Přestup v Číně a tranzitní vízum zdarma

Napsal

Rozmach čínských aerolinek v posledních letech s sebou přináší nižší ceny z Evropy do Austrálie i jihovýchodní Asie. Někdy se ale kromě finanční úspory objeví nejasnosti s tím, zda přes Čínu vlastně můžeme přestupovat bez tranzitního víza.

Ano, pokud letíme do třetí země. Definici splňuje i cesta z Číny do Hong Kongu, Macaa a na Tchaj-wan, pro tyto účely jsou brány jako samostatné státy.

Ale má to „ale“, a to hned několik.

Vízum nepotřebuji aneb tranzitní vízum zdarma

Při tranzitu přes Čínu mohou nastat dvě situace, kdy nepotřebuji tranzitní vízum (přesněji, tranzitní vízum vyřídím zdarma po příletu do Číny). Ty se dále dělí a především obsahují několik výjimek.

1. Přímý tranzit s jedním přestupem na území Číny
  2. Tranzit s více přestupy či mezipřistáními na území Číny

1. Přímý tranzit – jeden přestup v Číně

Přiletím do Číny ze zahraničí, po cestě nebude žádné mezipřistání ani palivový stop na území Číny, stejně tak při návazném letu dál . Tedy např.: Praha – Šanghaj – Kuala Lumpur.

Naproti tomu: Praha – "palivový stop" v Xi'anu – Šanghaj – Kuala Lumpur už spadá do kapitoly 2., viz níže.

Při jednom přestupu nepotřebuji vízum, pokud doba mezi příletem do Číny a odletem z ní bude:

72 hodin

• při přestupu na letištích Kanton (Guangzhou)*, Chengdu, Qingdao a Changsha – pohybovat se mohu po celé provincii, ve které se dané město nachází, opustit však musím ze stejného letiště, na které jsem přiletěl,
  • při přestupu na letištích Chongqing, Dalian, Harbin, Guilin, Kunming, Shenyang, Wuhan, Xi’an a Xiamen – nesmím opustit hranice města (v případě Xi’anu mohu navštívit i město Xianyang),

*Pokud mám při přestupu v Kantonu méně než 24 hodin, nemusím být vpuštěn na území Číny (závisí pouze a jen na vůli úředníka), zůstanu tak po celou dobu v tranzitní zóně. Při přestupu delším než 24 hodin mohu volně využít výše uvedené politiky 72hodinového tranzitu bez víza a do Číny budu vpuštěn.

144 hodin

• při přestupu na letištích Pudong a Hongqiao v Šanghaji, Hangzhou a Nanjing, pohybovat se můžu po provinciích Šanghaj, Jiangsu a Zhejiang bez omezení. Opustit Čínu můžu ze kteréhokoliv z výše uvedených letišť (obě v Šanghaji, Hangzhou, Nanjing), ale i mezinárodním vlakem či lodí (ze všech nádražích v Šanghaji a z přístavu Shanghai International Cruise Port).
  • při přestupu v Pekingu, Tianjinu a Shijiazhuang – pohybovat se můžu libovolně v provinciích všech tří míst, odletět můžu ze všech tří letišť nebo odjet/přijet mezinárodním vlakem na pekingské Západní nádraží (pouze vlaky do Hong Kongu).

24 hodin

• na všech ostatních letištích a hraničních přechodech, platí i pro transfery po zemi, vždy však musím mít zakoupenou návaznou jízdenku či letenku pryč z Číny v dané 24hodinové lhůtě,

2 hodiny

• při přestupu na letišti v Urumči,

Výjimky

• Bezvízový tranzit se nevztahuje na letiště Shenzhen, Yanji, Mudanjiang a Fuzhou, při přestupu přes tato letiště je nutné vždy s předstihem na ambasádě vyřídit vízum.

2. Tranzit s více přestupy či mezipřistáními na území Číny

Při více než jednom přestupu/přistání a tím pádem vloženém vnitrostátním letu po Číně mohu využít bezvízový tranzit pouze tehdy, kdy od pravidelného příletu do Číny uplyne maximálně 24 hodin do pravidelného odletu pryč. V těchto případech nelze využít výše uvedené bezvízové politiky na 72, resp. 144 hodin.

Platí i pro tzv. "palivová" či "technická" mezipřistání. Ty se sice často tváří jako jediný let, opak je ale pravdou. V místě mezipřistání vystupujeme a procházíme imigrační kontrolou. Např.:

• Praha – "palivový stop" v Xi'anu – Šanghaj – Hanoj
  • V Xi’anu přistanu ve 14:10, ze Šanghaje odletím pryč z Číny ve 13:30 druhý den => nepotřebuji vízum
  • V Xi’anu přistanu ve 14:10, ze Šanghaje odletím pryč z Číny druhý den ve 14:20 => potřebuji vízum

Dále třeba:

• Paříž – Wuhan – Peking – Sydney
  • Amsterdam – Xiamen – Šanghaj – Bali
  • apod.

Pozor! V případě přestupu přes letiště Kanton (Guangzhou) platí výjimka, kdy potřebuji vždy vízum, pokud mám více přestupů/mezipřistání! Detailně viz níže.

Při vícenásobném přestupu, který obsahuje letiště Urumči, lze bezvízově tranzitovat během 24 hodin, nicméně na samotném letišti v Urumči musím mít na přestup maximálně 2 hodiny, jinak je potřebné vízum.

Návazná letenka

Nejdůležitější podmínka pro bezvízový přestup v Číně je koupená návazná letenka, případně jízdenka na vlak či loď dále z Číny. Potvrzení mějte vždy vytisknuté, v mobilu/e-mailu nestačí! Pro větší klid vytiskněte i potvrzení o ubytování v cílové zemi.

Návazná letenka může být i na oddělené rezervaci (např. Praha – Peking a za čtyři dny jinou nezávislou letenku Peking – Tokyo), důležité zkrátka je, abyste měli důkaz opuštění Číny ve stanovené lhůtě.

Lety ve vašem itineráři, které jsou mimo Čínu, vízovou politiku nijak neovlivní. Je například jedno, zda letíte Amsterdam – Kanton – Sydney nebo Norimberk – Amsterdam – Kanton – Sydney.

Vízum potřebuji

• Vždy, pokud přestupuji na letištích Shenzhen, Fuzhou, Mudanjiang a Yanji, na ně se bezvízový přestup nevztahuje za žádných okolností.
  • Přestup na letišti Kanon (Guangzhou). Zde můžu bez víz přestupovat, pokud mám do a z Číny jeden přímý let ze zahraničí bez mezipřistání, viz výše. Ne však při vloženém vnitrostátním letu, a to ani když se vejdu do lhůty 24 hodin – vyřízení víza na ambasádě je nutností!

Informace ohledně přestupu v Kantonu vychází z databáze vízových povinností TIMATIC, kterou využívají zaměstnanci aerolinií a také ze zkušeností cestovatelů. Na velvyslanectví, ani žádném jiném oficiálním úřadě vám nikdo nic přesného nesdělí!

Je pravděpodobné, že vůbec nebudete bez víz vpuštěni do letadla již na odletovém letišti v Evropě, případně vás bude stát hodně sil a přesvědčovacích schopností, že jste o dané politice nevěděli.

Například:

• Frankfurt – "technické mezipřistání" v Changsha (let CZ 332) – Guangzhou – Manila
  • Amsterdam – Peking – Shenzhen – Sydney
  • Paříž – Chengdu – Guangzhou – Sydney
  • Amsterdam – Xiamen – Fuzhou – Bali
  • apod.

Jak se počítá čas tranzitu

Aby to nebylo moc jednoduché, v různých městech a v různých situacích se taky rozdílně počítá čas strávený na území Číny.

Měřeno podle pravidelného příletu

Případy, kdy je doba vymezena přesnou dobou daného tranzitního víza (24, 72, 144 hodin) přesným časem pravidelného příletu a odletu, tedy do Číny přiletím ve 12:00, musím nejpozději odletět přesně do 24 resp. 72 či 144 hodin.

• Platí ve všech případech, kdy je povolený přestup maximálně 24 hodin
  • Při povoleném 72hodinovém přestupu platí na letištích Guilin, Kunming, Shenyang a Harbin
  • Při povoleném 144hodinovém přestupu na letišti Peking

Počítáno od následujícího dne

V ostatních případech se čas odpočítává až od 0:01 následujícího dne. Tak například přiletím do Šanghaje 1.1. v 10:00. Mám nárok na bezvízový tranzit v délce 144 hodin, lhůta však začne běžet až v 0:00 2.1. Město tedy mohu opustit nejpozději 8.1. v 0:00.

• Platí při povoleném 72hodinovém přestupu na letištích Changsha, Chengdu, Chongqing, Dalian, Guangzhou, Qingdao, Tianjin, Wuhan, Xi’an a Xiamen
  • Platí při povoleném 144hodinovém přestupu na letištích Šanghaj Pudong, Šanghaj Hongqiao, Nanjing a Hangzhou

A co se stane, když je můj návazný let z Číny zpožděný a já tak překročím povolenou lhůtu? Nic, důležitý je čas pravidelného odletu, případná zpoždění nezpůsobí žádné problémy.

Tranzitní vízum do Číny – jak vyřídit a kolik stojí

Zjistili jste, že máte vyhlédnutou (nebo co hůř – už zakoupenou) letenku s trasováním, při kterém potřebujete tranzitní vízum?

Je nutné jej vyřídit v předstihu na velvyslanectví Číny v Praze či Bratislavě. Tranzitní vízum typu G stojí stejně jako běžné turistické vízum do Číny – tedy 60 €. Je možné si bez poplatku navíc navolit počet vstupů do Číny, lze tedy jediné vízum za 60 € využít i pro zpáteční cestu.

Zjistíte-li potřebu víza až na poslední chvíli, existuje možnost expresního vyřízení víza do druhého dne za poplatek 95 €.

Více o vyřizování standardního víza pak najdete v našem průvodci Čínou.

Příklady itinerářů

Ztrácíte se? Asi nejste sami… Na závěr jsme pro vás proto připravili pár nejčastějších itinerářů, na které můžete při přestupu v Číně narazit.

Tranzitní vízum zdarma

• Praha – mezipřistání v Xi’anu – Šanghaj – Bali: Čínu musím opustit do 24 hodin od příletu do Xi’anu
  • Praha – Šanghaj – Bali: možný 144hod. stopover v Šanghaji
  • Amsterdam – Guangzhou – Sydney: možný 72hod. stopover v Kantonu (Guangzhou)
  • Amsterdam – Wuhan – Peking – Šanghaj – Hanoj: Čínu musím opustit do 24 hodin od příletu do Wuhanu
  • Praha – Šanghaj – Kunming – Siem Reap: Čínu musím opustit do 24 hodin od příletu do Šanghaje
  • Praha – mezipřistání v Xi’anu – Šanghaj – Kunming – Rangún: Čínu musím opustit do 24 hodin od příletu do Xi’anu
  • Mnichov – Peking – Taipei: možný 144hod. stopover v Pekingu
  • Amsterdam – Xiamen – Bali: možný 72hod. stopover v Xiamenu
  • Praha – Šanghaj – vlak do Hong Kongu: Čínu musím opustit do 144 hodin od příletu do Šanghaje do opuštění země, počítá se čas přechodu hranice, nikoliv čas odjezdu vlaku!
  • Praha – Peking, vlak Peking (západní nádraží) – Hong Kong: Čínu musím opustit do 144 hodin od příletu do Pekingu do opuštění země, počítá se čas přechodu hranice, nikoliv čas odjezdu vlaku!

Potřebuji vízum předem

• Frankfurt – mezipřistání v Changsha – Guangzhou – Manila
  • Amsterdam – Chengdu – Guangzhou – Sydney
  • Amsterdam – Peking – Shenzhen – Sydney
  • Amsterdam – Xiamen – Fuzhou – Bali
  • Vlak Ulánbátar – Peking (hlavní nádraží), let Peking – Praha: vlak nestaví na Západním nádraží, které je jako jediné zařazeno do možnosti bezvízového tranzitu
  • Paříž – Guangzhou – vlak do Hong Kongu

Sdílej článek s přáteli

Dobrý den, letíme z Prahy přes Šanghaj do Aucklandu bez mezipřistání, v Šanghaji máme cca 14hodin, takže jsme 1. případ. Jak to na letišti probíhá prakticky? Po příletu projdeme přes nějakého úředníka, který nám povolí zajít si prohlédnout město a po návrtu jdeme na check-in? Kufry zůstanou předpokládám na letišti, tj. že si je nemusíme vyzvedávat. Díky, za odpověď

Lukáš
  • Napsal 3 komentáře
  • (upraveno 2018-02-04 22:20:33)

Po příletu do Šanghaje (předpokládám Pudong) si na imigračním najděte frontu 144-hour stay (levá strana haly). Nám se stalo, že tam žádný úředník neseděl a museli jsme si ho jít sehnat k normální imigrační frontě. Jeden dotazník budete mít vyplněný z letadla, další si vezmete u té 144h fronty a vyplníte na místě. Odevzdáte u okýnka pas, oba vyplněné dotazníky a letenku pryč z Číny. Popovídáte si lámanou angličtinou, řeknete, že chcete vidět pandy v ZOO a budete vpuštěni. Na letišti si vyměňte peníze (karty se moc nenosí) za stranou stanovený kurz, takže je jedno, u které přepážky.

Super, moc dik

Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli kufry zůstanou na letišti, nebo si je musíme po příletu na Pudong vyzvednout. Normálně by to tak být mělo, ale raději se ptám, ať nejsme překvapeni. A četl jsem na netu nehezké recenze na délky front a zmatek na Pudongu, jaké máte zkušenosti?

Lukáš
  • Napsal 3 komentáře
  • (upraveno 2018-02-17 10:25:14)

To záleží na tom, jak budete mít udělanou letenku. V Praze na letišti u odbavení se zeptejte, zda máte kufry odbavené až do Aucklandu nebo zda si je musíte vyzvednout v Šanghaji. Předpokládám spíše to první (pokud letíte celou trasu s jednou společností na jedné objednávce), takže doporučím do příručka něco na převlečení.

Z mé jedné zkušenosti musím říct, že vyzvednutí kufru probíhalo bez problému.

Díky za odpověď. Letenku máme s jednou společností Praha - Auckland s přestupem v Šanghaji, takže by nám kufry měli poslat přímo do Aucklandu, doufám :o)

S tímto routingem nebyli vpuštěni přes imigrační kontrolu v Pekingu muž a žena cestující zhruba před měsícem z pražského letiště s tím, že by museli mít odlet již z Pekingu do 3. země. Podle všeho jsme měli také za to, že by to mělo být bez problémů, ale vrátili se zpět a byla za to nemalá pokuta. Takže otázkou, jak je to dle informací a jak to probíhá v reálu.

Praha - Varšava-Peking-Xi’an - Sydney

Ano, to souhlasí, jen bych tedy z článku chápal, že i v tomto případě nebude potřeba do Číny vízum, budu - li v Číně kratší dobu než 24h. Na tento routing však vízum do Číny potřeba bylo, tudíž tomu asi nerozumím.?

• Přidal se před rokem
  • (upraveno 2018-01-22 11:45:49)

A kde vám bylo řečeno, že vízum potřeba je? Prodejcem letenek, aerolinkou? Jde o to, že po zavádění nových pravidel cca od září se "pro jistotu" o nutnosti víza informuje vždy, a to i když v reálu není potřeba. Podle TIMATICu na daný routing vízum skutečně potřeba není, resp. bude vydáno zdarma po příletu na letišti v Pekingu.

Takže např. kdybych letěl Praha - Varšava - Peking - Xi’an - Sydney s tím, že bych Čínu opustil do 24h, potřebuji nebo nepotřebuji vízum?

Kryštof Hájek

To spadá do "2. Tranzit s více přestupy či mezipřistáními na území Číny".

"Pokud mám při přestupu v Kantonu méně než 24 hodin, nemusím být vpuštěn na území Číny".

Na Kanton se nevztahuje 24-hodinové tranzitní vízum zdarma? To jako pak někoho nechají třeba 23 hodin čekat na letišti?

Kryštof Hájek

Na Kanton se vztahují 72hodinová víza zdarma (pokud přiletím a odletím přímým letem ze zahraničí). Ale pouze v případě, že přestup v Kantonu je delší než 24 hodin.

Pokud je kratší, pak sice nepotřebuji žádné tranzitní vízum, ale podle nebudu vpuštěn do Číny, takže ano, budu muset třeba 23 hodin čekat na letišti. Už se to několika cestovatelům stalo.

Silvi P

Ja letela pres Guangzhou (Amsterdam - Guangzhou - Auckland), na prestup jsem mela mene nez 24 hodin (cca 18) a byla jsem v pohode vpustena na ceste tam i zpatky (Auckland - Guangzhou - Paris, prestup opet cca 18 hod). Takze je to asi o nahode.

Kryštof Hájek

Ano, jak píšeme výše "záleží na vůli úředníka". Ale bohužel při takových přestupech nelze na vůli úředníka spoléhat, takže je lepší buď počítat s dlouhým časem na letišti nebo vybrat kratší přestup. Navíc dané pravidlo vstoupilo v platnost teprve v listopadu, takže jeho implementace do praxe ještě může chvíli trvat.

Velmi informovaný přehled, hlavně ve věci problémů s Kantonem. Můj zdroj dosud byl https://www.flyertalk.com/forum/...hread.html Na řádce "Amsterdam – Guangzhou – Sydney: možný 144hod. stopover v Šanghaji" máte překlep. Jinak dotaz: z čeho vycházíte ve věci přestupu s vlakem (Peking - Hongkong) a že je k dispozici 144 hodin? Díky.

Díky, překlep opraven.

V Pekingu byla možnost 144hodinového stopoveru zavedena před pár týdny (dříve jen 72 hodin), přičemž Peking můžu opustit z místního mezinárodního letiště, z letišť v Tianjinu a Shijiazhuang a také ze pekingského západního nádraží. A z něj odjíždějí vlaky právě do Hong Kongu.

Přečti si také ...

Pozor, kde kupujete letenky aneb Jak jsem přišel o 44 €
napsal David Eiselt 2018-02-13 19:35:00 14 komentářů

Píše se datum 9. července 2017, kdy se ve spárách internetu objevuje tzv. error fare v podobě letenek v byznys třídě z Mnichova do Tokia na palubách Alitalia s neodolatelnou cenovkou 12.200 Kč. Háček…

Ryanair expanduje do Jordánska, Prahu spojí s Ammánem
napsal Lukáš Horák 2018-02-04 10:48:00 16 komentářů

Co ještě před pár lety bylo těžko uvěřitelným snem, se stává skutečností. Ryanair pokračuje v expanzi na Blízký východ. Nově zavádí 14 pravidelných linek do jordánského Ammánu a Akaby z několika…

Přestup v Číně a tranzitní vízum zdarma
napsal Kryštof Hájek 2018-01-20 18:44:00 17 komentářů

Rozmach čínských aerolinek v posledních letech s sebou přináší nižší ceny z Evropy do Austrálie i jihovýchodní Asie. Někdy se ale kromě finanční úspory objeví nejasnosti s tím, zda přes…

Wizz Air zavírá bázi na pražském letišti Václava Havla od 14.6.
napsal David Eiselt 2018-01-19 13:43:00 21 komentářů

Nízkonákladové aerolinie Wizz Air dnes oznámily ukončení provozu letové báze na pražském letišti ode dne 14.6.2018. Společnost jako důvod uvádí přesunutí letadla do míst s větší poptávkou. …