Cestopis

Z Nové Anglie přes New York do Washingtonu

Za (nejen) vojenskou historií USA
Cestopis z roku 2016 napsal lemming46

Moje první a zatím poslední návštěva USA. Dva týdny na severovýchodě v červnu 2016, rovnoměrně rozdělené na oblast Nové Anglie a trojici NYC - Philly - DC. Pojďme si na fotkách projít místa, která podle mě stojí za pozornost a některá nejsou moc v hledáčku zahraničních návštěvníků. Řazeno víceméně chronologicky tak, jak fotky vznikaly během cesty. Nepůjde o klasický cestopis, ale spíš takový fotoblog. ;)

V centru Bostonu nemůžete minout budovu staré radnice. Přímo před ní došlo v březnu 1770 ke střetu mezi britskými vojáky a rozvášněným davem, po kterém zůstalo 5 mrtvých kolonistů.

Old State House, Boston

Událost známá jako Bostonský masakr byla jedním z řady incidentů, které nakonec vedly k revoltě proti britské monarchii a válce za nezávislost.

Pár kroků od centra Bostonu v Charlestonu je zakotvena fregata Constitution, hrdinka války s Británií z roku 1812.

USS Constitution

V souboji s britskou fregatou Guerriere dostala přímý zásah dělové salvy, která loď nepoškodila, ale odrazila se od jejího boku. Loď tak získala přezdívku Old Ironsides. V aktivní službě je nepřetržitě od roku 1797 a je tak nejdéle sloužící lodí amerického námořnictva.

Kousek od Constitution je torpédoborec Cassin Young, účastník bojů WW2 v Tichomoří.

USS Cassin Young

Z Bostonu se přesuneme půl hodiny vlakem na sever. Salem je jedno z nejstarších amerických měst a historie tu je cítit na každém kroku.

Salem

Nejtemnější kapitolu z historie města si lze připomenout v muzeu věnovaném čarodějnickým procesům. Během nich bylo v letech 1692-93 popraveno většinou oběšením 20 lidí.

Salemu a jeho historii věnoval román The House of Seven Gables (Dům se sedmi štíty) spisovatel Nathaniel Hawthorne. V temné duchařské story hledali inspiraci i pozdější autoři E. A. Poe a H. P. Lovecraft.

House of seven gables, Salem

Opačným směrem než Salem je z Bostonu městečko Quincy. Adams National Historical Park je instituce věnovaná druhému prezidentu USA. Nabízí prohlídky rodného domu Johna Adamse a domu, kde žil se svojí ženou Abigail. Ve svojí době byl Old House jedno z nejluxusnějších sídel v USA a tak byla část vybavení použita pro zařízení Bílého domu ve Washingtonu.

Rodný dům Johna Adamse, Quincy
Old House, Quincy

Město Concord je jednak typické novoanglické město s některými klenoty zdejší architektury.

The Wayside
Louisa May Alcott's Orchard House

Ve Wayside žil mj. už zmíněný N. Hawthorne, Orchard House je dějiště románu Malé ženy.

Hlavně tu ale začala ostrá fáze americké revoluce a války za nezávislost. 19. března 1775 došlo ve městech Lexington a Concord k prvnímu ozbrojenému střetu mezi britskými vojáky a lokální milicí. Britský oddíl se po střetu v Concordu vydal na ústupovou cestu zpátky do Bostonu. Zpráva o bojích se bleskurychle rozšířila po okolí a na Brity se ze všech stran začaly valit útoky místních ozbrojených kolonistů. Britský ústup probíhal po trase, kterou dnes připomíná Minute Man National Historical Park.

Ale nejenom válčením živ je člověk. Na dostřel od Bostonu v Cambridge najdeme areál nejstarší americké univerzity - Harvardu. Za návštěvu určitě stojí zdejší Muzeum přírodní historie.

Harvard

MIT sice není tak starý jako Harvard, ale za vidění stojí taky. Jednak kvůli originální architektuře.

MIT

Ale hlavně - kde jindete seženete plyšový virus jako suvenýr?

MIT Museum

Poslední rozloučení s Bostonem...

Boston

A vydáme se na jih. První zastávkou je Fall River.

Lizzie Borden B&B

V tomhle domě došlo 4.srpna 1892 k brutální dvojnásobné vraždě. Andrew Borden a jeho druhá žena Abby byli zabiti mnoha údery sekyrou do hlavy. Hlavní podezřelou se stala dcera zavražděného Lizzie, ale nakonec byla pro nedostatek důkazů zproštěna obvinění. Zemřela ve Fall River v r. 1927. Dnes je v domě muzeum a můžete tu i přespat, třeba přímo v místnosti, kde byla zavražděna Abby. Kdybyste z nějakého důvodu nemohli usnout, můžete zkusit básničku na dobrou noc:

Lizzie Borden took an axe / And gave her mother forty whacks. / When she saw what she had done, / She gave her father forty-one.

Ale to byla jenom taková odbočka, kvůli Lizzie tu nejsme. Jsme tu kvůli tomuhle:

Battleship Cove

Battleship Cove, zátoka bitevních lodí. Máme tu hned čtyři kousky. Torpédoborec Joseph P. Kennedy Jr.

Východoněmecká korveta Hiddensee.

Hiddensee

Ponorka Lionfish.

A bitevní loď Massachusetts, posádkou nazývaná Big Mamie. Účastnice bojů WW2 v severní Africe a v Pacifiku.

Massachusetts
Válečná kořist

Další zastávku si dáme v Mystic ve státě Connecticut. Součástí zdejšího námořního muzea je zachovalá velrybářská loď z 19. století Charles W. Morgan. Návštěvu lze spojit s prohlídkou nedalekého akvária.

Mystic Seaport Marine Museum
Charles W. Morgan
Mystic

Cambridge a Harvard jsem už viděli, další univerzitou ze sdružení Ivy League je Yale, založená 1701. Za vidění stojí i zdejší muzeum umění.

Yale university, New Haven
Yale

A z klidného univerzitního New Haven rovnou po hlavě do bláznivého hektického New Yorku.

Times square, NYC
Times square

Naštěstí i tady se dají najít klidnější místa. ;)

USS Growler

Ponorka Growler kotví hned vedle téhle krásky.

USS Intrepid

Intrepid. Letadlová loď má za sebou bohatou kariéru zahrnující boje WW2 v Tichém oceánu, podporu při návratu vesmírných lodí NASA nebo službu ve Vietnamu. Top of the rock mi časově nevyšel... (ok, malá lež, ani jsem ho neplánoval), ale výhled na Manhattan z paluby letadlové lodi také není špatný.

Orchard Street je ulice v místech, kde kdysi bydlela nejchudší část obyvatel New Yorku. V jednom domě dnes sídlí Tenement Museum, které nabízí pohled na několik zrekonstruovaných bytů z přelomu 19/20. století. V rámci prohlídky se seznámíte i s příběhem některých rodin, které tu bydlely.

Tenement Museum

Z New Yorku se přesuneme do Philadelphie. Na to, že tu podle některých názorů nic k vidění není, tu je k vidění docela dost věcí. Například zdejší námořní muzeum popisující počátky budování US námořnictva. Součástí expozice je válečná loď Olympia z doby WW1 nebo ponorka Becuna.

Independence seaport museum, Philadelphia

Pojďme z muzea na druhý břeh řeky Delaware. Camden už není Pennsylvania, ale New Jersey, a jak název napovídá, najdeme tu - bitevní loď New Jersey. ;) Jde o nositelku největšího počtu vyznamenání, za svojí bohatou kariéru se účastnila bojů WW2 proti Japonsku, korejské a vietnamské války a o fous jí unikla i první válka v Zálivu. Tři hodiny strávené prolézáním všech koutů lodi byly pro mě asi nejlepší zážitek v porovnání i s těmi ostatními loděmi z jiných měst. Intrepid je přece jenom už spíš muzeum než nějaká věrná historie, a Massachusetts nebyla špatná, ale NJ byla prostě ještě o fous lepší.

Zpátky do Philly. V budově Independence Hall se scházel druhý Kontinentální kongres, který přijal Deklaraci nezávislosti, a později zde byla přijata ústava USA.

Independence Hall

Ve městě je i údajně nesjtarší ulice v USA.

Elfreth's alley

Betsy Ross House je dům švadleny, která ušila první vlajku USA.

Betsy Ross House

Eastern State Penitentiary je bývalá věznice sloužící v letech 1829-1971, svého času nejdražší stavba v USA a vzor reformního přístupu k trestům. Mezi zdejší nedobrovolné hosty patřil třeba Al Capone.

Kousek od "Rockyho schodů" najdeme Boathouse Row, řadu domů z 19. století na břehu řeky s nevyslovitelným názvem.

Boathouse Row

Poslední zastávku si dáme ve Washingtonu. Jedno z muzeí Smithsonian Institutu je věnované původním obyvatelům Ameriky. V sekcích věnovaných jednotlivým indiánským kmenům je představena jejich životní filozofie a národní legendy.

Následuje popis vztahů některých kmenů s expandujícími USA. Historie plná násilí, křivd, nevýhodných a neustále porušovaných smluv, nucených přesídlení, v konečné fázi pak i odebírání dětí na "civilizační převýchovu".

Spravit chuť si můžete procházkou po Mallu, návštěvou některého z dalších muzeí, nebo třeba zajít do knihovny.

National Mall, Washington, DC
National Air and Space Museum
Thomas Jefferson's Library

Ve Washingtonu náš dvoutýdenní výlet zakončíme. Pro někoho to bylo připomenutí už navštívených míst, pro někoho třeba  inspirace pro nějakou příští cestu. Snad to nebyla pro nikoho ztráta času. ;)

Washington Monument

Zážitky pro tebe sepsal lemming46

14. 06. 2019, poslední aktualizace 2019-06-17T18:15:12+02:00

lemming46 žije v České republice a procestoval 28 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 3 roky, napsal pro tebe 2 cestopisy . Má své stránky https://www.zonerama.com/Lemming46/233995.