Letištní hala

Poprvé letadlem aneb Jak se připravit na první let

2019-07-17T16:07:40+02:00

Vždy je jednou něco poprvé. A právě v takové situaci vzniká nejvíce otázek, které vyvolávají zbytečné obavy z neznáma. I proto vznikl tento stručný, ale zároveň kompletní návod jak se připravit na první let letadlem.

Následující obsah berte jako zkratku do neznáma, protože v jednotlivých kapitolách odkazuji na články věnující se dané problematice podrobněji. I tak vám tento krátký návod pro první let bohatě postačí k základní orientaci.

Cestovní doklady

Nejdůležitějším ze všeho je mít platné cestovní doklady. Spoustu lidí nakonec nikam neletí jen kvůli tomu, že podcenili kontrolu platnosti občanky či pasu nebo si zapomněli vyřídit nutná víza.

Doklady kontrolujte nejlépe během rezervace letenek a nenechávejte nic na poslední chvíli. Více o cestovních dokladech.

Co si sbalit na cestu

Balení na cesty může být věda. Je potřeba znát nejen rozměry a váhu příručních zavazadel, které má každá aerolinie jiné, ale též dodržet bezpečnostní předpisy a do toho všeho si sbalit několik outfitů, bot, počítač a bůhví co ještě. Inspirujte se článkem Co si zabalit na dovolenou.

Příjezd na letiště

Přípravy máme za sebou, je načase se vydat na letiště. Cestu nepodceňujte a skutečně v případě neznámého letiště buďte na místě alespoň 2 hodiny před odletem.

Doprava na letiště může být chaotická. Nebojte, i na to myslíme a vedeme pro vás databázi s více než 500 letišti a praktickými tipy nejen k dopravě a parkování – vyhledejte si letiště.

Odbavení a získání palubní vstupenky

Po příjezdu na letiště je potřeba najít správný terminál a přepážku k odbavení. Rozhlédněte se a najděte tabuli se seznamem odletů „Departures“. Zde si najděte svůj let a pokračujte k odbavovací přepážce.

Na odbavení ukažte svůj cestovní doklad a případně odevzdejte své zavazadlo určené do podpalubí. Na základě cestovního dokladu obdržíte palubní vstupenku „Boarding pass“.

Někdy je nutné se odbavit předem on–line, protože na letišti bude odbavení zpoplatněno, a to i v případě, kdy máte zavazadlo k odbavení. Jaké společnosti toto vyžadují najdete v našich průvodcích aerolinkami.

Bezpečnostní a pasová kontrola

Palubní vstupenku máme a nyní je potřeba se dostat do tranzitní zóny. Ta je oddělena od veřejného prostoru bezpečnostní kontrolou a pokud cestujeme mimo území Schengenu tak i pasovou kontrolou.

Na bezpečnostní kontrole dáme do skeneru příruční zavazadlo z kterého vyndáme tekutiny a počítač. Sundáme svrchní oděv, čepici, pásek či hodinky a ty společně s ostatním necháme projet rentgenovým skenerem.

My následně projdeme skrze kontrolní bránu, která může být nejrůznějšího formátu. Pokud náhodou zapípáme, budeme ještě zkontrolování pracovníkem bezpečnostní kontroly a následně si vezmeme naše věci zpět a pokračujeme dále.

Cestu nám ještě může zkřížit pasová kontrola, kde předložíme cestovní pas, koukneme do kamerky a případně dáme otisky prstů.

Tranzitní hala a odletová brána

Nyní jsme konečně v té slavné tranzitní hale, kde Tom Hanks ve filmu Terminál na pár týdnů uvízl. To se nám nestane a tak si v klidu projdeme všechny ty různé „duty–free“ obchody, restaurace, kavárny, směnárny a bůhví co ještě. Dnes je letiště takové kosmopolitní nákupní centrum.

Celou dobu sledujeme hodinky a včas se dostavíme k odletové bráně „Gate“. Ta je většinou označena písmenem a číslem, například D3. Nemáte šanci se ztratit – všude jsou navigační cedule a vaší odletovou bránu najdete jak na letence, tak i na letištních tabulích.

Nástup do letadla

Čas nástupu do letadla se liší od času odletu, proto zde buďte alespoň půl hodinky před.

Standardně je zvykem, že nejprve nastupují členové věrnostních programů s vyššími statusy společně s cestujícími v byznys třídě, následně rodiny s malými dětmi a pak cestující v ekonomické třídě.

Není nutné stát frontu půl hodinu před začátkem nástupu. Místo v letadle je pro všechny. Personálu ukážete palubní vstupenku a cestovní doklad. Následně buďto nástupním mostem, autobusem nebo pěšky po letištní ploše dojdete k letadlu.

Při nástupu do letadla bývá zvykem ještě jednou ukázat palubní vstupenku a pozdravit se s palubním personálem.

Na letence vidíte číslo své sedačky, které je složeno z čísla (řada) a písmena (sedadlo). Tedy například 20A bude sedadlo v 20. řadě na sedačce A u okýnka. Piktogramy vás navedou.

Odložte si zavazadlo do odkládacích skříněk nad hlavou nebo pod sedadlo před vámi, udělejte si pohodlí a připoutejte se.

Před vzletem proběhne ještě krátká bezpečnostní demonstrace nouzových východů.

Během letu a přistání

Za letu se nic zvláštního neděje. Sem tam projde personál uličkou, na lepších letech se rozdá občerstvení a je možné sledovat filmy v rámci zábavního systému na individuálních monitorech.

Tou nejlepší zábavou však zůstává výhled z okénka. Je úžasný a nikdy neomrzí.

Po přistání na letiště po vašem letu ještě v klidu setrvejte v sedačce, připoutaní. Odpoutat se můžete jakmile zhasne výstraha, což bývá po úplném zastavení letadla u stojánky.

Přestup

Mnohé cesty zahrnují přestup, než se dostanete do své cílové destinace. Konkrétně se tématice věnuji v článku Přestupy a vše okolo nich, kde zjistíte naprosto vše.

Po příletu

Než začne to pravé místní dobrodružství, bude vás čekat ještě případná pasová kontrola pro obdržení víz a vyzvednutí si odbavených zavazadel. S dopravou z letiště vám znovu pomohou naši průvodci.

To by bylo ve zkratce vše k prvnímu letu. Zajímají–li vás další dotazy, ptejte se. Budu rád, když tento návod rozšíříte do světa především mezi ty, kteří zatím nikdy neletěli.