Listopad

Od listopadu se mění podmínky cestování, vesměs k lepšímu

2021-11-01T06:54:14+01:00

S příchodem listopadu jsme očekávali zhoršování situace a návrat k cestovatelskému lockdownu. Aktuální situace je však více než přívětivá a příjemně nás šokuje. Toto jsou ty nejdůležitější změny, které během listopadu cestovatele čekají.

Návraty z ciziny do ČR bez karantény

Od 1. listopadu se ruší povinnost podstupovat sebeizolaci při návratu z červených (vysoké riziko) a tmavě červených (velmi vysoké riziko) zemí. Cestovatelé měli povinnost podstoupit 5. až 7. den po návratu PCR test a do jeho výsledku zůstat doma. Nově platí, že do negativního výsledku musí tyto osoby vždy při opuštění bydliště nosit respirátor.

Přehled pravidel při návratu z ciziny:

• 🟢 zelené státy: povinnost vyplnit příjezdový formulář
  • 🟠 oranžové státy: povinnost vyplnit příjezdový formulář + PCR (72h) nebo antigenní (48h) test před odletem nebo ihned po návratu
  • 🔴 červené státy: povinnost vyplnit příjezdový formulář + PCR (72h) nebo antigenní (48h) test před odletem a PCR pátý až sedmý den po příletu s povinností nosit všude respirátor
  • ⚫🔴 tmavě červené státy: stejné jako červené = 🔴

💉 Pro očkované cestovatele platí povinnost vyplnit příjezdový formulář a pouze se prokázat očkovacím certifikátem. Jsou osvobozeni od povinných testů.

Kam který stát spadá se dozvíte na stránkách MZCR s týdenní aktualizací vždy od pondělí. Přehledně pro vás pravidla sepisujeme i u nás - cestovatelský semafor.

Testy (ne)budou zdarma

V souvislosti s cestováním a výše uvedeným je nutné připomenout, že povinné testy již nebudou hrazeny ze zdravotního pojištění a bude nutné si za testování hradit ze svého.

• PCR testy stojí cca 800 Kč
  • antigenní testy stojí cca 200 Kč

💉 Pro očkované cestovatele, lidi se zahájeným očkováním, děti do 18 let a ty, kteří se nemohou prokazatelně očkovat, budou zdravotní pojišťovny testy i nadále proplácet.

Svět se otevírá, ve velkém

Listopad je i měsícem, ve kterém se probouzí k turistickému životu i několik velmi žádaných států.

• Thajsko - od 1. listopadu přivátá cestovatele s očkováním, negativním testem před odletem a jedním testem po příletu společně s nocí strávenou v SHA+ hotelů a setrvání zde do výsledku. Povoleno je cestovat z více jak 60 států, mezi nimiž je Česko i Slovensko
  • Izrael - od 1. listopadu se otevírá i premiant v očkování a tomu budou odpovídat i pravidla. Letět sem mohou očkovaní cestovatelé s PCR testem a zároveň očkováním platným v rozmezí 14-180 dní po druhé dávce. Pokud máte 3. dávku Pfizeru, platnost se již neřeší
  • USA - od 8. listopadu umožní vstup očkovaným cestovatelům při předložení negativního test před odletem
  • Kuba - od 15. listopadu mohou cestovat všichni. Očkovaní se prokáží certifikátem, ostatní negativním PCR testem

Tyto destinace se tak přidávají k již dříve otevřeným státům jako Kanada, Srí Lanka nebo Mauritius.

Máme tu ale i takové destinace jako je Malajsie či Vietnam, které si s otevřením neví rady a jako další podmínku krom očkování a testů požadují, aby se celá cesta organizovala pomocí místních cestovních agentur. Těžko si představit dovolenou v Asii s tím, že se nesmíte hnout od vašeho dozoru...

Eurowings v Praze

Novinkou je i nově založená báze aerolinií Eurowings, které během listopadu začnou létat s 2 letadly z Prahy do 11 nových destinací. Primem jsou Kanárské ostrovy, kde Eurowings narušil monopol Smart Wings a ten byl nucen postupně snížit ceny letenek z běžných 9 tisíc na méně než polovinu.

• letenky kupujte nejvýhodněji přímo na stránkách eurowings.com

Eurowings ale snížili běžné ceny o polovinu i na lince do Athén a Zadaru. Navíc od dubna mají do Prahy poslat i třetí letadlo a nabídnout linky do Stockholmu a na Mallorcu.