Cestovatelský deník

Tvořte čtivější cestopisy s těmito 14 praktickými tipy

2019-07-17T16:08:12+02:00

Cestujlevne.com už není jen o letenkách a průvodcích. Vždy bylo a je hlavně o vás a vašich příbězích z cest. A právě proto jsme spustili platformu pro sdílení vašich zážitků a příběhů. Mnozí z vás se nám totiž svěřili, že by cestopisy rádi psali, ale nemají technické znalosti pro založení domény, hostingu a nastavení redakčního systému. S našimi cestopisy toto vše odpadá. Stačí jen kliknout na Vytvořit nový cestopis a začít psát, přidat pár fotek a publikovat. Ano, raz dva a váš cestopis spatří světlo světa v přehledném a krásném designu. Jako bonus si můžete být jisti, že si jej přečtou tisíce cestovatelů, neboť náš portál denně čtou desítky tisíc lidí z Čech a Slovenska a my se rozhodně postaráme o to, aby se váš příběh dostal přesně k těm, kteří jej nejvíce uvítají. Jsme komunita, jsme cestovatelé a podle toho web společně tvoříme.

A aby vaše příběhy měly opravdu grády, dal jsem dohromady 14 praktických tipů, které vašim cestopisům dodají šmrnc. Kdo ví, třeba právě vy se stanete králem cestopisců.

Text je základ

Napište krátké shrnutí, které čtenáře naláká ke čtení. Rychlým přehledem nic nezkazíte a obzvlášť tehdy, kdy v lidech vzbudíte zvědavost. Nikdy neprozraďte vše.

Pište v přítomném čase, nikoliv minulém. Cestopis dostane živější formu a čtenář se snadněji vžije do vašeho příběhu.

Pište kratší věty i odstavce. Text se lépe čte, je přehlednější a udržuje pozornost. Naopak dlouhé pasáže unaví a lidé mají tendenci je přeskakovat.

Strukturujte text. Využívejte nadpisy, prokládejte text fotkami, citací či mapou. Jako celek bude vypadat mnohem propracovanější a více zaujme na první pohled.

Pracujte s emocemi. Cestopis je hlavně váš osobní příběh a pokud vás něco naštvalo, jednoduše si zanadávejte. Pokud naopak pobavilo, napište vtip. Ti nejlepší borci staví na emocích.

Používejte praktické rady a tipy. Třeba kolik co stálo, jakým dopravním prostředkem a jak dlouho jste jeli či adresu oblíbené restaurace. Zároveň ale nebuďte průvodcem. Lidé chtějí příběh, tak jim ho vyprávějte.

Místa obrazotvorně popisujte. Prales bude zajímavější, když je hustý a nepropustný. Pláž je lákavější, když hřeje do zad.

Udržujte časovou posloupnost. Nepřeskakujte a držte příběh tak, jak skutečně časově plynul. Čtenáři se neztratí a nebudou se muset vracet v textu.

Udržujte rozumnou délku cestopisu. Pokud je váš text příliš dlouhý, klidně jej rozdělte na více článků a propojte je vzájemně do jedné výpravy. Čtenář se neunaví a i vás bude psaní více bavit, protože výsledek bude rychleji odsýpat a vidět.

Fotky dodají život a upoutají

Fotky popište. Zachyťte jejich příběh nebo pojmenujte místo. Lidé si rádi prohlíží obsah skrze fotografie. Oddychnou si od delších pasáží.

Pokud máte možnost, přidejte fotkám barvy. Stačí málo kontrastu navíc a fotky budou o poznání barevnější. Ale nepřežeňte to.

Z fotek vyberte ty nejzajímavější. Někdy je méně více a jedna fotka z místa zaujme čtenáře více, než deset podobných.

Ukažte lidem vaší cestu z ptačí perspektivy. Vložte mapu a označte do ní váš kompletní itinerář nebo jen významné body či místo samotné, z kterého cestopis píšete.

Nejdůležitější rada na závěr

Nebojte se experimentovat. Každý cestopis nemusí být jen o cestě z bodu A do bodu B, den po dni a viděl jsem to a to. Probuďte v sobě spisovatele a když vás něco nadchne, klidně tomu věnujte celý cestopis. Třeba:

• Jak jsem se koupal v japonském onšenu,
  • Fandili jsme na kohoutích zápasech na Bali,
  • Mých 5 tipů na nejzajímavější místa v Londýně,
  • Nejlepší kavárny v Kodani, kde naladíte pravé hygge,
  • Jak jsme pozorovali polární zář z termálního jezírka na Islandu,

Nyní už nezbývá nic jiného než všechny tipy prakticky zužitkovat a začít psát cestopis. Dokáže to skutečně každý. Stvořili jsme jednoduchý nástroj pro tvorbu nádherných cestopisů a příběhů, které chcete vyprávět.

A pokud vás napadnou další praktické tipy pro psaní cestopisů, neváhejte se o ně s námi a dalšími cestovateli podělit v komentářích.