

Zpětně po koupi letenky přes web aerolinky

Pokud nakupujete letenky přes jiné vyhledávače nebo se až později rozhodnete, že odbavené zavazadlo přece jen potřebujete, můžete ho přikoupit kdykoli přímo přes web aerolinky. Výjimku tvoří pouze lety do USA, kdy lze kufr koupit až na letišti.

Na webu konkrétní aerolinky se přihlásíte pomocí rezervačního kódu, který vám přijde v e-mailu s letenkou, většinou v sekci nazvané Manage Booking, My Bookings, My Trips apod. Zde už si najdete možnost přidání zavazadla.

Počítejte však s tím, že zpětná koupě bude vždy dražší u nízkonákladových aerolinek (klidně až o 50 % oproti přidání zavazadla přímo při koupi letenky), u klasických společností jsou pak rozdíly menší nebo žádné.

Až na letišti

Nejdražší možností je pak dokoupení zavazadla až těsně před odletem na letišti. U nízkonákladových společností počítejte s příplatkem kolem 50–60 % oproti přidání rovnou při koupi letenky, u klasických dopravců se příplatky liší, nejčastěji okolo 10–15 % navíc.

Pokud jde o lety mezi Evropou a USA, velmi často není možné zavazadlo zpětně dokoupit jinak než na letišti. V těchto případech mají se cena za odbavené zavazadlo pohybuje mezi 50 a 60 EUR.

Cena odbaveného zavazadla

Tarify bez odbavených zavazadel jsou perfektní pro cestovatele, kteří se dokáží sbalit jen do příručního zavazadla. Ale kolik vlastně celkem zaplatíte, když se omezovat nechcete?

• U krátkých linek v rámci jednoho kontinentu za odbavené zavazadlo připlatíte zhruba od 300 do 800 Kč za 1 směr,
  • U dálkových tras mezi kontinenty pak zhruba mezi 800 a 2.000 Kč za 1 směr.

Nemá smysl vypisovat přesné částky jednotlivých leteckých společností, každá aerolinka má rozdílné ceny v různých tarifech a na různých trasách. Detaily ke každé letecké společnosti naleznete v našich průvodcích aerolinkami.

Cena se vždy počítá za směr, nikoli za každý jednotlivý let. Pokud máte na jedné letence koupený let s přestupem, za odbavené zavazadlo platíte jen jednou.

Závěr

Před každým nákupem letenky je nutné počítat s tím, že odbavené zavazadlo nemusí být v základní ceně letenky. Ještě před tím, než kufr k letence přidáte, se rozmyslete, zda vám nakonec nebude stačit jen příruční zavazadlo. O tom, že se do něj lze zabalit i na delší cestu, píšeme například v článku Jak se zabalit do příručního zavazadla.