Full–lie bed v bussines class Qatar Airways

Cestovní třídy v letadle. Jaké jsou a čím se liší?

2020-01-06T14:43:36+01:00

Ať již ze zvědavosti nebo z praktického důvodu před koupí letenek se zajímáte o cestovní třídy v letadle, v tomto článku vám osvětlím základní rozdíly mezi čtyřmi leteckými třídami, se kterými se povětšinou setkáte zejména na dálkových linkách.

Je více než jasné, že najdeme rozdíly i v rámci jedné cestovní třídy napříč leteckými společnostmi, proto jsem nezabíhal příliš do detailu a vypíchl opravdu to, čím se dané kategorie liší. Současně uvádím i cenový horizont, ve kterém lze očekávat cenu letenek v dané cestovní třídě a slouží jen jako odrazný můstek k cenotvorbě na ostatních trasách, protože se konkrétní sumy mohou radikálně lišit.

Ekonomická třída (economy)

Tuto cestovní třídu asi není třeba příliš představovat – každý jsme v ní letěli. Jedná se o naprostý základ, který v dnešní době představuje sedačku a cestu z bodu A do bodu B.

Na dálkových linkách se ještě můžeme setkat s občerstvením během letu zdarma, často skládajícího se z teplého pokrmu, salátu a desertu.

K porovnání cen můžeme využít linku Praha – New York, kdy ekonomická třída stojí asi 10–12 tisíc korun.

Prémiová ekonomická třída (premium economy)

Některé aerolinky nabízí jako nadstavbu ekonomické třídy ještě prémiovou kabinu, která se liší od té standardní značně větším místem na nohy, oddělenou kabinou od zbytku letadla, někdy i lepším cateringem a hlavně značně vyšší cenou za letenky.

Výhodou letů s touto třídou je fakt, že se příliš neprodává a pokud půjdete mezi posledními cestujícími k odbavení, zkuste poprosit o upgrade. Zatím mám úspěch tří bezplatných upgradů z 5 cest do USA.

Prémiová ekonomická třída se na našem příkladovém letu bude pohybovat mezi 18–22 tisíci korun.

Obchodní třída (business class)

Pokud jste někdy letěli širokotrupým letadlem na dálkové lince, pravděpodobně jste procházeli při nástupu či výstupu kabinou určenou pro obchodní cestující. U tzv. business class se bavíme už o úplně jiném komfortu a zážitku z cesty, který vyniká následujícími službami:

• prioritní odbavení na letišti,
  • vstupy do letištních salónků,
  • přednostní nástup do letadla,
  • prostorná sedadla, často plně polohovatelná a transformovatelná do postele,
  • welcome drink,
  • vynikající catering (předkrm, polévka, hlavní chod, desert),
  • alkoholické nápoje během letu,
  • přednostní výstup z letadla,
  • prioritní průchod celní kontrolou,
  • prioritní vyložení zavazadel.

Výčet bonusů je jistě zajímavý, avšak pravým důvodem proč by vás někdy let v byznys třídě měl zajímat je ten, že po dlouhém a úmorném letu vyběhnete z letadla krásně odpočatí a připravení na nová dobrodružství. Nemusíte usínat v sedě s bolavými zády, prostě se v posteli vyspěte dorůžova.

Letenka v byznys třídě do New Yorku bude standardně stát zhruba okolo 40 tisíc korun.

Tipy na trip reporty v byznys třídě: Qatar Airways z Prahy do Dauhá a Emirates z Bangkoku do Hongkongu od Davida.

První třída (first class)

Doslova luxus v oblacích určený pro nejnáročnější klientelu přináší let v první třídě. Zaručený komfort a pohodlí se skloubí se soukromím a službami na míru.

První třídu nabízejí jen některé společnosti z důvodu náročnosti služeb a je považována za zlatou éru v letectví.

V první třídě se můžete těšit například na soukromé letištní salónky určené pouze pro cestující ve first class. Oproti klasickým salónkům tu nenajdete bohatý bufet, ale šéfkuchař vám na přání připraví čerstvý pokrm z jídelního menu. Většina těchto salónků nabízí taktéž masáže zdarma nebo pokoje pro odpočinek mezi delšími přestupy. Nechybí samozřejmě sprchy, které jsou dostupné i ve většině lepších byznys salóncích.

Jídlo během letu je podávané tehdy, kdy si určíte. Nemáte zrovna hlad, nevadí a řekněte posádce, kdy vás má vzbudit a jídlo nachystat. Za letu nechybí kaviár ani prémiová vína a šampaňské co hrdlo ráčí.

Sedadlo lze přirovnat menší kajutce, která v případě potřeby nabídne zástěnu pro naprosté soukromí.

Tomuto luxusu však odpovídá i cena, která v našem případě začíná zhruba na 70 tisících a končí v nedohlednu.

Tipy na trip reporty z první třídy: Emirates v A380, Qatar Airways v A380 a British Airways v A380 od Daniela.

Závěr

Nyní byste měli mít základní představu o tom, co se děje v přední kabině během letu za zataženými závěsy a znát rozdíl mezi ekonomickou, byznys a první třídou.

Jako vždy také platí, že standardní ceny jsou standardními a pro čtenáře Cestujlevne.com nicneříkající. Letět jste s námi mohli třeba v byznysu do New Yorku za 13 048 Kčna Seychely za 17 tisíc, do Japonska za 16 tisíc nebo v první třídě do Bangkoku za 28 tisíc. Akcí v prémiových kabinách je sice jako šafránu, ale jsou a připraveným štěstí přeje.