3. Norsko
  4. Čarokrásné Lofoty (Norsko)

Čarokrásné Lofoty (Norsko)

Máte-li rádi jedinečné scenérie, půlnoční slunce či polární záři, Lofoty byly měly být číslem jedna ve vašem hledáčku. Přesvědčte se sami!
Cestopis z roku 2019 napsal Jan Klíma

Zážitky pro tebe sepsal Jan Klíma

05. 05. 2020, poslední aktualizace 2020-05-05T12:47:26+02:00

Jan Klíma a procestoval 13 zemí světa, nejvíce Evropu a Afriku. Na Cestujlevne je už 20 dní, napsal pro tebe 1 cestopis . Má své stránky http://knightontrip.com.

• (upraveno 2020-05-08T17:24:37+02:00)

Je to dobrý souhrn rad pro návštěvu Lofot. Doplním, že se dá letět i na letiště Harstad/Narvik, odkud je to už jen po silnici buď busem (dražším než trajekt z Bodø), půjčeným autem nebo stopem, jak jsem jel tento úsek já z Lofot do Narviku. Ani při využití toho mostu (ostatně není jediný cestou na Lofoty) se nedá dostat na Lofoty autem při jízdě přes střední Norsko bez využití trajektu (musel by se využít aspoň krátký trajekt z Bognes). Jedině ze severního Norska či Švédska se dá dojet na Lofoty bez trajektů přes uvedený most (jede se pak podmořskými tunely a přes mosty přes souostroví Vesterály téměř liduprázdnou krajinou).

Loni koncem června jsem měl na Lofotech zimu kolem 10-12°C, ale když jsem se přesunul dál na sever na ostrov Senja, v celé oblasti se oteplilo až na 22°C (ve stanu jsem měl až 32°C). Dokonce jsem se 2 dny i chvíli koupal v moři, které se v mělké vodě fjordu vyhřálo na 14°C.

Jezdil jsem stopem, což bylo většinou v pohodě bez čekání, ale 2x jsem čekal asi hodinu (bus tam ani nejel nebo bylo pozdě). Úseky do 5 km jsem chodil pěšky po silnici (většinou po vedlejších silnicích nebo po cyklostezce podél hlavní). 2 týdny na Lofotech mě stály 3600 Kč (cca 100 NOK denně), což zahrnuje jídlo ze supermarketu (plynovou kartuši jsem měl zdarma z infocentra v Bodø, kde já zase minule před odletem nechal svou téměř plnou), trajekt z Bodo a 2x hostel v městečkách Ballstad (530 Kč) a Kabelvåg, ten druhý za 950 Kc včetně snídaně (kromě běžných jídel 6 druhů nakrájeného ovoce, různé druhy zeleniny, losos a různé druhy ryb - dokonce i uzené plátky velryby). V kempech jsem nespal, protože pro individuálního cestovatele jsou velmi předražené (pro dva bývá stejná cena jako pro jednoho). S najitím místa pro stan to někdy nebylo snadné, ale vždy jsem vhodné místo našel.

Na Lofotech jsem už jednou byl, ale byl to jen rychlejší průjezd s několika zastávkami cestou na Nordkapp. Nepotřeboval jsem tak zajet do všech zajímavých městeček, což by bylo bez auta složitější. Ani ten bus v létě tak často nejezdí a nezajíždí asi všude. Pro 1. návštěvu doporučuju auto. Pokud se bude zdát cena moc vysoká při delším pobytu, mohlo by se i zkombinovat auto na část cesty a pak bus či stop. Fotky z poslední cesty mám tady: https://www.zonerama.com/liborst...um/5645426

mirjur

Pořád jsem si nebyl jistý, jestli tam jet z domu autem nebo radši letět, a teď tedy začínám mít jasněji - vypadá to na sólo cestu letadlem a na místě MHD... týden na to snad bude stačit.

S tím bivakováním venku mám podobnou zkušenost z jarních švýcarských Alp - buď to bylo z kopce a se spoustou kamenů nebo ve vodě z tání.

Jan Klíma

MHD tam funguje perfektně, ale jen v létě, tj. v hlavní turistické sezóně 😉 Jo do Švýcarska bych se také rád podíval, ale dříve mě čeká Lapland a Grónsko ☺️🙏🏻

padrino11

Musím uznat, že jisté kouzlo to má. Ale už jen z těch fotek jde na mě zima. já se spíš hodím někam na pláž do Ria s koktejlem v ruce. Myslím, že tam si to užiji mnohem více.

Mám to stejně Padrino. Forky krásné ale ta zima!! Já taky raději někam do tepla, kde se to dá spojit s trekováním někde v horách, ale zároveň se na konec či i začátek vyvalit někde na plaži. Teda v mám případě vyvalit znamená zašnorchlovat, zaplavat a pak ve stínu s něcím dobrým v ruce zbytek dne koukat na moře. A i ta cena není nejnižší. 30 tis za 2 týdny s tím, že spím venku nebo v kempech a jím jídlo ze supermarketu, to se musím přiznat pro mě moc není. S tím se ale v Norsku musí počítat. Asi proto jsem tam ještě nikdy nebyl :-))

padrino11

To Rio by ti mohlo na tohle vyhovovat.

Trek můžeš dát k soše Krista na Corcovado a pak na Cukrovou homoli, koupat se dá na střídačku na Copacabaně a Ipanemě a můžeš si tam půjčit na ježdění Brouka.

Cenově to vyjde mnohem příznivěji než to Norsko a ještě se opálíš. Koktejly a jídlo také výborné a levné.

Dík za tip, ale já přece jenom pod pojmem trek myslím něco jiného než výšlap k soše Krista :-)) A koupačka na těchto dvou plážích mě teda zrovna dvakrát neláká :-)))) Ale proti gustu ....

Jakub Langer

Na Corcovado jsem po svych vystoupat jeste nezkousel (byl by asi potreba mistni pruvodce znaly nejenom stezky, ale i mistnich pomeru). Jinak u Cukrove homole lze jednoduse vyslapnout na Morro da Urca, a hledme, i na samotny Pão de Açúcar to pesky lze (to jsem netusil, dobry tip). Pokud vyse zminene nelaka, pak jsou tu dalsi moznosti relativne bezpecnych stezek ve Floresta da Tijuca ve meste nebo dale za mestem v narodnim parku Serra dos Órgãos (pobliz Teresópolis a Petrópolis).

Pokud jsou tyto vice frekventovane plaze presprilis, je mozno prejet most treba ve 'VW Fusca' nebo vzit ferry boat do Niterói a uzit si tamnejsi Praias Oceânicas (z nichz asi nej Itacoatiara). Jestli zrovna nebudou prodavat Caipifruta nebo Caipivodka, tak nejchutnejsi Caipirinha se vzdy najde. Boa viagem, rapaz!!

Jinak Lofoty jiste krasne, i kdyz jsem je zatim zahledl jen minimalne z ferry mezi Bodø a Moskenes. Snad opet nekdy priste. Skol!

• (upraveno 2020-05-07T15:01:36+02:00)

Diky za tipy Jakube, ale mě jaksi neláká celkově pobyt v podobně velkých městech jako je Rio:-). A jedna osobní otazka. Proč vzdycky do těch odpovědi zakomponovávaš cizí jazyky? To si je jako udržuješ, nebo se snažíš sám sobě či druhými navodit ten pocit cestování? Už delší dobu mí to vrtá hlavou ;-).

Jinak se omlouvám autorovi cestopisu za plevelení diskuze. Lofoty jsou nádherné, ale ne pro každého.

Jakub Langer
  • (upraveno 2020-05-07T15:56:55+02:00)

Ani jsem nad duvodem toho zakomponovavani nejak zvlast nepremyslel, ovsem budiz tim hlavnim duvodem mirne navodit pocit cestovani po tamnich koncinach ;-D a predevsim nepopsatelnou jedinecnou atmosferu, jez plati u Brazile dvojnasob. Samozrejme i udrzeni se na urcitem stupni konverzacni znalosti ciziho jazyka neni naskodu.

A vidis, i mezi Norskem a Brazilii muze byt nejake pojitko treba formou samby o tresce (bacalhau) a severske mytologii:

E a Noruega amanheceu em flor

Monstros gigantes, raios, vulcões

Viquingues dos mares

Nos ventos da dominação

De Asgard o reino de Odin

Um arco-íris multicor une essas terras

Take se pripojuji k omluve autorovi tohoto cestopisu s nadhernymi fotkami.

Jan Klíma

Ahoj všem! 🙋🏻‍♂️🙏🏻 Není třeba se omlouvat, není za co! Každý preferujeme jiné věci. Čím jsem starší, tím například snáším teplo hůře - a proto tyto destinace nevyhledávám. A proto mám teď za cíl sever Laplandu a Grónsko 😂

Trochu rozšířím tuto OT diskuzi. Já se na cestách ve velkých městech raději moc nezdržuju, ale v Riu jsem strávil 6 dní (na Copacabaně) a moc se mi tam líbilo. Ve scenériích se mu zdaleka nevyrovná žádné velkoměsto na světě. Na Corcovado jsem před 8 lety šel od jihu z botanické zahrady bez průvodce, ale tuto cestu před 3 lety zavřeli kvůli mnoha přepadením v tom roce a zavření asi trvá: https://www.garda.com/crisis24/n...-robberies

Dolů jsem šel po severním svahu po málo frekventované silnici s odbočkou na vyhlídku Dona Marta a pak přes bohatou tedy bezpečnou čtvrť.

Na pláže Copacabana a Ipanema se chodí kvůli atmosféře, ale na koupání obvykle vhodné nejsou kvůli vlnám, proudům a znečištění (tehdy začítkem prosince jsem snad ani neviděl lidi se koupat). Na koupání je to mnohem lepší např. na Ilha Grande nebo v Paraty.

Leoš Literák

Tam chci! Díky

Jan Klíma

Pokud vyjde počasí, máloco se tomuto místu vyrovná! Cestovatelé, které znám, a kteří tu byli, je mají na prvním místě v top zážitcích. Ovšem člověk nesmí vyhledávat teplo a koupačky v moři ☺️🙋🏻‍♂️

Kambodza a Kanchanaburi 2017
Bob 2020-05-24T21:02:23+02:00 0 komentářů

posedme v Kambodzi,tak sem si udelal kolecko Siem Reap-Banlung-Sen Monorom-Kratie-Kampong Chhnang-Battambang,Kampot,Sihanoukville. v listopadu 2017 sem se vydal opet do JVAsie  a vymyslel si cestu po zapadnim Thajsku,po Kamabodzi,Filipinach,ostrove Flores v Indonesii a severnim Vietnamu    po priletu do Bangkoku sem se vlakem…

Sumatra 2018
Bob 2020-05-24T18:33:55+02:00 0 komentářů

na skutru z Medanu pres Berastagi,okoli jezera Toba,o.Nias,Bukittinggi,k sopce Kerinci a pres Bukit Lawang zpet. V polovine prosince sem ze Sulawesi pres Kuala Lumpur priletel do Medanu.Pujcil sem si motorku a vyrazil do 70km vzdalenyho Berastagi,ubytoval se a jel se podivat na asi 10km vzdalenou sopku Sinabung…

Sulawesi 2018
Bob 2020-05-24T16:40:19+02:00 0 komentářů

na skutru z Makassaru pres Malino,Bira,Tana Toraja,Tentena,Ampana,Togiany , Maros. V listopadu 2018 sem opet vyrazil na par mesicu do JVAsie a tentokrat zacal mesicnim putovanim po jiznim a strednim Sulawesi.V Makassaru sem si rozmenil eura,pujcil skutr a vyrazil pres vysocinu…

Do Maroka na duny i za městy
Jakub Vonšovský 2020-05-24T15:50:18+02:00 0 komentářů
Maroko 2020

Rychle a zběsile Maroko 2020. Jeď rychleji! Hrbol! To zvládneme, cesta je rovná. Pod rychlými koly se víří saharský písek. Bacha policie! "Teď nás mají." "Tvař se jako že nic..."Návrat do MarokaV Maroku jsem byl poprvé v roce…