Zpožděný let? Radíme co dělat a jak získat kompenzace při zpoždění letu

Napsal
  • ...
  • Blog
  • Ostatní
  • Zpožděný let? Radíme co dělat a jak získat kompenzace při zpoždění letu

Během cest mohou nastat chvíle, kdy budete řešit zpoždění vašeho letu, což je jistě nepříjemná situace. Pokud ale víte, co dělat a na co máte nárok během čekání na zpožděny let, můžete z celé situace vytěžit více, než jste vložili. Čekají na vás totiž služby na letišti i případná finanční odškodnění.

Kdy mám nárok na kompenzace?

Ne u všech letů se budeme moci domáhat kompenzacích plynoucích z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Dokument si můžete přečíst zde eur-lex.europa.eu.

Náš let musí:

  • začínat na letišti na území členského státu, nebo
  • končit na letišti na území členského státu a zároveň být operován evropskou aerolinkou

Členským státem se rozumí země Evropské Unie a Norsko, Švýcarsko a Island.

Pokud splňujete uvedenou legislativní podmínku, pokračujte dále. Nechcete–li věnovat čas a úsilí vymáháním odškodnění z leteckých společností, přenechte to na nás a vyplňte formulář pro získání finančních kompenzací.

Nárok na občerstvení

Letecký dopravce má povinnost se postarat o cestující v případě značného zpoždění na letišti odletu za předpokladu, že je plánovaný odlet zpožděn alespoň o 2 hodiny nezávisle na příčinně zpoždění.

Výše zpoždění k uplatnění nároku se odvíjí od celkové vzdálenosti letu následovně:

  • 2 hodiny u letů do 1.500 km
  • 3 hodiny u letů od 1.500 km do 3.500 km
  • 4 hodiny u letů nad 3.500 km

Je jedno, zda je let zpožděn z důvodu stávky, špatného počasí nebo pozdního příletu letadla z předchozí destinace. Zároveň se o vás aerolinka musí postarat jak na letišti odletu, tak i na případném přestupním letišti, kdy zpoždění neúměrně zvýší čekání na návazný let.

Nárok máte na občerstvení úměrné délce zpoždění. Jednoduše, pokud je váš let opožděn o 2–4 hodiny, pravděpodobně dostanete voucher na občerstvení, který pokryje vodu a bagetu, případně menší jídlo v letištním fast–foodu. Je–li zpoždění delší, můžete dle situace požadovat voucher další.

Mimo to vám dopravce musí umožnit dva bezplatné hovory. Ty jsou však v dnešní době letištních wi–fi téměř zbytečné.

Jak občerstvení získat? Většinou se letištním rozhlasem svolávají cestující k dostavení se na určitou přepážku, kde jsou vydávány vouchery na jídlo. Informujte se případně personálu u odletového gatu.

Nárok na ubytování

V případě, že váš let bude opožděn do druhého dne, musí vám letecká společnost zařídit ubytování včetně dopravy z letiště a zpět. Během situacích jako jsou stávky či sněhové kalamity, většinou probíhá úplné zrušení letu a vy čekáte i několik dní na nový let. I v takovém případě vám musí letecká společnost zařídit hotel včetně stravy po celou dobu čekání na nový let. 

Pokud by přeprava na hotel mohla způsobit další zpoždění, nemusí dopravce tuto službu poskytnout. Máte–li však předpokládané zpoždění v délce 8 a více hodin během noci, vždy trvejte na hotelu.

Jak získat hotel? Vyhledejte si pracovníka, který má váš let na starosti a s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 se domáhejte o ubytování. Nenechte se odbýt. Aerolinky se snaží tuto službu cestujícím upřít, a to je protizákonné.

Nárok na finanční odškodnění

Asi nejzajímavější na celé věci je poslední nárok v podobě finančního odškodnění za váš zpožděný let až 16.000 Kč. Pokud totiž do cílové destinace dorazíte později o 3 hodiny a více, musí vám letecká společnost proplatit následující částky:

  • 250 € při vzdálenosti do 1.500 km
  • 400 € při vzdálenosti od 1.500 km do 3.500 km, při cestách po EU všechny lety nad 1.500 Kč (včetně zámořských regionů)
  • 600 € při vzdálenosti nad 3.500 km

Vzdálenost se počítá ortodromou mezi počátečním a cílovým letištěm bez ohledu na to, zda a kde přestupujete.

Zpoždění tří hodin je rozdíl času od plánovaného příletu po otevření prvních dveří a zahájení výstupu z letadla na letištní ploše. V případě přestupu je stěžejní čas příletu do finální destinace.

Letecká společnost nemusí hradit finanční kompenzaci v případě, kdy byl let opožděn z důvodu nepředvídatelných okolností jako jsou diplomatické nepokoje, nepřízeň počasí nebo stávka personálu letiště či řídících letového provozu.

Stávka zaměstnanců letecké společnosti, stejně tak jako opilý steward Travel Servicu, není nepředvídatelná okolnost!

Jak získat finanční odškodnění? Obraťte se na leteckou společnost s žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu. Rovnou informujte, že zpoždění bylo delší jak 3 hodiny a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na finanční kompenzaci (částka dle vzdálenosti, viz výše). Uveďte své bankovní číslo včetně IBAN formátu a vyčkejte odpovědi.

Velmi pravděpodobně bude vaše reklamace zpožděného letu ignorována nebo obdržíte zprávu o tom, že zpoždění bylo z důvodu nepředvídatelných okolností, a proto nemusí aerolinky nic vyplácet. Případně nabídne kompenzaci ve výši 50 € a jiných neodpovídajících částkách. V takovém případě přenechte celý případ právní agentuře se specializací na tyto případy. S provizí 25 % z vymožené částky vše zařídí za vás, a to i případně předžalobních výzev a samotného soudu. Vy platíte pouze provizi z peněz, které vám vysoudí. Osobně využívám společnost Vaše Nároky a zadat případ můžete zdarma zde.

K úspěšnému vymožení kompenzací budete potřebovat:

  • elektronickou letenku vaší rezervace,
  • palubní vstupenku,
  • ideálně foto příletové tabule s vaším zpožděným letem.

O kompenzace můžete žádat až 3 roky zpětně.

Závěr

Zpožděné lety jsou běžnou součástí letecké dopravy a nelze je nijak předvídat či jim zamezit. Hlavní pro nás cestovatele je znát na co máme právo a jak uvedené bonusy včetně finančního odškodnění získat. Pokud se situace nebude vyvíjet dobře, zřejmě vám let zruší – v takovém případě si přečtěte další článek na téma Zrušený let – co dělat.

V případě, že máte dotazy či doplňující informace k tomuto článku, napište nám do komentářů níže.

Sdílej článek s přáteli

595 komentářů

Žádná otázka není hloupá ani špatná. Pokud známe odpověď, rádi se o ni podělíme.

Letos v září jsem letěla s TUNISAIR z Ostrava na Djerbuměli jsme zpoždění více jak 5 hod .Po příletu jsem podala reklamaci CK Exim tours k zájezdu a obdržela jsem nabídnutou kompenzaci na 1.500 Kč Je správná moje doměnka že uvedenou kopenzaci mohu příjmout a přesto ještě mohu požádat např, prostřednictvím práv kanceláře na náhradu škody ve výši 400 EUR ?

před 4 dny
Jan Čermák

Ahoj, ne. Obdobná otázka tu byla odpovězena níže, máš tam podrobnější vysvětlení.

Dobrý den,

Odlétala jsem z Prahy do Dublinu se společností Ryanair a můj let byl zpožděn o 9 hodin kvůli stávce pilotů.

Samozdřejmě jsem zažádala o kompenzaci. Došla mi odpověď s tím, že to přijímají a peníze mám do 28 dnů na účtě. Jenže peníze nikde, takže jsem to zkusila znovu a dočkala jsem se opět stejné odpovědi. Toto se opakovalo ještě 3x.

Myslíte, že proti nim ještě něco zmůžu, když vezmeme v potaz i aktuální stav těchto aerolinek?

před 7 dny
Avatar uživatele eremi
eremi
  • Přidal se před 3 lety
  • Napsal 314 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2018-11-08T23:02:08+01:00)

Pokud kompenzaci přiznají, tak s výplatou peněz není u Ryanairu problém, nevím co myslíš tím aktuálním stavem? Myslím, že problém bude na Tvé straně, zkontroluj si, jestli jsi jim poslala správný IBAN a BIC.

Mně kompenzaci vyplatili si za 10 dnů a určitě nepsali do 28 dnů, ale do 14 pracovních dnů.

Dobrý den,

Odlétala jsem z Prahy do Dublinu se společností Ryanair a můj let byl zpožděn o 9 hodin kvůli stávce pilotů.

Samozdřejmě jsem zažádala o kompenzaci. Došla mi odpověď s tím, že to přijímají a peníze mám do 28 dnů na účtě. Jenže peníze nikde, takže jsem to zkusila znovu a dočkala jsem se opět stejné odpovědi. Toto se opakovalo ještě 3x.

Myslíte, že proti nim ještě něco zmůžu, když vezmeme v potaz i aktuální stav těchto aerolinek?

Odpovědět
před 7 dny
Avatar uživatele Petra
Petra

Dobrý den,

obracím se na Vás s prosbou. Už asi od července řeším zpožděný let Berlín - Catánia - https://flightaware.com/live/fli.../EDDB/LICC

a využila jsem služby Vaše nároky.

Ty mi ale včera odpověděli cituji... Ryanair, i přes naše urgence, trvá na negativním posouzení žádosti o kompenzaci ve Vašem případu. Jelikož Váš let nezačínal ani nekončil v ČR, nemůžeme bohužel u našich soudů podat žalobu, jelikož není dána jejich místní příslušnost. Vzhledem k tomu, že nemáme jiné možnosti, jak Váš případ řešit, musím Vám s politováním oznámit, že Váš případ jsme nuceni ukončit.

Máte prosím nějakou radu, jestli se s tím dá ještě někde něco udělat? Díky moc

před 15 dny
cali

Vezmi nějakou mezinárodní agenturu, která s nimi půjde bez okolků (v Irsku?) k soudu, pokud tam ten nárok opravdu je...

PS: Vaše nároky neudělali nic jiného, než by jsi bývala udělala sama...

před 15 dny
Avatar uživatele Petra
Petra

Nějaký tip na takovou agenturu? Díky

před 15 dny

Dobrý den,

soudem příslušným k projednání věci je skutečně soud v místě odletu a v místě příletu letadla a nebo v sídle letecké společnosti (tzn. v Německu, Itálii a Irsku). U daného letu by šlo žalovat v Čr pouze pokud byste měla let zakoupen nikoliv přímo, ale v rámci zájezdu, což u Ryanairu zřejmě nebude Váš případ. Vaše nároky zřejmě nemají po Evropě spolupracující advokáty a případy kdy není let z ČR nebo do ČR tak řešit nemohou. Z české konkurence má spolupracující advokáty v zahraničí společnosti Click2Claim, případně téměř ve všech zemích má své advokáty společnost refund.me

Přidat odpověď
před 12 dny

Dobrý den, cestovali jsme s malým dítětem do 2 let bez nároku na místo. Zajímá mě, zdali při zpoždění letu smíme žádat kompenzaci i za dítě či ne. Děkuji

před 15 dny
cali

Ano, proběhly i soudy, které přiznaly náhradu infantům bez sedadla a myslím to dnes těžko dokážou zpochybnit, že je to také cestující.

Přidat odpověď
před 15 dny

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak je to v případech, kdy zrušení letu nahlásí dopředu v řádu týdnů. Zakoupila jsem si letenku v rámci EU, mám letět zhruba za tři týdny. Mám nárok pouze na odstoupení od koupě? Přeložení bude zhruba o 8 hodin.

před 29 dny
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Dobrý den, ano, pouze na vrácení peněz, na další kompenzaci v případě zrušení více než 14 dnů před odletem není nárok.

Přidat odpověď
před 29 dny

Dobrý den, potřebuji posoudit postup pořadatele zájezdu, cestovní kanceláře a dopravce, letecké společnosti.

Absolvoval jsem zpáteční let se společností Azur Air z Kuby a pro poruchu letadla byl let opožděn.

Pořádajíci cestovní kancelář Anex Tour v souladu s cestovním právem snížila denní cenu zájezdu, a to od 5 hodiny

vzniklého zpoždění za každou další hodinu zpoždění. V mém případě bylo vzato v úvahu 49 hodin ke snížení ceny zájezdu

a byla stanovena částka (právní kanceláří, kterou oslovila pořádající cestovní kancelář).

Současně byly splněny všechny podmínky kompenzace 600,-€ za zpožděný let a letecká společnost Azur Air tuto v dané

výši 600,- € uznala. Tato částka byla ovšem při výplatě následně krácena ve výši výpočtu snížení ceny zájezdu v případě jejich nedostatků a vad, kterou stanovila, jak je uvedeno výše, právní kancelář.

Děkuji za odpověď.

před 29 dny

Dobrý den, Evropská komise vydala jednoznačné stanovisko ve výkladu Nařízení, že cestující nesmí být za jednu událost odškodněn dvakrát. Tzn. není možno požadovat odškodnění za zpoždění letu jak od CK, tak od dopravce. Krácení tak bylo zřejmě po právu. Vždy je tak lepší požadovat odškodnění spíše od letecké společnosti (zde je kompenzace téměř vždy vyšší), ale jsou případy, kdy je lepší chtít odškodnit od CK (např. letecká společnost je v insolvenci, vymahatelnost případného soudního rozhodnutí není zaručena apod.)...

Přidat odpověď
před 28 dny

Zdravim

letel jsem z Moskvy do Prahy 12.10.218, CSA, odlet 22:10, ve skutecnosti jsme odleteli v 1:45, tedy na priletu zhruba 3,5 hodinove zpozdeni. zajimave vsak byl vyvoj duvodu, nejprve porucha na letadle smerujici z Prahy do Moskvy (informaci jsme obdrzeli jiz pri registraci cca kolem 20 hodiny), pote jsme obdrzeli vysvetleni ze byl velmi silny provoz na letisti v Praze. Je vubec podstatne pidit se po duvodu, a podat tedy zadost o kompenzaci? tedy pokud opravdu nejde o forsmajor typu pocasi, valka, stavka. dale proc letecka spolecnost CSA, vedoma si rizik ze zpozdeni, operujici miliony spoju z Moskvy, i jinych spolecnosti (v alianci) .. nevemou operativne letadlo jine spolecnosti. nebo pocitaji ze stezovat si bude jen zlomek klientu. kdyz jsem diskutoval problematiku s pasazery, i rusy i cechy koukali s neduverou a pocitem, ze si asi delam legraci, jakou kompenzaci? Opravdu se musime o sva prava v Evrope tak prat s korporacema typu CSA. divil jsem se, ze se CSA vedoma si takoveho pruseru nesnazila alespon nabidnout pasazerum ve 2 rano bezplatnou konzumaci napoju. vse je to domnivam se nedostatecnou konkurenci. je treba pustit na vnitrni evropsky trh asijskou konkurenci :-)

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Dobrý den, o kompenzaci zažádejte určitě, uvidíte, co se bude dít. ČSA měly povinnost poskytnout občerstvení zdarma konkurence-nekonkurence, na to jsou směrnice. A co se týká náhradních letadel, tak to není zase tak jednoduché. Přeci jen letadlo není autobus a menší společnosti typu ČSA napříč celým světem si nemohou dovolit operativní zálohy jen kvůli možnosti zpoždění. Půjčování letadel napříč aerolinkami (včetně aliančních) pak je složitý a dlouhodobý proces, který se opravdu nedá vyřešit během pár hodin. No každopádně o tu kompenzaci si zažádejte. Letadlo, kterým jste letěli, bylo ten den zpožděné již od poledne, tady vis maior asi hrát roli nebude.

Zdravim

letel jsem z Moskvy do Prahy 12.10.218, CSA, odlet 22:10, ve skutecnosti jsme odleteli v 1:45, tedy na priletu zhruba 3,5 hodinove zpozdeni. zajimave vsak byl vyvoj duvodu, nejprve porucha na letadle smerujici z Prahy do Moskvy (informaci jsme obdrzeli jiz pri registraci cca kolem 20 hodiny), pote jsme obdrzeli vysvetleni ze byl velmi silny provoz na letisti v Praze. Je vubec podstatne pidit se po duvodu, a podat tedy zadost o kompenzaci? tedy pokud opravdu nejde o forsmajor typu pocasi, valka, stavka. dale proc letecka spolecnost CSA, vedoma si rizik ze zpozdeni, operujici miliony spoju z Moskvy, i jinych spolecnosti (v alianci) .. nevemou operativne letadlo jine spolecnosti. nebo pocitaji ze stezovat si bude jen zlomek klientu. kdyz jsem diskutoval problematiku s pasazery, i rusy i cechy koukali s neduverou a pocitem, ze si asi delam legraci, jakou kompenzaci? Opravdu se musime o sva prava v Evrope tak prat s korporacema typu CSA. divil jsem se, ze se CSA vedoma si takoveho pruseru nesnazila alespon nabidnout pasazerum ve 2 rano bezplatnou konzumaci napoju. vse je to domnivam se nedostatecnou konkurenci. je treba pustit na vnitrni evropsky trh asijskou konkurenci :-)

Odpovědět
před měs

Dobrý den, ráda bych přidala také otázku. Náš let byl zpozděn o 9 hodin, v rámci EU. Po vyplnění dotazníku na odškodnění mi byla nabídnuta minimální částka, ne daných 250Eur. Je pozdě se v tuto chvíli obrátit na agenturu? Nebo jakým způsobem je možné se na airolinky obrátit a říct si o vyšší částku?

Děkuji

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Dobrý den, odpovězte, že danou nabídku samozřejmě nepřijímáte a že víte, na co máte nárok. Jinak na agenturu není pozdě nikdy, obrátit se na ně můžete kdykoliv.

před měs

Dobrý den,

pouze dopním, že i pokud jste již souhlasila, máte nárok na doplatek a to s výjimkou, kdy by Vás dopravce řádně informoval, že máte nárok na 250 EUR a vy jste přesto souhlasila se zaplacením pouze 50 EUR. Pokud budete chtít případ blíže vyhodnotit, napište na www.pomocposkozenym.cz

Dobrý den všem, zásadně tyto "faulty" řeším přes kancelář právníků, kteří se na to specializují. Ano vezmou si 25 % z částky, ktero vyhádají, ale vezmou si NULA % když to nevyjde, Již jsem s nimi řešil dvakrát a vždy to "zabralo" u leteckých společností , které nechtěly za drahé právníky platit, raději zaplatili mně....mohu jen doporučit, mám vlastní pozitivní zkušenost. Neřešte to sami, proti aerolinkám nemáte mnoho šancí.

Odkaz: https://www.vasenaroky.cz/tipy-a...zdeni-letu

před měs
Avatar uživatele romanbrn
romanbrn

Zalezi jak proti kterym. Moje zkusenosti:

1) Norwegian - cukal se, po ctvrtem emailu behem 2 tydnu a mem vyhrozovani, ze pripad predam prislusnemu uradu pro civilni

letectvi, mi prisla zadost s cislem uctu

2) Lufthansa - vyplnena zadost, po 14dnech dotaz na status. za cca mesic od podani prisel omluvny email s dotazem na cislo uctu.

3) Austrian (pro kamosku) - vyplnila na internetu zadost o odskodneni, dodala podepsane a vyplenene dokumenty s zadosti o

kompenzaci. Zadost podana ve ctvrtek a jiz nasledujici tyden v utery ji psali,ze odeslali penize na jeji

ucet

4) Vueling - zatim posledni - zruseni letu po checkinu na letisti, prvni odpoved prisla po tydnu, ze na ni nemam narok. Napsal jsem jim druhou oficialni zadost, ovsem uz s predvyplnenymi dokumenty, se screenshoty z jejich internetovych stranek s duvody zruseni letu a upozornenim, ze za 6 tydnu je udam na rakouskym uradu pro civilni letectvi a jeste cemsi. Tohle bude asi na delsi lokte, ale uvidime. V Rakousku je nastesti jeste moznost pozadat bezplatne o smirci reseni. Az pote bych vyuzil agenturu.

Dle vyse uvedenych zkusenosti zalezi na kazdem, zda chce obetovat mene nez hodinu casu a zkusit pozadat sam anebo podat zadost pomoci agentury.

před měs
mirjur

Připojuji svou zkušenost s Vuelingem - zpoždění letos v září (před měsícem), po návratu jsem vyplnil formulář na jejich webu, do týdne od nich přišel mail s žádostí o číslo účtu, do 3 týdnů kompenzace za 2 osoby na mém účtu v plné výši, bez jakýchkoli dalších průtahů či otázek.

před měs

Tak já zrovna s Vuelingem bojuju už právě od září - let AGP-VIE operovaný LEVEL ale claimy na kompenzace se posílají přes Vueling. Poslala jsem ten formulář asi čtyřikrát a ani pípnutí. A pokaždé, když ho odešlu, tak se mi ukáže, že crashnul skript, co ukazuje takové to "message succesefully send". Tak já nevím... přimý mail na ně nemůžu najít

Přidat odpověď
před 24 dny

Dobrý den, vyřizuji kompenzaci s Travel servisem. Reklamaci jsem podala více jak před 30 dny. Volala jsem jim a ptala se, jak to vypadá a oni mi řekli, že 30 denní lhůta na vyřízení reklamace se na kompenzace za zpožděný let nevztahuje. Takže zatím nevím vůbec nic. Nejsou mi schopni říct, jak reklamace vypadá.

Je tedy pravda, že zde neplatí reklamační lhůta 30 dní?

děkuji za ospověď.

před měs
David Eiselt

Reklamační lhůta neexistuje, u Travel Servicu neexistují ani reklamace :) pošlete na ně rovnou advokáty, sami nic nezmůžete. Budou vás bohužel jen ignorovat a vymýšlet důvody, proč kompenzace nevyplatit nebo pokrátit.

před měs

Dobrý den,

tuším, že Evropská komise vyadala stanovisko, že by měl být dán dopravci čas na vyhodnocení v délce 42 dnů. Souhlasím však s tím, že u Travel servicu zřejmě nepochodíte.

Já bych měla takový dotaz...když byl let nejprve hlášen jako zpožděný (5 hodin, v rámci EU) a nakonec byl zrušen. Má cenu žádat kompenzaci jak za zpoždění, tak za zrušení nebo se tyto dvě kompenzace vzájemně vylučují?

před měs
Avatar uživatele eremi
eremi

Samozřejmě máte nárok na kompenzaci pouze jednou, pokud tedy na ni nárok máte.

před měs
cali

Já bych si troufal hádat bydliště tazatelky:-)

Ahoj,

zajímalo by mě, zda mám nárok na kompenzaci, stalo se nám následující:

Při odletu z JFK jsme měli z důvodu špatného počasí zpoždění na odletu více než 2hodiny. Proto jsme nestihli navazující let z LHR do PRG. A na žádném dalším přímém letu do Prahy volno nebylo. Nakonec nás poslali přes VIE a do Prahy jsme se dostali o cca 8 později než bylo v plánu. Letenka byla celá od British Airways, ale první část z NY byla operovananá (bohužel) AA. Nijak to hrotit nechci, ale ty AA mě tak naštvali, že si říkám, že bych do nich něco vytřískal rád :-)

před měs

to asi nevyjde, poroučíme větru dešti už neplatí ani pro aerolinky...

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Ahoj, na kompenzaci není nárok určitě - jednak kvůli počasí (tehdy aerolinky platit nemusí) a i kdyby ne, tak jak je psáno výše, na mimoevropské aerolinky se kompenzace vztahuje pouze při odletu z EU, ne opačně. Stěžejní je, kdo fyzicky let operuje, ne to, co je na letence.

Dobrý den,

pečlivě jsem si přečetl celou diskuzi, ale ani tak bohužel nevím, zda se na náš případ vztahuje nějaké odškodnění. Proto poprosím všechny ochotné o názor a případně radu.

Dne 22.9.2018 jsme měli s naším desetiletým synem letět letem OK688 v 9.10 hod. do Barcelony ( v Barceloně 11.40 hod. ). Den před odletem ( 21.9.2018 ) nás kolem 16.00 hod. telefonicky kontaktoval pracovník Českých aerolinií, který nám oznámil, že náš let se přesouvá na 22.9.2018, ale s označením OK690 a odletem v 17.30 hod. ( v Barceloně 19.55 hod. ) Nabídl nám odsouhlasení změny nebo vrácení platby za letenky. Vzhledem k tomu, že jsme nutně potřebovali být tento den kolem poledne v Barceloně ( a tato skutečnost nám byla oznámena ve velmi krátkém čase před odletem, bez možnosti řešit dopravu jiným způsobem ), nesouhlasili jsme ani s jednou variantou a požadovali let tak, abychom se dostali do Barcelony v požadovaný den a +- podobnou hodinu ( třeba i změnou dopravce ). Tento požadavek byl několikrát ze strany Českých aerolinií odmítnut s tím, že to není možné a až po několikerém přemlouvání a "vyhrožování" nám byl nabídnut let OK616 s odletem v 7.00 hod. z Prahy do Amsterodamu ( v Amsterodamu 8.35 hod. ) a následně z Amsterodamu let KL1669 v 10.20 hod. do Barcelony ( v Barceloně 12.35 hod. ). Tato varianta byla v tento den a požadovaný čas příletu do Barcelony jediná možná a tento let s přestupem jsme nakonec realizovali bez výraznějších problémů nebo zpoždění, stejně jako přímý zpáteční let dne 25.9.2018.

Náš dotaz tedy zní: máme vzhledem k popsanému průběhu nárok na nějaké odškodnění, když došlo k posunutí nebo zrušení letu ( změna čísla letu OK 688-OK690 ? ), nakonec jsme letěli o dvě hodiny dříve, v Barceloně přistáli o hodinu později a museli letět s přestupem a čekáním v Amsterodamu ?

Předem díky moc za rady a názory...

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Tady nárok nebude, pokud jste doletěli v rámci 2 hodinového limitu po původním příletu. Dřívější odlet ani nutnost přestupování se při vypočítávání kompenzace nezohledňuje.

před měs

Díky, rozumím, tak nějak jsem si to myslel :-)

Jen pro info - pokud bychom letěli tím "večerním" potom ano nebo to náš souhlas s přesunutím ruší ?

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Pokud byste letěli tím večerním spojem, pak byste nárok na kompenzaci určitě měli, souhlas na tom nic nemění, když vám let přesunou méně než 14 dnů před odletem.

před měs
Avatar uživatele Katka
Katka

Neberie sa toto ako zrusenie letu a nahradny let? Lebo v tom pripade by mal byt narok pri odlete o hodinu alebo dve skor ako mal povodny let.

před měs

Dobrý den,

nárok na kompenzaci zřejmě máte.

Let totiž nebyl zrušen a řádně proběhl. Danou situaci lze tedy spíš podřadit pod případ odepření nástupu na palubu.

A i kdyby bylo zrušení rezervace (vynucená změna) podřazeno pod zrušení letu, je zde přesto dán nárok, jelikož jste na náhradní let nastoupil více než 1 hodinu před plánovaným odletem.

Ustanovení zní:

nejsou informování o zrušení ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Obě podmínky musí být splněny kumulativně (spojka „a“), prvá podmínka splněna nebyla.

Pokud by ČSA odmítali nadále vyplatit, neváhejte nás kontaktovat na www.pomocposkozenym.cz

před měs

Dobrý den, díky za Vaše názory.

Také už jsem od té doby pátral. Mělo by se jednat o zrušený let, byť fakticky zrušen nebyl, protože jsem jej našel na flyradaru jako uskutečněný včetně faktického času odletu i příletu. Pravděpodobně prodali více letenek a protože jsme koupili tu nejlevnější a ještě k tomu všemu přes prostředníka, tak jsme byli asi až na úplném konci seznamu. Stačil potom někdo s business nebo flexi a byli jsme venku ( možná los ). To teď asi není podstatné...

Podáme žádost o kompenzaci - jen nevím, jestli na zrušený let nebo odepření nástupu na palubu. Jak to vidíte ?

před měs

Dobrý den, jak jsem již psal, dle mého názoru je to odepření nástupu na palubu, ale do výzvy bych pouze skutkově popsal výše uvedené tak, jak jste to popsala zde a zažádal o odškodnění. Pokud čsa odmítne uhradit, tak nás neváhejte kontaktovat, zde se oproti panu Hájkovi domníváme, že je nárok na odškodnění po právu.

Avatar uživatele dada
dada

Dobrý den, budu zkoušet vymáhat kompenzaci u Laudamotion,zpoždění 13hodin z Ibizy do Vídně. Cestovaly jsme 2 manželské páry. Mohu žádat svým jménem (byla jsem jedna z cestujících) kompenzaci za všechny 4 osoby a její zaslání na jeden bankovní účet nebo si každý manželský pár pošle svoji žádost,každý na svůj bankovní účet. Všichni jsme byli na jedné rezervaci. Děkuji.Dada

před měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Dobrý den, v tom nebude problém, obzvlášť pokud jste byli všichni na jedné rezervaci.

Avatar uživatele Vojtěch Hájek
Vojtěch Hájek

Ahoj, po pulroce jsem dostal z ryanairu vyjádření ke zrusenemu letu z Rima Ciampino na Maltu 8.3.2018. Ryanair tvrdí, ze nemam nárok na kompenzaci, protože došlo ke stávce “air traffic controlers”. Da se někde dohledat, jestli je to pravda? Letadla ten den na zmíněném letišti odletala i pristavala, jen několik jednotek letu Ryanairu bylo zrušeno.

před měs
David Eiselt

Trocha googlení by mohla pomoci, jinak to přenech těm, co se tím živí a vyřeší to za tebe.

Avatar uživatele superweb .
superweb .

Resim zpozdeni dohromady za 9 lidi z cervnoveho letu ze Siciliee s Ryanair. Celkem tedy jde o dost penez a z toho je 25% pro agenturu dost, proto jsem se rozhodl zacit napred samostatne s tim, ze agenture to mohu dat vzdy.

Ryanair standartne odpovedel, ze za nic nemuzou. Podavali jsme ale dva claimy na jeden let (1 letenka pro 7 lidi a 1 letenka pro 2 lidi) zvlast a zatimco me odpovedeli jako duvod "air traffic restrictions", kolega dostal "bird strike". Z toho mi tak nejak plyne, ze tam maji nejaky generator nahodnych duvodu zpozdeni.

Nicmene podle ruznych navodu zbyvalo obratit se na Italsky urad pro civilni letectvi. Tam uz ale 2 mesice cekam na odpoved na vyplneny standartni formular se zadosti o sdeleni skutecneho duvodu zpozdeni. Nemate nekdo nahodou zkusenost, zda se clovek nekdy docka odpovedi a za jak dlouho cca?

Odpovědět
před měs

Dobrý den,

měla bych také dotaz ohledně zpožděného letu z Prahy na Djerbu s leteckou společnosti TUNISAIR , kde jsme zakoupili v loňském roce zájezd přes cestovní kancelář. Zpoždění letu bylo více než 5 hodin. Reklamace byla řádně podána na cestovní kaneláři, ale již rok se s cestovkou dohaduji a oni stále tvrdí, že žádné vyjádření nemají. Mám stále urgovat cestovku, nebo se musím obrátit přímo na leteckou společnost TUNISAIR? Děkuji

před měs
David Eiselt

Dobrý den, kompenzace se řeší s leteckou společností, ne s cestovkou. Přenechte to agentuře, ta za váš vše vyřídí a vykomunikuje – případně pohrozí soudem atd.

martin.meluzin

Ahoj všem!

Mam takovou poměrně zasadni otázku k tomuhle tématu všude se uvádí že kompenzace se vyplácí až za zpoždění která překračují 3 hod. četl jsem si nařízení evropské unie je 261 / 2004 a tam nic takového napsáno není. Přikládám kopii toho článku který se kompenzaci za zabývá mě z toho vychází že prostě pro ta 3 pásma: do 1500, do 3 a půl a nad jednoznačně prostě platí zpoždění 2 hod. 3 hod. a 4 hod. může to někdo okomentovat ? Jasný že v tom zákoně to není jednoznačně řečeno ale dle mě je to z toho jasně vyplývá. Zde je ta kopie nařízení :

Článek 7

Právo na náhradu škody

1. Odkazuje-li se na tento článek, obdrží cestující náhradu ve výši:

a) 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů;

b) 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů;

c) 600 EUR u všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).

Při určování vzdálenosti se vychází z posledního místa určení, kam cestující v důsledku odepření nástupu na palubu nebo zpoždění přiletí později než v plánovaném čase.

2. Jestliže je cestujícím v souladu s článkem 8 nabídnuto přesměrování na jejich cílové místo určení, může provozující letecký dopravce o 50 % snížit odškodné stanovené podle odstavce 1, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu:

a) o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, nebo

b) o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, nebo

c) o čtyři hodiny v případě všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).

Díky

Martin

před 2 měs
Kryštof Hájek
  • Právě online
  • Přidal se před 2 lety
  • Napsal 2185 komentářů
  • Poslat zprávu

Odstupňované časy podle vzdáleností se ale týkají právě jen situace, kdy dostanete náhradní let, který se vejde do této lhůty.

V článku 7, který se zabývá finanční kompenzací při zpoždění, u kterého nedostanete náhradní let, žádné časy odstupňovány nejsou a plošný čas nad 3 hodiny je explicitně vypsán v jiném dokumentu: https://europa.eu/youreurope/cit...r-problems

před 2 měs
Avatar uživatele eremi
eremi
  • Přidal se před 3 lety
  • Napsal 314 komentářů
  • Poslat zprávu
  • (upraveno 2018-09-11T07:31:42+02:00)

Doba zpoždění byla stanovena judikaturou Soudního dvora EU, materiál, na který sem dal Kryštof odkaz a kde jsou pokyny pro výklad je shrnutí judikatury k tomuto Nařízení.

před 2 měs
Liborek

Z vlastní zkušenosti doporučuji na tu existující judikaturu odkázat rovnou v žádosti o náhradu, jinak letecké společnosti argumentují, že samotné nařízení jim tuto povinnost neukládá.

před 2 měs
martin.meluzin

Díky za odpověď a informace pánové!

Platí tedy pro všechny 3 vzdálenosti limit 3 hodiny a liší se jen výše kompenzace!

Přidat odpověď
před 2 měs
Načíst všechny komentáře
Avatar uživatele

Nechceš klikat? Přidej se mezi nás! (pokud nejsi robot)

Přečti si také ...

Čtení na 3 minuty
Tvořte čtivější cestopisy s těmito 14 praktickými tipy
napsal David Eiselt 2018-09-26T22:43:00+02:00 2 komentáře

Cestujlevne.com už není jen o letenkách a průvodcích. Vždy bylo a je hlavně o vás a vašich příbězích z cest. A právě proto jsme spustili platformu pro sdílení vašich zážitků a příběhů. Mnozí z…

Čtení na 1 minutu
Záruka odletu k přípojům Regiojetu na evropská letiště
napsal David Eiselt 2018-06-01T12:20:33+02:00 4 komentáře

Největší tuzemský dopravce Regiojet přináší od 1.6. 2018 novinku pro všechny cestovatele, kteří míří na svou dovolenou z mezinárodních letišť v okolí a jako svůj přískok využijí právě autobusů či…

Čtení na 3 minuty
Jak si rezervovat sedadlo v letadle?
napsal Kryštof Hájek 2018-05-25T13:47:00+02:00 39 komentářů

Milujete výhledy z okénka nebo naopak nesnášíte, když se na toaletu musíte prodírat přes dva cizí spolucestující? Cestujete s partou a chcete mít jistotu, že budete sedět pohromadě? Situací, ve…

Čtení na 1 minutu
Emirates 2x denně do Prahy
napsal Kryštof Hájek 2018-03-27T11:09:00+02:00 5 komentářů

Po měsících dohadů dnes oblíbená letecká společnost Emirates konečně vydala oficiální tiskovou zprávu o přidání druhé denní frekvence mezi Prahou a Dubají. K odpolednímu letu, který se létá s…

181 dalších článků