Austrália - krajina problémov

Austrália je vyspelá krajina plná neuveriteľnej jednoduchosti

Cestopis z roku 2022 napsal MartinK _1

Jak se ti cestopis líbil?

Zážitky pro tebe sepsal MartinK _1
Cestopis byl naposledy aktualizován 2022-09-28T09:01:08+02:00

MartinK _1 procestoval 93 zemí světa světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne.com se přidal před 6 lety a napsal pro tebe 3 úžasné cestopisy.

Zobrazit profil

Pavel Planespotter

V roce 2014 jsem letel Iberia error trip MAD-ORY-MAD s přestupem s SIN a SYD. 10 hodin v SYD, 10 hod v SIN. V Sydney jsem měl taky problém na imigračním. Dutiny naštěstí neprohlíželi, ale můj fotobatoh s pár hadrama 2x velmi podrobně :-). Nakonec to klaplo a měl jsem celých 10 hodin super počasí na focení u letiště :-)

Avatar uživatele mxp
mxp

Jo, taky jsem to zažil. Imigrační úřednice v Sydney málem spadla ze židle, když jsem na otázku, jak dlouho se v Austrálii zdržím, odpověděl: do oběda.

Mıchal

Podobný zážitek z Izraele, kde jsem byl na odletu podezřelý, protože jsem tam byl jen dvě noci.

padrino11

Tohle je hodně ujetý.

Mıchal

To je ujeté i na mě :-D Letět do Austrálie jen na půl dne s takovým extra příplatkem, abych se tam vůbec dostal. A k tomu si naplánovat na přestup mezi důležitými lety jen 4 hodiny. Vždy aspoň ráno - večer nebo 1 den pauza. A pokud se nelétají aspoň jednou denně, i tak je to risk, že je přesunou. Tak aspoň to plánovat v rámci aktuálního letového řádu.

Avatar uživatele kickass1
kickass1

Ja jen premyslim jestli je problem v Jetstaru nebo ve tvem itinerari. Ted sem travil o vikendu pres 20h s AA & BA na ceste z Frisca a bez ohledu na to ze jsem letel kombinaci business & first (podarilo se mi zazrakem vymenit sedadlo v businessu za first, ale to je super pribeh na jindy) a i presto tam byly nejake delaye a nervy a to jsem tam mel rekl bych o dost vetsi rezervy (a planoval jsem jen pracovat v loungich, nemel sem ambice ani vylezt na JFK a jet do vyhlasene Brighton Beach na pirozek nasat trochu atmosky Little Odessy).

Ale letet do Australie na necelych 24h je samo o sobe dost podezrele (myslim ze v US bys sis tim lehce vykoledoval i prohlidku dutin :D), nechapu proc nekdo lita na otocku do Darwinu a pak na 4h layover na Bali, aby jel motorkou na nejakou sochu :D To je proste na me moc :D Radsi bych jel autem na trip do Alp nebo chytil podzimni slunicko v Recku.

Ze se aerolinky chovaji k pasazerum letos jako naprosti KOKOTI je bohuzel dane tim, ze poptavka zdaleka prevysuje nabidku a jak aerolinky tak letistni jsou bohuzel neschopni tenhle demand ridit a dostaffovat lidi - vzhledem k temhle okolnostem je takovy routing primo sebevrazda a rika si o nejake prekvapeni :)

Radsi bych tech par euro ve voucherech nechal propadnout uprimne :) Ale jste bojovnici, ze jste to nevzdali :)

MartinK _1

Ďakujem. Súhlasím. Len pre vysvetlenie - nemal som viac času, aby som si pozrel Bali a rovnako aj Austráliu. Mohol som vycestovať len na 11 dní a za ten čas som chcel stihnúť Papuu (aj prechod do PNG), Východný Timor a aj Austráliu. Zväčša mi tých pár hodín na prehliadku niečoho zaujímavého stačí. Nechodím niekam na niekoľko dní, pretože to najzaujímavejšie sa dá stihnúť do niekoľkých hodín alebo za deň. Preto taký itinerár. Niekedy to nevyjde, nevadí. Napríklad vo Východnom Timore nebol od hraníc s Indonéziou do Dili k dispozícii taxík a ani minibus. Museli sme čakať 1,5 hodiny a nestihli sochu Krista vedľa Dili za bieleho dňa. Videli sme ju len zdiaľky. Ale kým sme prišli na hotel a chceli ísť ďalej, už bola tma. Nevadí. Nie som žiadny cirkevný fanúšik, nerozsekalo ma to.

Ešte raz ďakujem :)

Jakub Langer

Dobře a poutavě se to čte, příběh je napínavý!

Nicméně během 11 dní vstupovat na Papuu - Novou Guineu, do Východního Timoru, Indonésie, Austrálie, atd. mi případne až přespříliš. Navíc pokud jsou lety takto optimisticky poskládány, pak lehce nějaký článek v itineráři selže (jako ten chybějící Ježíš v Timoru, lapálie s Jetstarem). Což o to, někdo preferuje takový letecký adrenalin, někdo zase časový odstup na poznání zamýšleného. Osobně mám raději více času na místě nebo se na fajn místa rád vracím, než sbírat země jako čárky do statistiky ...

(jak se vám cestovalo po PNG a zvláště v Portu Moresby?)

MartinK _1

Nemám veľa času na dovolenku, preto itinerár počítam na hodiny. Áno, stalo sa, že indonézske aerolinky menili časy odletov. Ale spomedzi 18 letov to nebolo také hrozné: Malaysia Airlines BKK - KUL meškali 2 hodiny (mali sme menej spánku v KUL), Garuda Indonesia posunula čas odletu z CGK na DJJ o 30 minút neskôr (bez problémov) a Air Asia posunula let z DPS do KUL o 10 minút neskôr a v skutočnosti meškali (ako spomínam v článku) 20 minút, čo nám pomohlo. Najväčší problém bol Citilink. Tam sme mali letieť v utorok z DJJ do SUB o 15:30 poobede ale let zrušili a presunuli nás (bez poplatku) na lety z DJJ do UPG a UPG do SUB. Stačil jeden telefonát a dokonca sme dostali rezervácie miest aj do druhého letu zdarma (za Citilink). Za 8 minút sme boli vybavení. Nebolo to však úplne bez problémov, lebo v Merauke sme chceli byť 2 dni ale boli sme len jeden, pretože let z DJJ do UPG odlieta o 10:05 a let z Merauke do DJJ prilieta iba o 10:30. Museli sme preto skrátiť pobyt v Merauke a priletieť s Lion Air o deň skôr. Zmena letu s Lion Air stála 80 eur, nová letenka 67 eur. Inak som všetky lety fixoval dopredu a sledoval ich priemerné meškania. Boli sme pripravení kúpiť si letenku narýchlo, ak by bol nejaký problém ale Jetstar to už naozaj preháňali a ceny leteniek z Austrálie boli s blížiacim sa termínom šialené. Ešte jedna alternatíva bola: z Darwinu - let so Singapore Airlines ale tam bol B737 MAX 8, čo je u mňa lietadlo na čiernej listine. Pracujem v IT a ak má softvér nahrádzať prirodzené schopnosti lietadla, tak to teda radšej nie...
Cez POM sme neleteli. To mesto má hrozné PR. Do PNG sme išli načierno cez nevyužívanú pôvodnú cestu pri Merauke. Trochu adrenalín ale stálo to za to. Ale nabudúce by som nešiel v čase najväčšej horúčavy (cez obed). Ono hlavným cieľom bolo navštíviť Papuu oficiálne ale keď boli hranice zavreté... Chceli sme ísť pôvodne cez Džajápuru, pretože tam bola prvá oficiálna pozemná hranica medzi ázijskou a oceánskou krajinou ale tá je hermeticky uzavretá a prísne strážená. Kdežto druhá hranica (s džungľou na strane PNG) pri meste Merauke je v pohode - v tom zmysle, že majú dobré vzťahy obe strany a miestne hnutie odporu pôvodných Papuáncov (ktorí sa chcú inak osamostatniť od Indonézie) tu skoro nie je. Miestni pôvodní obyvatelia tu viac rešpektujú indonézsku prítomnosť a nemajú také odštiepenecké nálady ako na severe ostrova.

Jakub Langer

Díky za zevrubný popis. A kampak jsme vlastně z Meruaky tou stezkou džunglí do PNG putovali? A také copak jste prosím poznali v zemi Východní Timor, pokud nešlo pouze o pár hodinovou zastávku? Dík

MartinK _1

Niet za čo. Od hlavnej cesty popri hranici sme išli po starej ceste smerom do vnútrozemia PNG. Za hraničným kameňom (uprostred pôvodnej cesty) sme potom pokračovali ďalej do vnútrozemia až kým sme nepočuli v diaľke hlasy. Vtedy sme sa zastavili a vrátili sa, pretože sme nechceli riskovať nejaký otrávený šíp. Predsa len Google o podobných lesných cestách v tejto časti Papuy veľa nepíše... ; ) Takže sme chceli vidieť rieku (asi 1 km nám ostával) ale kontakt s divými domorodcami sme radšej vynechali. Potom sme sa vrátili späť k nášmu taxikárovi. S domorodcami strážiacimi hranicu PNG sme sa stretli na hraničnom prechode SOTA. Tam bol miestny strážca hranice na strane PNG veľmi milý a zhovorčivý. Mohli sme si ho aj odfotiť. Okolo neho pobehovalo asi 40 detí - vraj jeho vnúčatá (doniesli sme im Haribo, žiaľ iba 2 balenia).

Vo Východnom Timore sme si chceli pozrieť centrum, ísť na trh a k tej soche Ježiša. Tiež sme chceli vidieť ako krajina vyzerá (čo sme vlastne videli z minibusu, mali sme dobré miesta). Trh sme videli tiež ale nebol mimoriadne exotickejší ako hocijaký iný trh v Ázii. Sochu sme pre tmu museli vynechať. Boli sme aj na miestnej pláži.