3. Rumunsko
  4. Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic

Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic

Turisticky „profláknutých“ destinací najdete na mapě Evropy nespočet. Drbna proto vyrazila za dobrodružstvím do země, kterou si s mainstreamovými dovolenými jen těžko spojíte.
Cestopis z výpravy „Drbna na cestách“ z roku 2019 napsal Michael Daněk

Jen málokdo by hádal, že nejkrásnější podzemní místo na planetě, alespoň podle amerického portálu Business Insider, najdete právě v Rumunsku. Důl Salina Turda už skoro devadesát let neslouží svému účelu a nyní láká turisty z celé Evropy na podívanou, kterou nikde jinde nenajdete.

Více než 100 metrů pod zemí se ukrývá unikátní svět. Strop hlavní jeskyně tvoří solné krápníky a pne se k němu výtah se schodištěm, který na první pohled jakoby vypadl ze sci-fi filmu.

Válečný úkryt

Sůl se zde těžila od 2. století a v těžbě se pokračovalo i po pádu římské říše. Zajímavostí je, že se v něm nikdy nepoužívaly výbušniny, veškerý chlorid sodný se doloval ručně nebo strojově. A vytěžené suroviny nebylo zrovna málo. Podle dostupných informací zhruba tři miliardy tun.

Svému účelu přestal důl sloužit v roce 1932, kdy se těžba soli zastavila. Využití pak našel za druhé světové války, kdy sloužil jako úkryt pro civilisty.

Po desítkách let chátrání se veřejnosti otevřel znovu na začátku 90. let. Současnou fascinující podobu však získal až po renovaci před zhruba deseti lety.

Investor proměnil uzavřený důl v unikátní zábavní park. Celková rekonstrukce vyšla na zhruba 140 milionů korun.

Asi jen těžko byste kdekoliv na světě hledali důl, kde by celodenní zábavu našla celá rodina. V podzemním zábavním parku si dnes můžete zahrát stolní tenis, minigolf nebo se jen tak projet na lodičce. Důlní prostory navíc slouží také k haloterapii, což je léčba vdechováním solných mikročástic rozptýlených ve vzduchu, tak jak to známe ze solných jeskyní. Salina Turda je proto ideálním místem relaxace pro alergiky a astmatiky.

Vstupné navíc vyjde doslova na pár korun. Dospělý zaplatí za návštěvu magického místa na přepočet zhruba 200 korun, studenti, děti a senioři polovinu.

Zážitky pro tebe sepsal Michael Daněk

03. 12. 2019, poslední aktualizace 2019-12-03T10:58:40+01:00

Michael Daněk žije v České republice a procestoval 13 zemí světa, nejvíce Evropu a Asii. Na Cestujlevne je už 12 dní, napsal pro tebe 3 cestopisy . Má své stránky http://drbna.cz.