Za polární září a sobím burgerem do Kiruny

Vidět soba, sníst soba? Vidět polární záři? 3x ano!

Cestopis z roku 2022 napsala Klaruse

Jak se ti cestopis líbil?

Zážitky pro tebe sepsala Klaruse
Cestopis byl naposledy aktualizován 2022-04-17T13:57:10+02:00

Klaruse procestovala 23 zemí světa světa, nejvíce Evropu a Střední Ameriku. Na Cestujlevne.com se přidala před 9 lety a napsala pro tebe 6 úžasných cestopisů.

Zobrazit profil

Do NP Abisko v létě jeď a ani na pobyt nemusíš šetřit. Je tam zdarma k dispozici tábořiště Nissonjokk po krásných 4,5 km od vlaku podél řeky, případně i ubytko u této stanice nebo levnější hostel u vedlejší stanice směr východ. Abisko je malé, stačí pár dní, ale doporučuju ho spojit s Lofoty. Vlakem to je kousek krásnou tratí do Narviku a pak se dá jet busem, půjčeným autem nebo stopem. Z Lofot pak trajektem do Bodo a letadlem nebo i vlakem. Já to jel opačně, fotky mám tady (Abisko je kousek za půlkou alba): https://eu.zonerama.com/liborste...um/5645426

Klaruse

Děkuju moc za tip! Ukládám si :) Určitě to ráda spojím s Lofoty, minimálně podle fotek je to tam naprosto skvělý.

Lucie _B

Díky moc za postřehy a nádherné fotky. Dál než do Osla a Stockholmu jsem se zatím nepodívala. Krmení sobů a jízda na skútrech musel být skvělý zážitek. Sobí maso i gin bych taky zkusila hned. Za polární září, do Kiruny, a obecně na sever Evropy bych se strašně ráda vydala, jen je to prostě tolik peněz, že vždycky raději vyjedu někam o dost levněji za teplem. Třeba příště.

Klaruse

Děkuju moc za reakci ♥ zkuste třeba Tromso, i na víkend, dají se tam pořídit relativně levné letenky, polární záře je tam víc jak častá :)

Tromso může být dobrá volba, i když obecně na pobřeží je menší pravděpodobnost jasné oblohy a během pár dní se nemusí zadařit vidět polární záři. My jsme ji viděli až 4. a 5. večer. Před tím bylo v noci zataženo a ve finském Kilpisjarvi 3. noc se obloha místy protrhávala, ale záře nebyla. Byl jsem tam před 6 lety taky začátkem března.

Tromso se dá zvládnout i relativně levně, pokud jede víc lidí. Ve čtyřech lidech vyjde jednoduchá malá chatka v kempu na jižním okraji města za mostem na osobu levně (kuchyň, WC a koupelna je v budově asi 100 m od chatek a jsou tam když tak i větší a vybavenější). Kemp je místy dost osvětlený, tak je lepší z něj někam popojít, ale my viděli zelenou záři pouhým okem i z nejosvětlenějších míst po vylezení z kuchyně. Předchozí večer jsme měli lepší místo - kemp v Birtavarre východně od Tromso a geomagnetickou bouři, ale to byla vidět jen bílá záře (lepší by ten večer byla jižní Skandinávie) a fotky byly mnohem barevnější než pozorování, jak píše Klaruse.

Auto tedy není nutné a do kempu lze dojet z letiště busem MHD s přestupem nebo pak z centra přes most pěšky, ale doporučuju půjčení auta na výlety a možnost přespání i jinde, i když i bus se dá využít na dojetí mimo Tromso přes den.

Nevím, jestli jsou v Tromso ty drahé aktivity pro turisty. Pokud ne nebo se jim člověk vyhne, nebude to drahé. My měli sněžnice z českých půjčoven s sebou a běžky jsme si ve Finsku půjčili levně. Fotky mám tady:

Klaruse

V Tromso jsou drahé aktivity pro turisty, my jsme jeli na výlet lodí s pozorováním kosatek za cca 4 000 Kč/osoba. Jinak se z Tromsa dá dojet "klasickou" MHD z letiště a není potřeba jet drahým shuttle do centra. Na bydlení doporučuju Enter Backpack Hotel, neplatili jsme nijak extra moc, ale je to pár let zpátky :)

Myslel jsem ty psí spřežení nebo sněžné skútry. Na to tam není vhodný terén a na skútry mají v Norsku restrikce. Výlet na kosatky by stál za to, ale sezóna tam na ně je od listopadu do začátku února. V létě by na ně byl dobrý Andenes na severu Vesterál.

Psal jsem, že z letiště stačí bus MHD, akorát je třeba dojít přes parkoviště na zastávku na hlavní silnici. Jeli jsme s ním a auto si půjčili až další den ráno (čímž jsme ušetřili 1 den půjčení auta). Vlastně už tento 1. večer bylo zataženo, takže jsme se dočkali jasné oblohy až 5. noc. V létě jsem šel i pěšky ze sousedního ostrova, kde jsem v horském údolí stanoval, okolo letiště a pak přes kopec (hlavní silnice vede dlouhým tunelem) do centra.