Ani tento den nemohu vynechat shrnutí uplynulého roku tak, jak to dělám už 8 let od samotného začátku cestovatelského portálu Cestujlevne.com. Pravdou však je, že by se dal shrnout do jedné věty, a to v následujícím znění:

Byl to rok 2020.

Což je z cestovatelského hlediska maximálně vypovídající. I přesto se pokusím vám dát detailnější vhled do toho, co se na portálu dělo.

Akční letenky? Letenky...?

Ale jděte... Zpočátku roku, ještě před objevením koronaviru, se moc akcí neodehrálo. Jednou z těch zajímavějších byla třeba Havaj z Prahy vč. zavazadel za 14 290 Kč. Šance proletu se bohužel později ukázala jako nulová, a tak veškeré akce před březnem bychom mohli přetáhnout zmizíkem a vůbec nic by se nestalo.

Zajímavou příležitostí, kterou zřejmě také mnoho cestovatelů nakonec propálilo stejně jako já, byl vstup do salónků po celém světě za 10 USD s DragonPass.

Přišel březen, duben, květen, červen... a jedinou světlou výjimkou v návštěvnosti našeho webu byla aprílová akce Covid III o podpoře cestovního ruchu, která se v jeden velký apríl skutečně odehrála i v realitě.

Společně se začátkem rozvolnění nám trochu, jak už bylo letos zvykem, vznikla panika a chaos ohledně semaforu. V pořadu DVTV jsem dostal možnost situaci objasnit a strhl mediální pozornost na web.

Červenec byl z pohledu cestovního ruchu obrovským nádechem. Akce se samozřejmě vztáhly jen na Evropu a vybrané státy, ale i přesto byl vidět hlad po cestování a všichni jsme nabyli dojmu, že je vše vyřešeno a může se začít cestovat. Velký omyl.

V létě vedly klasicky nízkonákladové aerolinky jako Ryanair a Wizz Air. Poslední 3 roky nic neobvyklého.

Nejčtenější akcí byl Mega hit v podobě 10 eurových letenek po celý rok včetně letních prázdnin z Vídně s Wizz Air. Kdykoliv. Kamkoliv.

Tím bych mohl výčet toho zajímavého za letošek ukončit.

S příchodem druhé poloviny srpna se totiž začaly zavádět chaotické restrikce v podobě zákazu letů, povinných testů či karantén. Ještě že tu byl Andrej a zachránil sezónu tuzemských dovolenkářů v Řecku.

Pak ale přišlo září, říjen... a už bylo všem jasné, že to nedopadne dobře.

A ačkoliv to naši konkurenti nesli těžce, my utlumili aktivitu a web jsme dočasně z pohledu akčních letenek převedli do hibernace. Nedávalo nám smysl psát a vyhledávat akce, když nikdo nevěděl, co se bude dít zítra, natož za měsíc.

Nechtěli jsme vám doporučit koupi letenky, kterou stejně neproletíte a budete řešit změnu či vrácení peněz do voucheru. Nebylo by to od nás fér.

Postupně se ale vracíme a s čistým svědomím doporučujeme cesty do států, které ani 8. vlna neuzavře a stále budou vítat turisty. Je to třeba Mexiko, Dominikánská republika a za jistých restrikcí Portugalsko.

Očkování je na obzoru a věříme, že se nakonec stane zázrak a před létem bude dostupná i široké veřejnosti. Zároveň věřím, že očkování otevře i dosud uzavřené oblasti jako je jihovýchodní Asie. Dřív jak v létě to určitě nebude.

Nebude se dát ještě v zimě cestovat do Asie – Thajsko, Malajsie, Filipíny, Indonésie (ano ani na Bali ne). A to i přesto, že všichni na sociálních sítí věří v opak. Nebudu tu zároveň tahat varianty jako 14 denní karantény či obchodní víza a obcházení pravidel.

Náš rok 2020 shrnuje graf návštěvnosti. Meziročně -50 %.

A co dál? Cestopisy, Čtvrtečník, Patreon a výhled do příštího roku

Cestopisy

Velkou radost nám dělají cestopisy a cestopisci. K dnešnímu dni na cestujlevne.com/cestopisy najdete na 770 čtivých a originálních cestopisů od vás cestovatelů, fotografů a dobrodruhů.

Za letošní rok jste si je přečetli více jak půl milionkrát.

Není pochyb o tom, že právě zde najdete ty nejčtenější travel blogery na československé scéně.

Jste pro mě velkou inspirací, že i v letošním roce jste si našli prostor jak k novým cestám, tak k jejím šíření pomocí cestopisů mezi běžné cestovatele a třeba i ty, kteří se letos za hranice nedostali. Kolikrát jsem je pročítal s tím, že jsem na cestě já sám a prožíval vaše zážitky. Díky!

Čtvrtečník

Tohle byla obrovská výzva. Někdy v půlce léta jsem se odhodlal k vytvoření pravidelného týdenního newsletteru. Ne tak ale obyčejného, aby se dal odflinknout za pár minut.

Každý týden vám přináším novinky ze světa cestovního ruchu i osobního života a snažím se detailněji rozebrat témata, která hýbou daný týden světem...

Kolikrát jsme se dostali do křížku ... covid, roušky, očkování ... ale i tak věřím, že pro vás byl přínosem stejně jako pro mne.

Je neskutečné každý týden číst desítky pozitivních reakcí, poděkování a chvály. Neskutečně mě tyto odpovědi nabíjí pozitivní náladou a já vám za to děkuji.

Čtvrtečník chodí všem, kteří mají aktivní odběr hlídače letenek. Dnes přijde samozřejmě také :)

Patreon

Protože letošní rok nebyl vůbec finančně vydatný a my chtěli i nadále tvořit nový obsah, museli jsme přistoupit k velkému kroku.

Poprosit vás o pomoc, tu finanční.

Založil jsem na platformě pomáhající tvůrcům financovat obsah jejich čtenáři účet a dvakrát nasdílel mezi vás. Díky tomu nám začalo 180 lidí měsíčně pomáhat pár korunami od 29 do 255 korun. Pro nás je to v době obrovského útlumu cestovního ruchu samozřejmě šance ne k přežití, ale ke kontinuálnímu rozvoji webu a možnosti tu být pro vás v plné parádě, až se zase začne cestovat.

Společně s tím vším je to pro mě osobně hlavně velký závazek k vám.

Strašně moc děkuji a pokud byste se chtěli přidat, můžete tak učinit zde patreon.com/davideiselt.

Příští rok

Tohle je velká otázka. Pro nás v současném stavu má smysl pracovat na průvodcích v evropských destinací a přinést vám do léta podrobně popsané největší letní trháky.

Společně s tím víme, že v létě se bude cestovat. Určitě budeme publikovat letenky a tipy na cesty, které vám ušetří peníze a nebudete se muset bát, že to nevyjde.

Mám v hlavě spoustu nápadů, které si ale žádají citelnější rozvolnění v podobě cestovatelských restrikcí. Tady jsem s plánováním opatrnější.

Nezbývá než doufat, že očkování zabere a budeme se zase všichni moci svobodně nadechnout.

Vážení cestovatelé. Děkuji vám za přízeň, které si letos vážím dvojnásob a do příštího roku vám přeji jen to nejlepší a pevné zdraví.