3. Dánsko
  4. Den v Kodani

Den v Kodani

Víkendový výlet do Dánska
Cestopis z roku 2019 napsal David Černý

Už několik let je jedním z mých snů vyrazit na sever, do Skandinávie. Když se tak v Říjnu objevil náhle volný víkend, rozhodl jsem se alespoň pro menší "ochutnávku" severu. Volba tentokrát padla na Dánské hlavní město, Kodaň.

Cesta začala, jako vždy, na pražském letišti, v mém oblíbeném terminálu 2. Odbavení i kontrola během 15 minut, jak už zde bývá zvykem, zde by se letadlo opravdu dalo při troše štěstí stihnout i při příchodu 30 minut před odletem. Vzhledem k časům, kdy od nás jezdí autobusy do Prahy, jsme na letišti byli asi o 7 hodin dříve. :D

Při výběru společnosti jsme mimořádně vynechali nízkonákladové společnosti a využili služeb ČSA (tj. nízkonákladovky jen službami, cenou už tolik ne).  Za 260Kč byla možnost přikoupení snídaně, což je sice dost, ale pořád lepší než hladovět. A upřímně, právě v Kodani by určitě nebyl problém dát za podobnou snídani i více.

(Pokud toto čte někdo, kdo se více zajímá o letadla, jednalo se o let OK504, letadlo Airbus A319-100, OK-MEL :D)

Snídaně v letadle ČSA, řekl bych, že si opravdu není na co stěžovat.
Výhled ze sedadla 8A

Let probíhal zcela bez problémů, tentokrát vše bylo úplně hladké, letušky milé, jídlo perfektní.

Po příletu jsme rychle proběhli letištěm a vyrazili na cestu do města. Po sedmi hodinách sezení v Praze na letišti a hodině sezení v letadle jsme došli k tomu, že bude nejlepší volba jít pěšky. Cesta zabrala přibližně hodinu, prošli jsme přes okrajové části Kodaně, přes jakýsi park (spíše les) a několik sídlišť. Poté nás už uvítal pohled na centrum města na druhém ostrově.

Výhled z mostu Langebro

Po krátké procházce následovala cesta přes zvedací most Langebro, který je jedním z pouhých dvou mostů pro silniční dopravu mezi dvěma ostrovy. Prvním úkolem v centru bylo najít nádraží, odkud večer odjíždí autobus, zjištění, že autobusové nádraží v Kodani znamená ulice obestavěná cedulemi "zastávka" a dvěma přístřešky o velikosti klasické autobusové zastávky nás celkem překvapilo. Ale co už...

První zastávkou bylo muzeum "Ny Carlsberg Glyptotek", vzhledem k tomu, že muzea ale nikoho z nás nějak příliš neberou, s prohlídkou zvenčí si všichni zcela vystačili. Naším hlavním cílem bylo jedno z nejznámějších míst v Kodani, a to bývalý přístav "Nyhavn". Po cestě jsme ještě stihli prohlédnout sochu "Biskupa Absalona?" a krásné náměstí "Kongens Nytorv". Po několika dalších krocích se v obzoru začaly objevovat staré lodě, a především, obrovské davy turistů.

Nyhavn byl původně využíván jako přístav. Dnes se jedná o jedno z nejrušnějších míst Kodaně, plné kaváren, obchodů, restaurací a dalších podobných podniků. Budovy kolem kanálu nejsou původní, jedná se "pouze" o stavby postavené podle dochovalých plánů.

Nyhavn
Pokud máte radši klidná místa, Nyhavn se vaším oblíbeným nejspíše nestane.

Následoval krátký odpočinek v parku Ørsteds. Jedná se o velmi krásný park s jezerem nacházející se v centru Kodaně. Přes den je zde poměrně klidno, večer, především, pokud je dobré počasí, toto místo vyhledává k odpočinku mnoho lidí, podle mých odhadů jak turistů, tak i místních.

park Ørsteds
Po cestě jsme narazili na menší "parkoviště". Opravdu to takto nevypadá jen v Amsterdamu ;D

Po odpočinutí v parku Ørsteds padlo rozhodnutí na oběd. Na to je ideální místo "Torvehallerne", kde se nachází obrovské množství stánků s občerstvením i restaurací. Pokud by se toto někomu z jakéhokoli důvodu nelíbilo, o několik metrů vedle se nachází všem dobře známý McDonalds.Nedaleko odtud se nachází renesanční palác "Rosenborg" , včetně zahrad a muzea s korunovačními klenoty. Pokud se někdo opravdu vyžívá v návštěvách muzeí, v této části města si najde zábavu na hodně dlouho.

Po cestě od paláce jsme narazili na další zajímavé stavby, o kterých jsme ani netušili. Jednou z nich byl například kostel "Sankt Petri Kirke". Pokud máte rádi výhledy, zajímavým cílem je také věž Rundetårn, která není sice příliš vysoká, i přes to ale může nabídnout krásný výhled na město.

Dále následovala už pouze cesta na "autobusové nádraží" spojená s "menší" procházkou po městě. Celkem jsme nachodili podle Google map 54km.

Autobus směrem do Prahy vyrážel z Kodaně, po jejímž opuštění se nám naskytl nejkrásnější výhled z okna autobusu, který jsem kdy viděl.

Nejkrásnější výhled z autobusu
A vyplouváme!

Následovala hodinová plavba trajektem (spíše plovoucím obchodním centrem) a zastávky v Rostocku a Berlíně. Další den ráno jsme se již probudili v naší krásné Praze, na autobusovém nádraží Florenc.

A jsme doma!

Neuváděl jsem zde úplně všechna navštívená místa, ale hlavně ta, která mě osobně zaujala. Kodaň je dalším z krásných měst, které stojí za to navštívit hned, jak se naskytne příležitost. Vzhledem k cenám zde ale nezapomeňte pořádně naplnit peněženku! ;)

Zážitky pro tebe sepsal David Černý

26. 11. 2019, poslední aktualizace 2019-11-26T20:43:17+01:00

David Černý žije v České republice a procestoval 10 zemí světa, nejvíce Evropu. Na Cestujlevne je už 4 měsíce, napsal pro tebe 3 cestopisy .