2. Asie
  3. Bahrajn
  4. Na skok do Bahrajnu

Na skok do Bahrajnu

Království, exotika, poprvé a naposledy.
Cestopis z roku 2019 napsal Daniel Valchovník

V arabštině „země dvou moří”.

Do Bahrajnského království se lze dostat z České republiky letecky několika způsoby. Nejlevnější možnost je koupit si letenku s přestupem v Istanbulu společnosti Pegasus. Cena se pohybuje kolem 8 000 Kč, což není špatné. Pokud preferujete národního dopravce, možností je více. Opět se bude jednat o jeden přestup. Můžete letět s Turkish Airlines, Emirates, British Airways nebo KLM. Počítejte s tím, že cena letenek bude vyšší. V mnohých případech může být dvoj nebo i trojnásobná. Vždy záleží s jakým předstihem letenku kupujete na jaké období apod.

Ostrovní stát ukrývá unikátní památky staré civilizace Dilmun, která byla tajemným obchodním partnerem již starým mezopotamským králům. Rozkládá se na 33 ostrovech v Arabském zálivu a je domovem 1,4 mil obyvatel. Důvod mé cesty je pouze zážitkový s žádným velkým očekáváním. Návštěvou Bahrajnského království uzavírám všechny země Perského zálivu: Irán, Irák, Kuvajt, Katar, Saúdskou Arábii, Spojené Arabské Emiráty a Omán. Kdyby mi někdo před 5 lety řekl, že uvedené země navštívím, nevěřil bych. Bahrajn, nejmenší zemí zálivu, mi hned na začátku připomíná "malou" Dubaj. Od místního průvodce se dozvídám, že pro mnohé patří k vrcholu profesní kariéry, díky velmi nadprůměrným platům. Výhodou Bahrajnu jsou i mnohem nižší nájmy v porovnání s Dubají. Není zde prakticky žádná kriminalita a všude je velmi čisto.

Jedná se o stát, který byl pod britskou koloniální nadvládou a nepatří zrovna mezi nejnavštěvovanější cestovatelské destinace. I když se situace každým rokem zlepšuje. Víza lze dostat přímo na letišti za 5 BHD. Peníze si můžete vyměnit ve směnárně, ještě před imigrační kontrolou. Nebo můžete imigračnímu úředníkovi zaplatit 15 USD, 15 EUR nebo 15 GBP. Kurzovní rozdíl těchto měn nehraje u tamních šejků asi žádnou roli. Platbu kreditní kartou jsem nezjištoval. Úředník vám vystaví doklad, zeptá se na důvod návštěvy (u mě si vyžádal vizitku) a vše je poměrně rychle hotovo. Odvoz z letiště mám předem zajištěn a cesta do centra trvá 15minut. V době mé návštěvy se setkávám překvapivě hlavně s turisty z Ruska. Později také z Německa, ale to díky tomu, že jsem připlula výletní lod. Veškeré služby i lepší hotely jsou předražené a země toho k vidění moc nenabízí. Během týdne se na ostrově prakticky nic neděje. O víkendu (pátek a sobota) se hlavní město Manama naplní stovkami Saúdů, kteří sem jezdí nejen nakupovat, ale i kvůli nočnímu životu, jak se říká “ženy, víno, zpěv”. Tady to platí doslova! Většina z nich v hotelových klubech využívá všechny možnosti a člověk chvílemi neví, zdali je v nějakém ruském, thajském podniku nebo arabském Bahrajnu. Alkohol přes noc teče proudem a i když jsem nějaké informace načetl, realita je překvapivá.

Točené pivo v baru typu Heineken, Stella nebo americký Budweiser, tedy velmi podprůměrná piva pořídíte za 4 BDN, cca 250 Kč za třetinku. České pivo jsem bohužel neobjevil.

Jinak se jedná o velmi moderní město, postavené ve stylu amerických metropolí, ale také historické místo plné památek. Manama nabízí starobylou čtvrti Bilad Al Qadim z roku 900. Některé staré domy tu stále mají větrné věže, předchůdce klimatizace. Bohužel spousta z nich byla v interiérech nešetrně moderně rekonstruována.

V krátkosti taktéž navštěvuji hřbitov Dilmun zapsaný pod UNESCO teprve v tomto roce. Bahrajn spojuje se Saúdskou Arábií, kterou jsem navštívil v roce 2017, 26km dlouhý most krále Fahda. Projekt byl kompletně financován Saúdskou Arábií a stál celkem neuvěřitelných 1,2 miliardy dolarů. Na stavbu silnice se čtyřmi pruhy v šířce 25 m bylo použito 350 000 m³ betonu a 147 000 tun oceli. Ženy v Bahrajnu, na rozdíl od Saúdské Arábie, nemusí povinně chodit zahalené. Je zde vše uvolněnější, tak jako v Dubaji, ale zahalených žen potkávám i přesto mnoho. Vůči české koruně jde o druhou nejsilnější měnu světa po kuvajtském dináru. Kurz bahrajnského dináru činí 62,85 Kč (listopad 2019], ten se ještě dělí na 1000 Fils. Návštěva mini zemičky dokáže provětrat peňaženku. Vždy však záleží jaký standard zvolíte, úplně levně tady není. Nicméně jídlo v obyčejné místní restauraci, např. rýže se čtvrtkou kuřete seženete za 1,50 BHD. Při svých cestách, rád navštěvuji místní obchody s potravinami a srovnávám. Jistě, vždy se dá koupit pár věcí výhodně, ale ceny potravin obecně jsou mnohem vyšší než u nás.  Je zábavné, jak jsou tady “nízké ceny”, do doby, než začnete přepočítávat. Půl kila jahod 3 BHD, 10 vajec 2,25 BHD, máslo 1,30 BHD, datle Ajwa 750g za 9,99 BHD, tričko za 1,50 BHD, džíny za 10 BHD, malá lednička za 70 BHD, zlatý prsten s diamantem za 350 BHD. Nejlevnější jsem viděl školní gumu za 0,025 Fils nebo mini chipsy za 0,050 Fils.

V Bahrajnu byl objeven také v roce 1931 první ropný vrt v Perském zálivu a to zemi změnilo k nepoznání. Z chudého ostrova ropa učinila bohaté království. Nacházejí se zde i jedinečné perly s růžovým nádechem. Nejdražší perly jmenují Dana, prakticky se nedají koupit a vlastní je jen vyvolení. Mnozí dokonce dle těchto perel pojmenovávají i své děti. I když rybolov a lov perel, který byl do 30. let minulého století důležitým zdrojem obživy bahrajnských rybářů, i tak výroba dřevěných lodí Dhow přetrvala dodnes. Během návštěvy Bahrajnu jsem měl možnost navštívit a obdivovat jednu z výroben těchto tradičních lodí. Opět se sem dostanete bez jakéhokoliv vstupného.

Nejvíce turistů jezdí do země každoročně na oblíbené závody Formule 1. Letos se Velká cena konala koncem března a vyhrál ji Lewis Hamilton. Jsem tady v době, kdy Formule nejezdí, ale na okruh jsem se zašel podívat a i tak to byl zážitek. Překvapilo mě, že je zde otevřeno a dostanete se až na tribuny a nikde nikdo. Dozvídám se, že v zemi existuje mnoho smíšených manželství, kterým se vtipně říká SUSHI (podle počátečních písmem-Sunnité, Shíité). Zrovna jsem dostal chut. Na něj si můžete zajet třeba na kole. Ve městě je možné si půjčit kolo klasické nebo silniční. Byl jsem překvapen kolik turistů jsem potkal zrovna na kole, nejenom ve městě, ale i mimo něj.

Vzhledem k místním vysokým teplotám jsou oblíbené vodní parky a soukromé pláže. V době mého pobytu je slunečno a příjemných 25 C na koupání. V listopadovém období není vlhko, které je jinak pro Bahrajn typické. Veřejných pláží je minimum a jsou docela špinavé, takže pokud se chcete pohodlně vykoupat je nejlepší ke vstupu volit plážový resort, kterých je v království několik. Bahrajn je zemí luxusu a za všechno se tvrdě platí. Na oplátku dostane, jak už to v zemích Perského zálivu bývá, skvělý servis. Přesto to nebývá vždy pravidlem, jak jsme se na cestách přesvědčil.

Jednou z hlavních atrakcí, kterou navštěvuji je mystický strom života starý asi 400 let, který se nachází uprostřed pouště zhruba půlhodinu od Manamy, údajně bez jediného zdroje vody. Příjemnou procházkou je výlet na pevnost Qal ´at al-Bahrain, známé také jako Fort Bahrain, ze které je krásný výhled na moderní část města. Je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. Vstupné se nikde neplatí. Jsem tady po ránu pouze s jednou skupinou místních. Za krátkou návštěvu stojí i velbloudí farma. Trh Bab Al Bahrain je ideálním místem pro nákup suvenýrů. Nejúžasnějším zážitkem je dle místních motokárová dráha VIVA Karting, kde se vyřádí všechny věkové kategorie.  Všichni tady o ni hovoří, ale není to můj šálek kávy. Jako ve většině arabského světa je typická jízda na čtyřkolkách v poušti. Bahrajn se pyšní třemi místy zapsanými na seznam UNESCO.  Tou třetí je město Muharraq s tradičními arabskými domy, trhem a stezkou, která vám přiblíží bahrajnský perlový průmysl.

Co se týče gurmánských zážitků, povinností je ochutnat místní jehněčí s rýží nebo ve formě biryani (silně kořeněná rýže s jehněčím) nebo qouzi (pečené jehněčí nadívané rýží a masem). Tradiční alkoholický nápoj je arak, v neomezeném množství se pak pijí čaj a káva. Existují tady speciální obchody, kde bez problému koupíte jakýkoliv alkohol. Samozřejmě za daleko vyšší ceny než u nás, ale daleko levněji než v místních hotelových barech.

Jehněčí
rýže Biryani

Co říct závěrem, “výhodou“ je, že toho v Bahrajnu moc k vidění není, proto se nemusím rozepisovat. Ale vážně. Pokud se pro návštěvu exotického Bahrajnského království rozhodnete, doporučuji cestu spojit s návštěvou Spojených Arabských Emirátů nebo Ománu. Z Dubaje sem létají pravidelné lety a trvají zhruba hodinu. Kombinace s blízkým Katarem není v současné době  díky politické situaci možná. Stačí maximálně dvě noci. Pokud chcete návštěvu spojit s Formulí 1  je třeba času více. Pro pohyb na ostrově doporučuji pronájem auta nebo aplikaci UBER, která funguje skvěle. Po městě Manama se lze pohybovat městskými autobusy.

Bahrajne sbohem, bylo to exotické, občas zajímavé, krátké, chvílemi nudné, poprvé a naposledy. Je čas odjet na letiště a prožít cestovatelský zážitek ve vzduchu.

Zážitky pro tebe sepsal Daniel Valchovník

26. 11. 2019, poslední aktualizace 2019-11-28T10:33:52+01:00

Daniel Valchovník žije v České republice a procestoval 140 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 2 roky, napsal pro tebe 9 cestopisů . Má své stránky http://camarq.eu.