1. Cestopisy
  2. Evropa
  3. Ukrajina
  4. Kyjev a speciální Černobyl

Kyjev a speciální Černobyl

Tenhle podrobný cestopis je pro všechny lidi, kteří přemýšlí o návštěvě Kyjeva a Černobylu.
Avatar uživatele
Cestopis z roku 2019 napsal Jarda
Avatar uživatele

Zážitky pro tebe sepsal Jarda

22. 04. 2019, poslední aktualizace 2019-04-28T17:46:50+02:00

Jarda žije v České republice a procestoval 54 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 1 rok, napsal pro tebe 7 cestopisů .

Máš taky co říct? Napiš svůj cestopis na Cestujlevne.com

Krásné cestopisy bez znalosti
a nutnosti programování

Zaručená čtenost u cílové
skupiny z řad cestovatelů

Staneš se plnohodnotným
členem komunity

Poděl se o ně se svým prvním cestopisem ve světě cestovatelů na Cestujlevne.com.
Vytvoř si cestovatelský profil a staň se součástí komunity.

Vytvořit cestovatelský profil

34 komentářů

Komentuj, hodnoť nebo se na cokoliv zeptej.

Avatar uživatele
Zuzan

Perfekt!!!

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Díky!

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Milan Dvořák

Mohu potvrdit dobrou zkušenost s Chernobyl.wellcome. Výlet na dva dny určitě lepší než než na jeden den. Jen jedna malá technická, v zóně běžně měříte kolem 1mikroS/h, nikoliv 1mS/h (miliS/h). Vřele doporučuji také návštěvu raketové základny cca 300 km na jih od Kyjeva (u Pobuzke), kde je k vidění mezikontinentální raketa SS-18, silo včetně velitelského kontejneru. Jde se tam dostat se stejnou agenturou, ale můžete to zvládnout i sami. Koho zajímá, kouknětě na můj web, kam postupně dávám nějaké info (k této základně ještě ne).

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Dík za komentář a za připomínku o jednotkách. Upravím to. Na webu máš návštěvu Černobylu hezky popsanou, takže určitě taky doporučuji k přečtení.

Raketovka je prý fakt super. Spíš bych si tam ale zajel sám bez cestovky a domluvil si tam předem průvodkyni, která umí anglicky (už je to tu popsáno v jiném cestopise o Ukrajině) a spojil to třeba s návštěvou Oděsy.

před 10 měs
Avatar uživatele Petr76
Petr76

Snad se autor zase nenaštve, ale měl bych technickou poznámku se čísel týče... Spotřeba radaru Duga byla kolem skutečně kolem 30... ale MW (což je sice hodně, zhruba rovnající se výkonu jedno bloku uhlené elektrárny [v ČR např. Komořany, Malešice, Opatovice, Mělník I.], nicméně instalovaný výkon reaktorů Černobylské JE byl 4 x 1000 MW.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

V pohodě, za faktické připomínky a komentáře jsem rád. Blbé poznámky nesu hůř :D

Takže díky za připomínku a v cestopisu to upravím. Vycházel jsem z informací od průvodkyně, ale teď to googluji a máš pravdu :)

před 10 měs
Avatar uživatele
Milan Dvořák

Mám dvě poznámky:

1/ spotřeba Dugy. Musím říci, že jsem tento parameter zvláště nehledal, ale je pravda, že i průvodkyně udávala až spotřebu 30% z elektrárny (nespecifikovala, zda myslela jeden reaktor nebo výkon všech 4 instalovaných). Ani se nemluvilo o tom, jestli se nejednalo o součet "vysílač (cca 60 km od Dugy) + přijímač (Duga)". Mně se to tedy zdálo hodně, ale v elektrotechnice se nevyznám.

2/ Raketová základna na vlastní triko. Dopravit se tam není zase tak těžké. Já jel busem do Umanu a pak taxíkem. Taxi Uman - základna - Uman mě stál tuším 1200 hřiven. Problém je, že na základně nikdo anglicky nemluví. Kdo umí "nějak" rusky, tak to asi může dát (já se na to chystal, ruština kdysi plynně, nyní bídně). Jinak anglické průvodce mají cestovky. Já měl kliku, protože jsem se na místě přidal k výpravě cizinců, takže angličtina. A dobrá zpráva nakonec, napište případně "mojí" průvodkyni (angličtina), třeba se domluvíte - elena-smerichevskaya@yandex.ru

Již jsem dostříhal svůj film jak z Černobylu, tak ze základny. Časem dám na svůj web.

Přidat odpověď
před 10 měs

Ahoj,tvůj cestopis mě dost inspiroval,hlavně co se týká Kyjeva.Jedeme v červenci taky do Černobylu na dvoudenní s prohlídkou elektrárny,pak ještě na jeden den na raketovou základnu Pjervomajsk.Tři dny budeme v Kyjevě,aspoň máme nějakou představu co tam navštívit.Díky!

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Ahoj, díky moc, tyhle komentáře potěší nejvíc. Alespoň nějaká motivace do psaní dalších cestopisů :)

Tak to bude určitě parádní výlet a hlavně nebudete alespoň mrznout jako my :D

Na raketovou základnu se taky v budoucnu plánuji podívat v rámci nějakého roadtripu po Ukrajině. Vypadá opravdu zajímavě. Mají tam myslím vystavenou tu SS-18, o které píši v cestopisu.

Přidat odpověď
před 10 měs
Michal

Nádherný cestopis :-) Shodou okolností jsem se z Kyjeva a Černobylu vrátil v pondělí. Měl jsem jen jednodenní a méně zajímavou exkurzi. Mám tu pár postřehů:

- Žetonů na metro mi vždycky prodali, kolik jsem chtěl. Asi jsem měl štěstí. Jinak tam mají automaty na 10 UAH bankovku a vždy vypadne žeton + 2 UAH. S pár správnými bankovkami se tak dá udělat pořádná zásoba.

- Do budov se v zakázané zóně oficiálně nesmí, přesto se do nich stále chodí. Interiér asi nejzajímavější v jednom bezejmenném paneláku v Pripyati a pak plavecký bazén.

- Do sv. Ondřeje je někdy zavřený i samotný vstup na schody, ačkoliv by neměl. Letos jsem ho znovu nezkoušel.

- Určitě ještě doporučuji skanzen kousek od VDNCh a železniční muzeum na Vokzalne u peronu č. 14.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Díky za pochvalu a další připomínky :) Určitě jsem zapomněl na dost věcí :D

- Jooo mít u sebe ty správné bankovky :D Ještě jsem mohl zmínit, že na většině zastávek metra se dá přiložit k turniketu karta a zaplatit bezkontaktně.

- Ty interiéry jsme řešili už dole v komentářích, fakt záleží na průvodci a agentuře, protože moje příbuzné týden po mě na jednodenní exkurzi dovnitř nepustili. Ale bez nich to není ono. A jo plavecký bazén je opravdu zajímavý.

- Fakt i na schody? Asi když opravují exteriér? Protože exteriér vypadal už hotov a opravovalo se už jenom uvnitř.

- Jo jasně, ten skanzen Pyrohovo? Ten už jsme nestíhali :( A železniční muzeum jsem viděl akorát z okna na Vokzalne, taky vypadalo zajímavě.

před 10 měs
Avatar uživatele
Proky

U těch interiérů by mě pak akorát zajímalo, jak by to řešili v případě nějaké nehody. Přece jen ty domy už jsou ve špatném stavu. Při mé návštěvě Černobylu pár let (5?) zpátky jsme kromě školky v Kopači nebyli v žádném interiéru. Ač jsou samozřejmě fotky z bazénu, tělocvičny nebo domů a jejich střech hodně zajímavé, naše agentura zákaz respektovala.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Na začátku člověk podepisuje souhlas ve stylu, že celý pobyt v zóně a následky pobytu v zóně jsou na jeho nebezpečí. Takže podle mě by s tím agentura, ani průvodce problém neměli, ale byl by to problém toho daného člověka.

před 10 měs
Michal
  • Přidal se před 4 lety
  • Napsal 91 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-04-27T12:21:11+02:00)

@Proky: To bude záležet agenturu od agentury a ještě asi průvodce od průvodce. Přesně tak, baráky se pomalu rozpadají a za pár let nebudou vodit ani k Duze. Z toho, co jsem byl, mi připadala nebezpečná jen dřevěná podlaha v tělocvičně u bazénu. Ono součástí těch tour bývá i pojištění. Interiéry ale budou asi ve výlukách. Že by poukrajinsku člověka vytáhli ven kdyby něco?

Plus jak je tam hodně skupin - ti průvodci se mezi sebou znají a vědí, jestli je nějaká hlídka na blízku. Na tom to bude dost závislé taky.

@Jarda: Loni v březnu jsem se tam dvakrát pokusil dostat. Pokaždé, když podle webu měli mít otevřeno. A nic. Jinak přesně ten skanzen Pyrohovo. Pro ležérnější cestovatele klidně i na celý den.

před 10 měs
Avatar uživatele J0x
J0x

Skanzen je super, ale je celkem velký, takže půjčení kola není úplně špatný nápad.

Ty, kteří nestíhají samotný Černobyl, by mohlo zaujmout aspoň Muzeum Černobylu v Kyjevě.

S tím, že by v metru nechtěly pokladní prodat víc žetonů, než je cestujících, jsme se setkali jenom jednou, takže je to buď pravidlo, které skoro nikdo nedodržuje, nebo jen bábě docházely žetony.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Jo, muzeum Černobylu je fajn. Ale pokud člověk neovládá azbuku, tak je celkem nutnost vzít si audioprůvodce.

No teda my kde jsme kupovali žetony, tak tam byl nápis (i v latince), že se prodává pouze tolik žetonů, kolik je cestujících. Nechápal jsem. Ale jak už psali lidé pode mnou, dají se nakoupit žetony v automatu nebo platit bezkontaktně kartou u turniketu.

před 10 měs
Avatar uživatele J0x
J0x

Audioprůvodce se hodí, i když člověk azbuku ovládá. Kdo to má všechno číst? 🤣 Nejvíc mě zaujal seznam 9 bodů, co všechno soudruzi podělali - stavbu, předpisy, evakuaci... by mě zajímalo, kolik lidí ten dokument ve své době vůbec smělo číst.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Sub - Bohouš Kubart

Ještě něco k Černobylu: Z Česka se tam dělají zájezdy ve slevě za zhruba 3500 Kč. Dva dny přímo v zóně. Bydlení v Černobylu. A protože je tam český průvodce, a k němu ukrajinský , tedy kámoš, který umí zavřít oči když je potřeba. Jinými slovy můžete vlézt do jakého chcete baráku. Je pravda že nevím o zájezdu který by měl v programu přímo reaktor. Jinak ale mohu potvrdit že je to silný zážitek a jenom pro otrlé. Pro velmi otrlé.

K tomu co se tam tenkrát stalo, bylo už napsáno hodně. Samozřejmě shoda mnoha náhod a ukrajinského šlendriánství. Například: obsluha vůbec nevěděla že se stala tak fatální chyba. Něco bouchlo, sháněli dozimetry. Měli jen dva. Jeden nefungoval a druhý uměl naměřit jen nějakou maximální ale běžnou dávku. Protože naměřil to maximum co uměl, obsluha si myslela že ve skutečnosti je radioaktivita taková co ten přístroj naměřil. Ale ona byla mnohonásobně větší. Atd...

Poznámka k mapám: pochopitelně že 4 giga dat za 200 Kč je velmi slušné, ale offline navigace zdarma je ještě slušnější. A funguje i tam kde není signál.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Ano, Černobyl se dá určitě navštívit o dost levněji než mnou zmiňovaných 10 500Kč, obzvlášť ve slevě. Ale předpokládám, že ta naše cena byla způsobená právě tou čtyř hodinovou exkurzí přímo v elektrárně plus dopravou vlakem do a z Slavutyče.

S těmi interiéry v Pripjati je to ošidné. Podle mě to bez nich není ono, protože až tam na člověka dýchne ten absolutní zmar. Ale jak říkáte, určitě záleží na průvodci, na agentuře a na tom, jestli jde o jednodenní nebo dvoudenní zájezd (a musíte opustit nebo neopustit zónu po 17h). My jsme byli s chernobylwel.come a nejspíš díky tomu, že už jsme byli v Pripjati skoro úplně sami, tak interiéry nebyly problém. Týden po nás byli také s chernobylwel.come příbuzní na jednodenním zájezdu a do interiéru nesměli. Přeci jenom je to malinko nebezpečné, většinou je v interiérech všude po zemi sklo a třeba na té škole je poznat, že se začnou za pár let některé budovy hroutit.

S offline navigací máte pravdu. Občas jsme ji zkusili a fungovala fakt skvěle. To jsem také zapomněl zmínit.

Díky za připomínky a další postřehy :)

před 10 měs
Avatar uživatele
Proky

Jedna připomínkah – ta agentura, se kterou jsi byl, se jmenuje chernobylwel.com, nikoli chernobylwel.come. Máš to i v blogu, tak ať to lidi nemate.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Ne. Agentura se opravdu jmenuje chernobylwel.come - https://www.facebook.com/CHERNOBYLwel.come/ - chernobylwel.com jsou jejich internetové stránky. Ale jinak se jmenují opravdu chernobylwel.come.

před 10 měs
Avatar uživatele
Proky

Jo takhle, tak to sorry, beru zpět. Já měl za to, že mají název shodný s webovou adresou. Kdysi jsem na ně koukal, když jsem plánoval svou návštěvu Černobylu a evidentně jsem si to špatně zapamatoval a teď už jsem si to neověřil. Mea culpa.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Sub - Bohouš Kubart

Pár poznámek k Janukovyčově vile: Předně, areál nemá 1,5 km² ale 15 km². Všeobecný omyl je že tohle si nechal postavit Janukovič. Není to pravda, je to areál sovětských či lépe řečeno ukrajinských komunistů. Ten později užíval on jako prezident a pak si ho nějak přivlastnil. Levnou dopravu tam seženete příjmo z Majdanu. Dělají tam totiž organizované zájezdy autobusem. Ale bez prohlídky vily.

Metro v Kyjevě je jedno z nejlepších hlubších, ale možná ještě hlubší mákem. Ale přesné čísla samozřejmě nikdo nezná.

Pokud nechcete bydlet luxusně, zhruba 15 min. chůze od Majdanu Je malý hotýlek s dormitory za 30 Kč na noc. A ještě se tam domluvit anglicky.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Však také v cestopisu píšu, že Janukovyč si celý areál pouze nechal převést ze státního do soukromého vlastnictví, ne že by ho vystavěl. Ale máte pravdu, mohl jsem někam vměstnat větu, že areál si nenechal postavit přímo on, ale že byl postaven ještě za Sovětů a Janukovyč si ho upravil k obrazu svému.

Ano o těch organizovaných výletech z Majdanu vím, ale ani jsem se o tom nechtěl zmiňovat, protože bývají dost předražené. Je to trochu tourist trap pro lidi, kteří si předem nic nenastudují. Četl jsem, že někdy celodenní výlet stojí i 200 dolarů a navíc jak říkáte, nedostanete se do Honky. A ten uber za 200Kč mi přijde na takovou vzdálenost v pohodě.

K té rozloze, je pravda, že 1,5km2 mi také přišlo málo, ale nenašel jsem na internetu jiné číslo. 15km2 mi zase přijde moc, to bychom za 3 hodiny i s focením a zastávkou v garážích nedali. Napsal jsem proto přímo do Mezhyhirya national parku email s otázkou ohledně rozlohy, tak uvidíme, co odpoví :D

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Dostal jsem odpověď, že rozloha je 140 hektarů, tedy 1,4km2. Asi to dává smysl, když si člověk představí, že by celý park měl 3km na šířku a 500 metrů na délku. Přeci jenom k tomu Dněpru je tam pak ten sráz tím lesem, takže to asi trošku zkresluje.

Přidat odpověď
před 10 měs

Super cestopis, díky za něj, na podzim využiju. Ráda bych se zeptala, co ještě podle tebe patří do TOP 5. Dík za odpověď a přispívej dál.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Díky moc. Do těch mých TOP 5 cestovatelských zážitků? Takže samozřejmě jak už píšu v tom cestopisu, ty 2 dny v Černobylu. Dále bych tam zařadil - soukromou hodinu strávenou s tučňáky v Dubai Mall + poté ulovení podpisu Rogera Federera na místním tenisovém turnaji; návštěvu demilitarizované zóny a tunelů mezi Severní a Jižní Koreou; výhru 200 dolarů na ruletě v casinu v Macau; vrtulník nad New Yorkem a když mě známý vzal zastřílet si z pár pistolí a brokovnic do pouště za San Diego.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Michal Ďuriš
  • Přidal se před 3 lety
  • Napsal 24 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-04-25T09:09:17+02:00)

Pekne spisane, ja som sa tiez vratil z velkonocnej poznavacky Kyjeva a spokojnost. V kyjevskej lavre urcite nevynechat museum miniatur.

V hoteli ukrajina som bol aj ja a neodporucam, nestoji to zato. Bombu som tam sice nemal, elektrika tiez ok, zato mi vsak upratovacka presacovala ruksak a “pozicala” si 50 € , ked som spoznaval krasy Kyjeva.

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Wow, tak v takovém hotelu bych tohle nečekal. Každopádně zarazila mě absence trezoru na pokoji a raději jsem nosil všechny peníze u sebe a asi jsem dobře udělal.

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
tonic

tak v Cernobyle som bol pred mesiacom, no znovu by som si to zopakoval na tie dva dni. dobry zazitok si mal.

Do leteckeho muzea sa da ist aj v utorok a raz nas dokonca pustili aj v pondelok, len to sme nesli cez hlavnu branu, ale sme sli do budovy opodial, kde nam listky predali a mali sme cely areal len pre seba:)

Kyjev je super, bol som tam uz mnohokrat, ale vzdy sa da nieco objavit

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda
  • Přidal se před rokem
  • Napsal 66 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-04-24T23:51:57+02:00)

Přesně tak, Kyjev je hrozně podceňovaný. S tím muzeem... no co k tomu říct, typická ukrajinská organizace :D Ale tak o důvod víc se tam vrátit.

před 10 měs
Avatar uživatele J0x
J0x

Muzeum super, český autobus jsem tam opravdu nečekal. 😊 Řekl bych, že nejen Kyjev, ale většina Ukrajiny je hrozně podceňovaná. Pořád je dost lidí, kteří nechápou, proč by měl člověk chtít jet na výlet, nebo dokonce na dovolenou, na Ukrajinu. BTW jedna paní - hlídačka/průvodkyně z letadla se nás ptala na lety do ČR, prý se chtějí s kamarádkami konečně podívat do Prahy, tak jsem jí poradil, ať si koupí letenky s UIA rok předem; snad jim to vyjde. A v dalším letadle hlídal starší pán, který létal roky s Aerosvitem; pochvaloval si Thajsko, ale jak jsem mu okomentoval jeho zmínku o Pattayi, tak asi nebyl rád. 😂

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele
Kateřina Ostrá
  • Přidal se před rokem
  • Napsal 404 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2019-04-23T21:22:26+02:00)

Ahoj Jardo. Moc děkuji za cestopis, který mi padl do rány za pět dvanáct. Naprosto jsi mi rozsypal itinerář na "můj" Kyjev a Černobyl, kam jedu za měsíc :D :D Vůbec mi to ale nevadí, protože tvůj "průvodce" je zatím naprostá TOPka touto lokalitou. Jen si to napasuji na své 4 dny...

Cestopis jsem četla jedním dechem a dozvěděla se mrak cenných informací, díky nimž se tam teprv těším (srovnatelně, jak v šesti letech na Vánoce, resp. mikinu s Mickey Mousem prod stromkem)... Děkuji za to. Píšeš moc hezky, už se těším na další inspiraci!

před 10 měs
Avatar uživatele
Jarda

Ahoj, děkuji mockrát, zrovna od tebe je to opravdu pocta, protože tvoje cestopisy tu považuji snad za nejlepší :D Takže se těším i na další o Kyjevě a Černobylu :D

Přidat odpověď
před 10 měs
Avatar uživatele

Nechceš klikat? Přidej se mezi nás! (pokud nejsi robot)

 
 

Další cestopisy, které napsal Jarda

❤️ Oblíbené
Čtení na 19 minut
Bulharsko podle KAČKY
Avatar uživatele
Jarda 2020-02-21T11:13:52+01:00 9 komentářů
Bulharsko 2020

Cestopis, ve kterém se nedozvíte v podstatě nic, co už byste nevěděli od Kačky.. Úvodem úvodemNejprve bych chtěl poděkovat Kačce a jejímu cestopisu o Sofii (https://www.cestujlevne.com/cest...kacku-1096), ze kterého jsem čerpal spoustu informací a inspirace. Itinerář jsem ale…

❤️ Oblíbené
Čtení na 31 minut
Co dělat v Istanbulu, když jste už viděli všechny mešity
Avatar uživatele
Jarda 2020-02-02T20:01:05+01:00 12 komentářů
Turecko 2020

Když se mě v mladí ptali, kam chci cestovat, Turecko byla moje 96. volba. Úvodem(Název a úvodní větu cestopisu neberte vážně, je to jen můj trapný smysl pro humor).Turecko nikdy nepatřilo k mým vysněným destinacím. Ba naopak existovaly desítky jiných zemí, kam jsem se…

❤️ Oblíbené
Čtení na 43 minut
Setkání s tarantulí na Kypru
Avatar uživatele
Jarda 2019-12-07T21:39:11+01:00 46 komentářů
Kypr 2019

Aneb jak najet za týden 1100km křížem krážem po Kypru a přežít útok tarantule.. Setkání s tarantulí na KypruÚvodemPro Kypr jsme se rozhodli absolutně last minute. Abyste měli představu jak moc last minute, tak jsme prostě zadali na skyscanneru odlet z Prahy za 4 dny a přílet…

❤️ Oblíbené
Čtení na 33 minut
Týden na jihu Finska
Avatar uživatele
Jarda 2019-08-26T20:01:53+02:00 13 komentářů
Finsko 2019

Proč jsou Finové nejšťastnější národ na světě?. ÚvodemProč Finsko? Proč drahé Finsko uprostřed sezóny s nevychytanými akčními letenkami? Přemýšlím, co napsat jako chytrou odpověď, ale asi mě nic nenapadá. Takže protože proto. Ne vážně, Finsko bylo…

Další cestopisy